Använder inte scorekort. Kommer ihåg hela rundan ,
Ni som inte använder scorekort. Skriver ni inte åt er motståndare/medspelare, eller lirar ni alltid själva?
Kommer ihåg deras score också.
Brukar dock föra scorekort om någon vill det.
Det vanligaste är väl att en i gruppen för score och alla andra “jaha hade jag x poäng?!” när man är klar.
Så jävla noga är det inte.
Men det är ett konstant battle i golfen mellan de som tar den på största allvar och i princip bara är 20 slag från touren, tror dom är 2 slag från touren och att dom bara har otur hela tiden och de som går ut och leker golf och dricker nåra öl innan och mest är där för sällskapet. Visst, vi har lite motionärer däremellan men ändå är dom någonstans på skalan.
Nej noga är det fan inte. Men jag hänger inte med i alla olika varianter som presenteras.
Jag kör GameBook på allt jag spelar. Reggar alla rundor utom matchspel eller olika flerpersons-varianter.
Då vill jag lägga mig någonstans mittemellan.
Jag tar golfen på “allvar”, men vet min plats i golfen, och har absolut inga problem med några öl både före under och efter rundan.
Det stora problemet med golf i kombination med öl är ju att banorna oftast ligger så illa till, från där jag bor kan jag väl tillägga.
Nej, men det är betydligt färre ronder från backtee på andra banor eftersom den tävlingstee inte spelats då jag anmälts till tävling.
Egon
När vi spelar hemmabanan har vi aldrig scorekort. Alla kan utan vidare rekapitulera vilka hål man gjorde birdies, bogeys och annat på. Även löpande under rundan brukar man ha nån slags vag koll i stil med “jag låg två över efter nian, men sen tappade jag med en dubbel och några bogeys innan birdien på femtonde, borde ligga fem över nu.”
Alltid matchspel. Alltid skänkta puttar. Trots det alltid reggning (självklart utan att någon högtidligt säger “jag spelar en handicapgrundande rond” på första tee), möjligen undantaget när det varit alltför uselt väder.
När vi spelar i “Ligan” är det naturligtvis på fullt allvar, prestationsmässigt. Ibland blir det tyvärr så att det går åt h-e alldeles för tidigt på ronden och då lyxar man till det med en extra öl och några okonventionella val, strategiskt sett. Inget konstigt alls om man känner sig själv och vet dimensionerna inom sin egen golf. Men ändå, i praktiken är det det som man förr (i hcp.systemet) kallade ”tävlingslikt’.
På sällskspsrond är måhända inställningen likvärdig men man gottar sig ofta med en mulligan, bettar lite och trivs i sällskapet extra mycket. Det finns liksom inga bekymmer avs. spelet allvarlighet OCH det blir aldrig några regelbrott (som det hintats om att alla gör, varje gång) på de delar som reglerar spelet från tee till green.
Den biten (reglerna) är egentligen rätt intressant eftersom de som pratar mest om dem också är de som ”fuskar” utan att de vet om det.
När man landar i en sån boll, inser läget på spelarnas kunskaper och hör dem bedyra sin regelmässiga golf… så ler man lite inombords.
Egon
Hur kan man fuska om man inte vet om det?
Fusk är väl ett medvetet regelbrott?
Sammanfattningsvis (min egen) kan man ju säga att många spelar under vad man tror är korrekta regelefterföljanden, det gör man inte, och då är det inte per definition fusk.
Sen kanske man gör ett medvetet regelbrott, men det kommer inte att påverka resultatet.
Vidare kan man tramsa runt enligt reglerna med medvetenheten att resultatet med största sannolikhet inte kommer att bli särdeles bra, och registrera den rundan med det resultatet.
“Jag spelar bara match” har man ju hört några gånger när det inte registrerats rundor, men jag hoppas att man kan göra något åt det rent resultatmässigt i förhållande till hcp alltså.
Summa summarum av ovan anser jag väl att man får göra lite som man vill om ens hcp speglar ens normala spelstandard under en tävlingsrond.
eller “Fusk är bara fusk om det upptäcks”
Gott att se att den här personen blir bestraffad på ett bra sätt.
För er som undrar vad det egentligen gör att någon fuskar med sitt hcp åt det hållet så handlar det om att ta sig in i tävlingar. Jag själv anmälde mig till två av våra distriktstävlingar under förra året, och med mitt dåvarande hcp (strax under 4 om jag minns rätt) så kom jag inte med. Att sedan se resultatlistorna och se 20-talet spelare med hcp 2-3 gå två rundor över 90 slag får en ju att undra… Surt som fanken eftersom man behöver ta sig in i de här tävlingarna för att kunna spela till sig rankingpoäng för att ta sig in i nästa tävling så att säga.
Angående diskussionen att gå “kring par” så är det en ganska intressant diskussion, men den har också ett större “djup”. För… det är en avsevärd skillnad att gå omkring på onsdagsgolfen med polarna och skjuta 72-75 slag jämfört med att göra det på en annan bana än hemmabanan under tävlingar som faktiskt gäller nånting, och där arrangerande klubb ofta preppar banan med vältade och snabba greener, och dessutom göra det hela tiden.
För de som tävlar på en nivå där det sorteras ut anmälda i handicapordning borde bara tävlingsrundor vara handicapgrundande.
Har själv haft en 90 runda följt av en 72 runda i samma tävling i likartade förhållanden så egentligen inget konstigt att de med 2-3 i handicap går på 90 slag.
Har man en dålig runda där drivern går snett och man är envis och inte byter utslagsklubba kan det bli många slag på en runda.
Anders Forsbrand hade väl en tävling där han skulle knäckt 100-vallen om han inte brutit pga. att alla bollar var bortslagna.
Eftersom jag skrev ”…” så var väl din fråga retorisk?
Jag drar slutsatsen att ett svar från mig tillför något.
Egon

Angående diskussionen att gå “kring par” så är det en ganska intressant diskussion, men den har också ett större “djup”. För… det är en avsevärd skillnad att gå omkring på onsdagsgolfen med polarna och skjuta 72-75 slag jämfört med att göra det på en annan bana än hemmabanan under tävlingar som faktiskt gäller nånting, och där arrangerande klubb ofta preppar banan med vältade och snabba greener, och dessutom göra det hela tiden.
Visst är diskussionen intressant men det beror också på vilka som diskuterar och vad syftet med diskussionen är.
Om man tycker att det är konstigt när låghcp. skjuter över 85 på tävling så har man kanske inte tänkt hela vägen alls och då blir verkligen ovan diskussion en helt annan sak.
Hur folk agerar, tycker, tänker och naturligtvis pratar om allt inkl. scorer och hcp. mm. säger tyvärr rätt mycket om hur enkelspårig personen är.
Jag skulle gärna vilja påstå att hcp. är en värdemätare och att de med lågt hcp. kan sortera tycken och tankar kring spelet.
Tack för att du så utförligt motbevisar detta.
Egon
Saknas det inte ett inte

Saknas det inte ett inte
Jo.
Egon
Men om man ser samma låghandikappare om och om igen skjuter 85 på tävlingar utanför den ena banan tycker jag att man är i sin fulla rätt att undra.