HCP skall vara rätt

Citera gärna lite från artikel, vi som inte har för avseende att teckna en prenumeration får nämligen inte ta del av den… (fullkomlig idioti att man inte kan köpa separata artiklar, men det tar vi i en annan tråd…)

1 gillning

Disciplinnämndens protokoll finns ju att läsa på SGFs hemsida.

Länka gärna

Vem är offret av hans hcp-“mygel” för lägre hcp? Att han tar plats för någon i seriespelet?

Förrådd av Gamebook :smiley:

Hcp ska ju vara korrekt!

(Vettefan varför Orlimars inlägg inte kom med första svängen och varför det hamnar sist nu, men då jag inte vet hur jag skall fixa så får det va så Edit: citerade i förstainlägget åtminstonde)

Artikeln i Borås Tidning 230618

Golfklubb skakas av fusk med handicap – ordförande avstängd

I april avgick Anders Svensson som ordförande för Hulta Bollebygds GK.

Anledningen – ordföranden har stängts av för att ha fuskat med sitt handicap och får inte ha några uppdrag inom golfsporten.

Avstängningen gäller i ett år och omfattar också tävlingsgolf.

Det var i oktober förra året som regel- och handicapgruppen, genom dess ordförande Thomas Perlöv, anmälde Anders Svensson till Västergötlands Golfförbunds juridiska kommitté för felaktiga registreringar av handicapresultat i Golfens IT-system (GIT). Den anmälan tog upp sex tillfällen och handlade i samtliga fall om att Svensson angett ett lägre resultat än det han spelat sig till.

I anmälan menade Perlöv att det under sommaren 2022 uppkom anledning att misstänka att klubbens ordförande hade ett för lågt handicap i förhållande till sin spelstandard. En genomgång av handicaprundor i GIT visade att sällskapsrundor visade ett betydligt lägre handicap än vad som återspeglades vid tävlingsronder.

Därför genomfördes en handicaprevision i september 2022, där Svenssons handicap justerades från 3,8 till 7,8.

Västergötlands Golfförbund ansåg dock inte att det kunde bevisas att klubbens ordförande fuskat. Det gjorde däremot Svenska Golfförbundet när beslutet överklagades till denna högre instans.

I sitt beslut skriver de så här: ”Vid en sammantagen bedömning anser Juridiska Nämnden att det är ställt utom rimligt tvivel att AS den 23 september 2020, den 7 oktober 2020 och den 20 juli 2022 uppsåtligen redovisat felaktiga resultat i GIT.”

Svenska Golfförbundets juridiska nämnd menar att de övrigt anmälda fallen inte är ställt bortom allt rimligt tvivel att ordföranden gjort sig skyldig till fusk.

Förbundet ansåg förseelserna som grova och beslutade att stänga av Anders Svensson i ett år.

”Att i handicapsystemet medvetet redovisa felaktiga resultat strider mot handicapsystemets mest grundläggande regler. Ett system som i sin tur utgör ett grundläggande institut för golfsporten. De förseelser som AS har gjort sig skyldig till ska därför bedömas som grova. Det rör sig dock inte om lika allvarliga förseelser som att felaktigt höja sin handicap och därmed få en fördel i en kommande handicaptävling eller att i tävlingssammanhang redovisa ett felaktigt resultat på sitt scorekort. Det ska dock i detta fall beaktas att det är fråga om felaktiga registreringar vid flera tillfällen, vilket gör att avstängningstiden som utgångspunkt bör sättas över minimistraffet för en grovförseelse, ” skriver juridiska nämden i sitt beslut.

Thomas Perlöv var vid tiden för anmälan ordförande i Hulta Bollebygds GK:s regel- och handicapkommitté. Genom en omorganisation som klubben genomfört efter händelsen är han inte längre ordförande.

– Jag tycker att domen från förbundet säger allt, jag vill inte kommentera mer omkring den här händelsen, säger Perlöv till BT.

Hur vanligt är det med anmälningar kring fusk med handicap i klubben?

– Det dyker upp lite då och då men i regel sköter medlemmarna det på ett bra sätt.

Hur ser du på omorganisationen av kommittéarbetet, ser du en koppling till din anmälan mot ordföranden?

– Jag förstår att du ställer frågan, men jag tror inte att jag ska kommentera det, säger Perlöv.

Anders Svensson överklagade Svenska Golfförbundets beslut till Riksidrottsförbundet, en sista instans, men beslutet fastställdes där och då. När BT får tag i Svensson hävdar han att uppgifterna om felaktigt rapporterade resultat inte stämmer.

– Jag har medgett att jag har slarvat vid några tillfällen vid sällskapsronder, men det har inte handlat om medvetet fusk. Det här straffet står inte i paritet med gärningen, säger Anders Svensson och fortsätter.

– Det här har drivits av en person i klubben och i grund och botten tror jag att det handlar om hur nya tankar har kommit in och klubben, att en del av de som varit med länge i klubben inte har haft samma vilja att utvecklas som styrelsen haft.

Vad händer nu?

– Sista bedömningen av fallet är gjord och det finns inget mer att göra. Jag blir kvar i klubben det här året och därefter byter jag med all sannolikhet klubb. Jag känner mig orättvist behandlad och har försökt få till en dialog, men motparten är inte intresserad. Det känns som att han blundar för fakta, säger Svensson.

Det man kan utläsa visar ju på mer än slarv. Medvetet fusk är det.

Sen kan man förstå ”förföljelseteorin” från den anklagade och däri finns nog också en viss sanning. Det sticker i ögonen på folk och är det så klumpigt utfört så får han skylla sig själv om han blir synad i sömmarna.

Sen, när det gäller frågan om vem inom hcp.systemet som drabbas så är det troligen få om någon!?

Vi har ju själva haft en duvning med RK om omstart och skänkta puttar, och sensmoralen är att systemets integritet samt dess medlemmar bör skyddas i första hand.
Därigenom så bör ronder med vissa regelbrott kunna gillas om syftet med regelbrottet och underlåtande att registrera är att skaffa sig en fördel gentemot dess medlemmar.
Det, är ingen svår vägskål att ha koll på. Däremot så fattar jag om regeltalibaner (som ofta inte kan applicera en regel utan att tolka den som fan läser bibeln) inte kan förstå skillnad på regler för golfspel och hcp.systemet, samt dess integritet och därtill skyddande av dess medlemmar.

Personligen så reggar jag enl. hcp.systemets regler. Ingen kan någonsin anklaga mig för något annat (även om jag varit med på regelträffar där dumstrutar hävdar att alla ronder ska reggas). Ronder som inte är en hcp.rond reggas därmed inte.

I praktiken så blir det ett bra antal om året ändå, eftersom jag spelar mycket, men ingen rond går in där jag lagt av med ”att göra mitt bästa på varje enskilt hål” och skulle, högst osannolikt, en sån idiotrunda rendera i ett bra resultat så tar jag mitt ”straff” för att skydda systemets medlemmar.

Jag kan också förstå att folk som konsekvent blandar tripplar med något par och tom. birdie har svårt att förstå hur man ”inte kan göra sitt bästa”. För mig är det en samvetsfråga. När loppet är kört så spelar det ingen roll för mitt ego om jag landar på 85 eller 95. Det blir spoon från skogen, slag mot omöjliga pinnar och floppar runt green.
När man i kompisspelet/ligan måste upp i 35-36p för att inte komma sist, så kvittar det hur sist man kommer.

Egon

Om alla dina polare alltid får minst 35p på era tävlingar så reggar de inte ronder enligt samma princip som du (och jag) gör!

2 gillningar

Finns det nån annan sport i världen där man skulle bli straffad för att fuska så man får sämre resultat? :smiley:

-Faaan vilken konstig sport

1 gillning

Intrikat.

Att han fuskat verkar vara ställt utom tvivel, men när man fuskar åt det hållet, vem drabbas till graden att det blir en anmälan på den nivån?

Men OM man vill fuska med sitt hcp är det ju egentligen enklaste saken i världen. Man behöver bara en medbrottsling, medveten eller omedveten om sitt agerande.

1 gillning

Såklart. Lag som lägger sig i betydelselösa gruppspelsmatcher för att få lättare motstånd i slutspelet.

Tennisspelare som ”tankar” matcher. Tar sina appearance-pengar och åker ut i första omgången. Tappar några platser på rankningen men bryr sig föga.

Det är väl jättemånga unga som kan tjäna på att fuska så eftersom de då kvalar in till finare tävlingar.

Men deras tävlingar är väl kanske lite hårdare granskade, gissar jag?

Och han hade ju registrerat två olika resultat på två olika ställen, det tror jag inte att dessa unga talanger skulle underlåta sig, men visst, möjligheterna finns väl antar jag.

1 gillning

Vad blev straffet?

Hade varit intressant att veta vad han ville uppnå med sina registreringar. Delta i någon tävling med handicapgräns? Flasha för polare?

Det känns som att anmälaren har ett horn i sidan till vederbörande. Skulle aldrig ”ge mig på” vår ordförande utan något mer än slarv på det här hållet. Bara korrigera och be denne vara mer noga.

Sen är ju systemet som bekant kasst. Kunde varit mycket bättre med tydlig kvittens av medspelare för alla registreringar.

2 gillningar

Ja vill man mygla är det enklaste saken i världen, frågan är varför man myglar?
Sätta ett för högt hcp: Lättare att vinna hcp tävlingar med fina priser
Sätta ett för lågt hcp: Att kunna delta i vissa specifika tävlingar/klasser

Har man ett för högt hcp kommer man alltid att vara i zonen för misstankar om man återkommande vinner massa priser.

Har man ett för lågt hcp och deltar i tävlingar med duktiga spelare kommer “man” undra hur fan det gick till när de väl presenterar en score i det sammanhanget, för den scoren kommer förmodligen inte spegla hcp.

I mitt synsätt är man inte vinnare i något av fallen.

Ett års avstängning från tävling. Får träna och spela sällskapsrundor.

Eller menade du straffet i mina exempel?

1 gillning