HCP skall vara rätt

Haha. Jag upplever det fenomenet även på de flesta EG-evenemangen :smiley:

Gissar att det från spelats halvdassigt alt haft mycket stolpe in lir i början.
Trötta??
Makligt luffsande o Svenne golfare blir trött…?
Resortgolf massor av golf 1vecka o alla är på varenda runda dag efter dag, bira/vin/drinkar varje kväll o ingen trötthet …kanske seg men kroppen kommer igång efter några hål…trött ?

Man spelar bra sista hålen. På ren inspiration :grin:

Tröttheten alltså även mental. Svårt med fokus i 4-5 timmar

Ingen fokuserar i 4-5timmar, fokus sker i korta intervaller när det behöves, tex när det är ens tur att panga bollen.

Tror inte vi når varandra här :smiley:

Agree :).

Jag är med xxxx77 här. Efter 18 har jag inga problem med 18 till. Och det kan bli jobbiga backar emellanåt, men trött av golf, näe…

Jag säger inte att man är trött efter 18. Jag säger att svackan kommer ungefär mitt på andra varvet. 17-18 brukar gå fint, och man är gärna sugen på en runda till direkt.

1 gillning

Men då får ni inte skriva som ni gjorde tidigare…
Lite trött och så…

Spelat lite i år. Ca 1 gång i veckan. Tycker det varit svårare på slutet. Trött i kropp o knopp

Trött kan ju vara mer än fysiskt utmattad.

Häromdagen vann en spelare på 62 netto i Aklass. Där kan väl omöjligt hcp vara rätt? Kanske. Som att jag skulle slå till med en 76a. Känns oerhört långt borta just nu

Det kan ju vara möjligt. Under mina 54 eller om det är 55 golfår har jag som bäst haft 61 netto, men då var jag liten junior som vuxit 10cm och fått lite muskler.

Tja, jag hade ju 62 netto (63 brutto) i vintras (förvisso på slagmatta, men fullängdsbana och öppna greener). En sån där dag när inget direkt gick fel och några puttar gick i. Sen hade jag ju också en längre period där jag inte kom under 80 så …

Hcp lär oavsett vara mer korrekt efter rundan.

I Bajen-tävlingen på Ingarö hade vinnaren 77 slag brutto. Med ett hcp på 20,2 fick han 57 netto.

Det sjuka är att han hade korrekt hcp innan tävlingen. Har aldrig varit under 80 i hela sitt liv.

Gjorde 34 poäng ett par kvällar innan tävlingen.

Hans nya hcp blev 16,2. I förrgår lirade han Frösåker och hade 28 p.

Han var i någon form av magisk zon som han nog aldrig hittar igen.

Tror jag berättat om det här någon gång förr på forumet, men jag har en liknande berättelse själv (dock inte på tävling utan en sällskapsrunda). När jag hade ca 17 i hcp och 19 slag på slopen och aldrig förut hade skjutit bättre än 84 slag (par-72) så hade jag en 76-runda på Avan på Gävle GK. Vände på par och var faktiskt till och med 1 under efter 15 hål, innan jag avslutade bogey-dubbel-par-dubbel för 4 över par och 51 poäng.

Jag hade aldrig tidigare gjort fler än 2 birdies på en runda (och det var inte direkt många gånger det hänt), denna gång gjorde jag 4. Varav 2 av dem skedde på banans överlägset svåraste hål, hål 5 och hål 14. Varken förr eller senare har jag gjort birdie på något av dem igen.

Jag minns själv känslan halvvägs in i ronden hur min ursprungliga spelstrategi att försöka göra bogey och 2 poäng hade förändrats till att jag jagade flaggor och ville göra birdies. Allt kändes så extremt enkelt och efter rundan trodde jag lite naivt att jag hade hittat nyckeln till hur man spelar golf. Snacka om att jag fick byxorna neddragna rundan efter när mitt spel var tillbaka till det vanliga, och jag inte ens kom över 30p :smile:

2 gillningar

De flesta över 4.5 hcp. före nya hcp.systemet har gått uppåt i hcp. De som låg under har gått nedåt om inte någon naturlig orsak har inträtt.

Det är fullständigt logiskt eftersom buffertzonen har försvunnit och att man inte längre behöver tävla sig ner i hcp.

Jag får hålla mig själv borta från resonemanget eftersom jag har haft en skada i flera år som påverkat mer än jag trott.
Det jag likväl kan säga är att mitt nuvarande hcp. består av ronder som är inom de 10 senaste… så om jag hade ”smidit medan järnet varit varmt” och höjt mig en massa under de här åren, så hade jag likväl haft exakt samma hcp. dags dato som jag faktiskt har.

Egon

Härliga tider när man lämnade in sin postsparbanksbok vid årsskiftet till postkassörskan för att hon manuellt skulle kunna räkna ut årets ränta. Boken kunde hämtas efter någon vecka.

Eller när mor och far en gång om året satt och summerade alla konsum-kvitton för att kunna lämna in dom och få sin återbäring.

Nej, jag tror inte vi vill tillbaka till denna typ av system.

Idag finns en halv miljon svenska golfare. Att hcp skulle fastställas manuellt av kommittéer och förbund vore en mardröm.

Jag tycker dagens hcp-system är det överlägset bästa som vi haft (har spelat sedan 1989). Det är inte felfritt men det fungerar.

2 gillningar

Det är många som har ett ”sommar-hcp”, ett vår-dito och ett höst-dito.

De bästa ronderna liras ju oftast i bra väder och hyfsad värme. Banorna är fina, kroppen lite mjukare och bollen flyger långt.