HCP skall vara rätt

Visst, om du vill det. Been there, Done that.

Men det är inte så lätt att hålla ihop spelet i 18 hål från röd tee heller. Det hade du vetat om den dimensionen av spelet varit tillgänglig för dig. :wink:

Egon

Vad är runt par i din värld?

Har du gått på par från backtee på riktig tävling?

Eller några slag över på kompisrunda?

Var det på hemmabanan?

Var det på okänd bana med svåra flaggor?

Du vet, det här med dimensioner.

Jag tar ibland en mulligan på 1:an och vi skänker korta puttar. Sue me.

6 gillningar

Kör på. Men regga rundan också.

När är slagen slut?
När man inte får poäng eller vid par +5?

Jag som fokuserar på, och räknar slag slutar spela vid 8,9 eller 10 slag (7,8 eller 9 i realiteten)
Om jag på en par 5 ska putta för sju tar jag inte upp bollen för att jag inte har ett slag och inte kan få poäng.

Detta kommer sig av att mitt fokus är att göra en score mot banan, inte tillskansa mig poäng. Poäng för mig är ett spel inom golf, som köpenhamnare eller match, Det är bara ett hcp justerande verktyg och ett resultat av mina slag.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag hoppas att man kommer att frångå detta poängjagande. Det finns ett hcp, det finns en slope. Jmf bto mot netto och använd den differensen för att justera hcp.
Visst, det kommer kanske initialt att leda till längre rondtider pga fler slag och troligen många med högre hcp, men jag tror i min naivitet att det på ganska kort sikt kommer att leda till att vi blir bättre golfare. Lär folk i allmänhet att spela fortare istället om de extra slagen tar tid.

Jag kan ge mig fan på att om du ställer dig vid 18:e green och intervjuar alla som kliver av så vet de allra flesta direkt hur många poäng de har, men de allra flesta har ingen aning om ur många slag de slagit.

1 gillning

Det kan ju oxå ha att göra med att det är lättare att räkna till 26 (poäng) än 98 (slag)

1 gillning

Alltid!
Om jag inte spelat en scorekortslös match där vi bara håller reda på matchscoren och inte ens hålar ut ordentligt så klart…

Haha, snyggt!

Men, hur många på banan ser du utan scorekort i någon form?

Jag använder bara scorekort på tävling och på första rundan på nya banor.

Nu när det är väldigt mycket mygg på hemmabanan ger jag upp hålet direkt på sällskapsrunda om jag inte kan göra par på hålet.

+1
Inget som påverkar, redan klargjort för länge sedan…. och det vet du.

Egon

Nej men det är fortfarande emot regelboken. Nog om det.

Registrerar du den rundan :wink:

Jag har registrerat en runda i år på 11 speltillfällen. Då hade jag 6 tap ins för bogey som medspelarna mot regelverket skänkte. Då de andra 3 hålen på denna niohålsrunda var par såg jag ingen anledning att inte regga rundan. Jag använde inte scorekort.

Nåt över, nåt under…. och eftersom jag skrev ”runt” så svarar jag med det i åtanke.

Ja, runt par från backtee. På tävling, på hemmabana och på sällskapsrond.

Runt par på bortabana från gul tee (du får väga in att jag inte började förrän i 30-årsåldern och kat.seriespel byter till gul tee i H-40).

Att du ska dra in ”hemmabana” i din tankegång är förståligt. Det krävs lite fler dimensioner i tänket för att förstå att den inte alltid representerar enkla förutsättningar.

Svåra pinnar likaså. Svårt för dig är lätt för någon annan. Ställ alla till vänster och jag jublar. Jag undrar redan på tee var flaggan står. Samma med skick på banan. Svenska tour-greener runt 11-12 är betydligt enklare än 8-9 för mig.

Att ha gått runt par och att ha gått det med väldigt olika förutsättningar är ytterligare en dimension som gör att man ser spelet på ett annat vis. Självklart är man missnöjd med 1-2 GiR men om man likväl gått runt par… så får man tydligen inte vara missnöjd enl. bogeyspelare. Samma med 16-17 GiR, runt par och bara en birdie i scorekortet.

Som sagt, jag må minnas lite om gamla tider men spelet är på väg tillbaka. Det är väldigt lätt att katalogisera chansning och safe då ist.f att det ska heta ”pajas” eller nåt annat nid-ord.

Att uttala sig så självklart utan att kunna veta är väl pajaseri om något!?

Egon

Känner du att du hcp-fuskar?
Dvs, om du skulle spela en hcp-tävling, motsvarar ditt hcp din normala spelstandard, och hur säkerställer du det?

Läser jag rätt om jag ser att du alltså inte gått på par eller runt par på från backtee på annat än hemmabana? Men att hemmabana ändå inte representerar enkla förutsättningar?

Jag har alldeles för lågt handicap, höjer med 2-4 handicapslag per säsong nuförtiden. Om du kallar det fusk vet jag inte.

I fjol hade jag 15 reggade rundor, alla utom en var sämre än aktuellt handicap för dagen. Den som inte var sämre var lika med mitt exakta handicap.

Började fjolårssäsongen på 8,8 slutade på 11,7

Om du tror att jag sitter och försöker påstå ens något i den vägen, då tror du gruvligt fel.
Jag skiter fullkomligt i hur du sköter ditt hcp, så länge du har ett hcp som motsvarar ditt hcp, eller åtminstone inte använder din metod för att på det sättet höja ditt hcp och tillskansa dig fördelar. Hur du gör har jag ingen åsikt om.

Nu pratade vi om användandet, och hur man gör. Om någon ger mig en putt som är en sådan putt som jag ska sätta, då tar jag den och anmäler ändå rundan.
Däremot har jag fått puttar som jag vet att jag skulle kunna missa (lite för lång att få), då puttar jag den ändå.
I mitt kompisgäng är det inte sällan som man hör “sätter du den?”. Ja då kan man avgöra själv, ja det gör jag, eller jag vet inte, så puttar man. Ser jag det som “fusk”, absolut inte!

Att du spelar utan någon form av scorekort gör dig ganska unik skulle jag påstå.

Det är ju onödigt att ha scorekort när man ändå kommer ihåg alla slag på en runda ett par veckor.

Det är så illa (bra ?) att jag kan komma ihåg alla långa slag på en för mig ny bana mer än en säsong.
Puttar och närspelsslag försvinner först ur minnet.

Att komma ihåg var jag lagt glasögon, plånbok, mobil, husnycklar och liknande för en kvart sedan är stört omöjligt.

1 gillning

Där är vi lika, jag kan nog dra alla slag ur minnet, mer eller mindre, iallafall från senaste rundan.