Det är väl hyggligt enkelt, egentligen.
Personen har med all rimlig sannolikhet medvetet fuskat med hcp. Att det handlar om “omvänt fusk” (ref Jannar mm) har ju egentligen inte med saken att göra.
I och med att vi alla förväntas hålla oss till den smala vägen och givet att reglerna för hcp är ganska tydliga, så är det ju bara att ordna ett prejudikat pss som man gjort.
Det här blir väl OT då…
Jag är fullständigt medveten om att reglerna i sig är enkla men att de också hänvisar till moral och ärlighet. Om jag lärt mig någonting under mina dryga 50 år på jorden så är det sällan som folk i gemen besitter dessa kvalifikationer. Speciellt inte om de kan tjäna på att glida undan lite.
Sen har du den biten med att hcp.ansvariga och domare inom SGF inte aut. förstår vad reglerna säger. Jag har fått knyta näven i byxfickan och bita mig i tungan när ”de myndiga” står och säger att alla ronder ska registreras.
För att gå än mer OT…
Ready golf - fuck no!
I glada vänners lag är det likadant som det varit i 20 år men spelar i den ordning man kommer överens om.
Den jävel som lusar på banan och hävdar ”ready golf” kan dra åt h-e. Du ska fanimej vara klar när det är din tur. Insticket om det i reglerna är inget j-a frikort.
… för att då anknyta till dubbelgnället ovan så har jag suttit på möten med ”de myndiga” och hört hur de fattar noll om denna sak också.
Så, ”enkelt” är tydligen en definition man inte kan nvända när det gäller hcp. och regler.
Jannarna i sammanhanget hade ju medvetet fuskat med sitt hcp för att kunna vinna fina priser om jag tolkar informationen som finns (fanns) tillhanda.
I detta fallet rör det ett fusk (medvetet eller inte?) som gör att man skapar sig liten eller ingen fördel.
Egentligen är ju diskussionen om registrering av ronder/rundor meningslös eftersom inte en enda spelare följer regelboken till punkt och pricka. Medvetet eller inte.
Jag kan ta gift på att vi allihop bryter mot en eller annan regel på varje runda, såvida vi inte makalöst nog gör HIO på varje hål.
Jag tycker man ska registrera varje runda där man spelat normalt. Även om man kanske inte har 100% fokus på toppresultat.
Om man börjar slå “pajas-slag” med spoon från skogen eller liknande bör man nog fundera över om inte övningsfältet är ett bättre område, så vi andra får lättare att hålla rondtiderna…
Det stämmer säkert, och dessa regelbrott påverkas inte om sällan hcp i stort.
En lite felaktig dropp eller en dropp på en lite felaktig plats mm gör nog knappast att det talas om ett felaktigt hcp.
Nog tror jag allt att de flesta försöker hålla sig till vad man tror är de korrekta reglerna.
Kan så vara. Men extrapolerar man så blir det lite konstigt. Tänk tanken att 100 personer eller 1000 eller 10000 personer gör lika som i aktuellt fall. Skulle vara udda om ingen av dessa åkte på en skrapa och om man inte tänker börja med kollektiv bestraffning eller plötsligt ändra påföljder för saker som tidigare setts genom fingrarna med, så är även det aktuella fallet ganska klart.
Nyckelordet är “medvetet”.
Om ett års ban är vettigt har jag ingen uppfattning om.
Nja, regelbrott avs. Regler för golfspel är ju egentligen shit the same. Syftet styr. Gör man regelbrott medvetet så faller inte ronden bort bara för att syftet var just detta. Den integriteten kommer/bör varje hcp.kommitté kunna hålla i om det kommer till deras kännedom.
Det här med ”pajas” var lite lågt, men för att utveckla och kanske förstå vad som åsyftades så finns det dimensioner i spelet golf som du kanske inte upplevt ännu!?
Du vet när man är så off på en tävling att man får spela safe för att hålla bogey, några par och Max riska dubbel. Det är inte kul det heller men på tävling är det ju på riktigt så vad göra!?
På sällskapsrond går man ofta i ”nu skiter jag i det - mode” men det kan ju vara svårt att förstå om man redan på tee på varje hål alltid riskar en trippel, normalt sett.
Det är ”jag skiter i det men spelar ändå” som riskerar långa ronder. Lyft upp bollen och gå hem.
I alla fall om det är mkt folk på banan. Om inte så är det bara att leka på.
”Pajas” var inom citat-tecken. Spoon från skogen är inte seriöst.
Håller med och, som jag skrev, så är nog jante med i spelet här. En Ordförande som stoltserar med ett på tok för lågt hcp. och som inte haft förstånd nog att inse sitt dåliga sätt att göra det på.
Utöver själva fusket så är det ganska uppenbart att många inte förstår hur viktigt det är att sköta sig när man representerar en klubb och inte minst SGF.
Det värsta är att OM det skulle belysas mer så öppnar det upp för de där ”frivilliga” som inte vill något annat än att läsa innantill utan att förstå själva spelet.
Pga. min jobbsituation mm. så agerar jag bara lite kontrollant och ledning i vår TK. Som tur är så är de frivilliga lyhörda och intresserade, vilket gör att jag nästan inte behöver rodda i nåt alls.
Värre var det för några år sedan då några ickegolfare ämnade vara med. Ni vet såna där som vill synas och vara viktiga samt myndiga. Typ, såna som har nåt inneboende missnöje med att de inte fick vara med i elevrådet för 40 år sedan.
Vad som är seriöst är ju en helt annan diskussion. Det som för en är seriöst kan uppfattas motsatt av en annan…
Bollen plockar man när slagen är slut, det styr ju inte klubbvalet tycker jag. Väljer jag att ”saka” för att utesluta värre resultat än db på hålet påverkar det inte bakomvarande parti överhuvudtaget. Snarare tvärtom…
Var och en spelar efter bästa förmåga, vilket fluktuerar.
Att regga då ser jag som självklart, lika självklart som att inte regga rundor då man inte gör sitt bästa för att hålla scoren nere.
Som sagt, det finns dimensioner i spelet som du kanske inte nått ännu!?
Du fattar inte…
spoon från skogen är inte seriöst för dig… för mig är det en chansning jag aldrig gör på tävling och därmed ”inte mitt bästa för att få så lågt resultat på varje hål”.
”Plockar jag upp bollen är det en no return. Spelar jag klart mha chansningar så har jag likväl slag kvar till sista putten i pb. på de flesta hål.
Ja, du vet ju hur mitt psyke funkar (eller inte funkar).
Jag tror inte det är många rundor i år där jag maxat ut slagen innan sista putten. Inte du heller för den delen…
Det är fö. min/allas vår förbannade rättighet att ”ge upp” och börja chansa/slå konstslag ist. oavsett om det hjälper min score eller inte. Jag vägrar att ha tråkigt om det är utanför ”riktig” tävling.
Jag vill påstå att vanliga amatörspelare med hcp 2-22 har upplevt ungefär samma dimensioner. Sen är några lite bättre på att slå till bollen då och då.
Men det är en märklig ståndpunkt du har, Vattenmannen. Du skriver att typ alla bryter någon golfregel på varje runda, vilket i min uppfattning är lite ”bold claim”.
Vilka regler då är min undran. Jo, visst kan jag se en del som gör fel, men steget är långt till alla och alltid…
Det får du hävda utan att kunna veta. Att du flrmodligen har så in h-e fel, är en annan sak och inget som lär gå att övertyga dig om.
Btw.
Jag sitter inte på några höga hästar här men om man inte har spelat runt par så kan man inte förstå hur det är/eller vad som krävs för att gå runt par.
Jag är glad att jag åtm. har varit där för det sätter ett bogeyspel i en helt annan dager.
Det är bara att gå tillbaka till Fredrik Nilsmarks gamla artikel där han lirade med tre kompisar och han noterade alla små fel de gjorde. Och som de inte var medvetna om.
Rutinerade spelare alla tre med hcp på typ 5, 10 o 15.