HCP skall vara rätt

Personligen tycker jag att dagens system har sina positiva sidor men är väldigt överarbetat för att försöka få till något som skall vara så “rättvist” som möjligt.

Handicap har ju egentligen bara praktisk betydelse vid handicaptävlingar och tävlingar där handicap avgör vilka som får vara med.

Varför i herrans namn skall sällskapsrundor då vara handicapgrundande ?

1 gillning

Håller med i sak, men ytterst få tävlar nog så mkt att det skulle vara ett hcp som stämde mot spelstandard ändå.

Hade det bara reggats vid tävling: vad har då hcp för betydelse i sällskapsspel?
Nä, mera match åt folket istället :slightly_smiling_face:

Nej, man har ett enda handicap eftersom det är så systemet fungerar.
Om man däremot får för sig att regga allt eftersom det är den enda slutsats vissa gör… så för man ett hcp. som följer dagsform, väder och bana.

Det är ju inga problem ”att göra sitt bästa” på en ler-åker i +5 grader. Tycker man att den rundan förtjänar att kallas hcp.rond så är man i sin fulla rätt att registrera den.

Jag orkar inte diskutera när det ska märkas ord och tolkas för sin egen vinning … så jag gnäller inte officiellt på en sådan person.

Det jag däremot kan skriva är att det är helt regelmässigt att träna på sällskapsronder och att det kan man hålla på med när förutsättningarna är dåliga för golf. Detta förutsatt att man inte har ett regelvidrigt syfte med sin hcp.rond.

Egon

Här märks varken ord eller skrivs för egen vinning. Men de flesta jag spelar med har bättre brutto-resultat på sommaren. Om du är ett undantag och lirar lika bra året runt är du bara att gratulera.

Ja systemet är som systemet är, och då får man försöka anpassa sig. Försöker regga allt, och det fina med det nya systemet är att katastrofrundor går bort ur systemet då de hamnar utanför de 8.

Det fina är väl att katastrofrundorna inte kommer med bland de 8 alls (om det inte är väldigt många katastrofrundor)

Kolla in den här kilen som inte enbart har katastrofrundor!

1 gillning

För egen del är det väldigt få rundor under en säsong som är handicapgrundande.

I år har jag varit ute och lirat 15 gånger.
En reggad runda. Ingen fler har varit handicapgrundande.

Jag har fortfarande 4 rundor med från 2021 bland de 20 senaste reggade.

Inte f.n är mitt handicap rätt.

Vad är då rätt HCP ?

Varför är det inte rätt?

Inte spelat nåt hela den här veckan så jag har fortfarande kvar en runda från maj bland de 20 senast reggade. :grin:

Från 2020 10st …

Det är för dåligt!
Sjuk, skadad?

Min sista av de 20 är från Slutet Aug 2022 tyckte jag att jag såg. Den var dessutom en bra runda som ligger inom de 8… Bara järn, en tee fram 75 bto… Det lär göra att nästa rundas resultat troligen kommer att påverka.

Edit, loggade in och kollade… De tre kommande rundorna är med i de 8… 6 av de 9 kommande är med… Förväntan blir ett kommande högre hcp…

Absolut inte… men jag väljer att inte spela hcp.grundade ronder när ett väldigt missvisande resultat (hcp.mässigt) är nästintill garanterat pga. betydande yttre förutsättningar.

Obs!
Med betydande menar jag något man kan kalla en no-brainer situation dvs. lervälling, tidig vår och noll bollar på rangen.

Obs2!
Tror man att en sällskapsrond/aut. = med en hcp.rond… så tolkar man i värsta fall systemet för egen vinning.

Egon

Jag reggar alla rundor över 9 eller 18 hål. Såklart inte match.

Såklart du gör.

Egon

Jepp. För jag är lika usel på en kompisrunda som på viktig tävling.

Vår som höst… och tävlar gör du på sommaren?

Egon

Tävlar året runt. Reggar dock inte Frozen.

Det låter bra.
Jag hoppas du fattar att jag inte är överens med hur hcp.systemet är formulerat!?

Ingen kan någonsin bevisa en intention på en sällskapsrond och att då göra dem till förhärskande för det individuella handicspet… som det sen ska tävlas med… är störtlöjligt.
Vi pratar modell miljöpartiet här, 0 konsekvenstänk eller ansvarstagande.

… Så störtlöjligt att det bara är talanglösa människor med 0 skrupler som tycker att det är fullt normalt att utropa sig som ”bästa golfare” när de vunnit en hcp.tävling.

Fråga: Finns det någon annan sport/idrott där man, praktiskt sett, kan välja att få räkna av det man ”vill” från ett resultat?

Det är iaf. hcp.golf i sin linda och för att få folk att glömma bort hur dåliga de egentligen är så maskerar man resultatet med ett poängsystem.
Då kan de skryta om sina poäng och glömma alla slag de gjort på sin 5timmarsrond.

Btw.
Detta är en allmän reflektion och om någon tar illa vid sig så ber jag om ursäkt för att jag inte håller tyst med sanningen.

Egon