Absolut… och eftersom jag tävlat scratch på den gamla goda hcp.tiden, så var de lättidentifierade.
Problèmet är att sålla agnarna från vetet. Många är kapabla … andra är det inte. Jag är (var) t.ex inte någon skönsvingande hardhitter. Mitt i och minst 200 från tee och paret var kassaskåpssäkert. När det senare blev både längre och vackrare (nåja😔) började det kassaskåpssäkra närspelet krångla.
Men men… jag minns när jag spelade vintertouren en kylig novemberdag i snålblåst.
En medspelare var fullständigt chockad över att jag slog en hybrid från 150m. Nedgreppad, 3 klubbors vind … och de andras bollar hamnade inte i närheten av green där fö. jag landade. Men fan… man kan ju inte slå hybrid från 150 .
Har en kompis som numera knappt spelar mer än 5ggr/år. Han går runt med bara järn och skjuter runt par. På tävling är/var han ett vrak.
Så… det finns nyanser och att se någon en enda gång på tävling förtältet verkligen inget om vilken kapacitet de har.
Hur långt från sitt handicap skall man vara för att det skall anses som fel ?
Personligen spelar jag mest 9-hålare.
På årets 9-hålare har jag som bäst varit 5 bättre än handicap och som sämst 12 sämre än handicap. På sämstarundan var det tävling så jag var ju tvungen att hålla på tills chansen att få poängbogey-poäng var över.
Ingen av dessa två rundor var handicapgrundande.
Möjligen skulle jag ha kunnat vara ännu sämre på någon av de rundor där jag gått vidare till nästa hål när realistisk parchans är borta på innevarande hål.
Det är en intressant fråga faktiskt, men med det nya systemet blir det ju iallfall ett bättre statistiskt underlag i mitt tycke. Förr var det ju närmast mest ett förhållande till den absolut bästa rundan på något sätt.
Men igen, vill man “mygla” med sitt hcp, oavsett håll, är det ju enklaste saken i världen. Med nya systemet blir det svårare.
Tror detta är väldigt varierande.
Trött “orsaken” hör nog ihop med att man lirar apdåligt.
Lite bra spel o div hormoner kör några varv i kroppen o “trött” symptomet är borta .
Trött…golfbil,elvagn,vagn…
Ett tillägg mao, exemplen var från rent fysiska sporter.
Mentalt är man i bubblan rätt hormoner pumpar så blir man inte trött så lätt av att knalla runt på en golfbana o panga bollar.
Spelar man apdåligt är man redan trött efter några hål…
Man önskar sig tillbaka till 70-talet då handicapkomittén i klubben samt förbundet var mer engagerad
i handicapsättningen av klubbens medlemmar.
Nu kommer jag inte exakt ihåg nivåerna men jag tror att för att få 2 eller 1 i handicap var klubbens komitté tvungen att sammanträda och fatta beslut. Från scratch och bättre var det förbundet som satte handicappet