HCP skall vara rätt

Den nuvarande WHS systemet funkar bra om alla ALLTID gör sitt bästa varje rond som registreras. Det innebär även förberedelser, vila etc. på samma sätt som före en tävling.
Sova 5h på natten före, upp och jobba 6-8h för att sedan rusa rakt ut från bilen till 1:a tee är inte bra förberedelser, och oavsett om man försöker göra sitt bästa så brukar det inte sluta med en bra score.
Spelarn har “gjort sitt bästa på banan”, men ska de ronderna vara till grund för spelarns verkliga spelstandard?

Sen har vi ju det klassiska “jag måste regga fler ronder så att jag höjer inför tävling X om Y dagar”.

Det som @Egon försöker påpeka är att SGFs “registrera alla ronder ni spelar” inte är förenligt med varken det gamla EGA eller det nya WHS regelverket.

1 gillning

Jag tycker inte det resonemanget håller. Dels har folk olika sätt att välja rätt förberedelser. Nån vill sova 14 timmar, en annan vill inte ligga sömnlös och snurra i sängen en hel natt.

Nån spelar bäst i värme. En annan i svalka.

Den som utövar en sport regelbundet, inklusive åtminstone viss träning, kan vara i toppform 3-4 dagar cirka 4 ggr om året. Det vill till att det är tävling då. Och att man ens vet/förstår det just då.

Lira på. Gör ditt bästa efter förutsättningarna. Regga alla rundor. Alla andra alternativ är sämre.

Word.

1 gillning

Det är en trist inställning. Men samtidigt är det ju rätt defensivt tänkt, och sällan nåt som brukar löna sig. Som att ta upp en halvdassig boll på ett par 3-hål med vatten.

Sluta med att hitta ”dina” fel i en text och försöka ta bort uppmärksamheten från budskapet.

WHS handicap har samma förutsättningar som alla andra varianter av handicapsystem vi har haft. Det bygger på ärlighet och att medlemmarna gör sitt bästa.
Det finns ingen rimlighet i att alla ronder görs under dessa premisser men systemet är konstruerat så att DU som spelare är din egen moralpolis.

Alla förstår hur det fungerar i praktiken och därför tolkar väldigt många som de gör.

SGF är boven som fuckade upp EGA och när WHS skulle konstrueras så var USGA’s version av handicap än sämre än den fars SGF hade satt till världen.

För golfare som symoatiserar med de värderingar avs. tävling som ”dagisfröknar” har, så är WHS perfekt. Det passar även de som gärna vill verka bättre på golf än vad de är.
Dessa fanns också tidigare men nu är det ännu enklare att fabricera sin ”duktighet”.

Egon

1 gillning

Det är skönare att andas om man inte tror att alla andra fuskar.

Det är givetvis omöjligt att konstruera ett system som skulle fungera för alla. Från nörden till pajsaren som lirar golf på skoj.

Om man har personliga problem med andras hcp får man väl helt enkelt ge fan i att tävla. Eller ordna egna tävlingar där man själv bestämmer hcp på de som tävlar.

När jag och B vann foursome på karlshamn för nåt år sen störde det mig att vi inte vann brutto. Ett slag bättre och vi hade delat. Det hade känts bättre. :slight_smile:

Skänkte förresten priset till juniorerna. Brukar göra det

Din ingång i alla dina svar hintar om någon bakomliggande åsikt… som du verkar tro att alla har.

Jag kommer helt osökt in på det här med dimensioner igen.
Du förstår inte syftet med att ha ett handicap från början utan du är fast i dagisfröknarnas version.

Det är meningslöst att bemöta dina argument när du inte är med på banan.
Att WHS är konstruerat som det är, gör att tävling mha. handicap än mer har förlorat sin skärpa. Vi är nästan på samma plats som USA har varit hela tiden.

Men men, snart har de nya generationerna (som fostrats med medalj till alla) tagit över. Då behöver vi inte tjafsa längre.
Då kan, även jag, läsa innantill och stänga av hjärnan.

Egon

Men berätta syftet då. Med hcp från början.

Är det för att det ska bli rättvist på scramble på klubben?

Det är liksom inte svårare, egentligen, än att lägga tillbaka en kratta på rätt sätt.

Registrera alla ronder. Följ reglerna. Sträva efter att göra ditt bästa.

Och har du problem med nån annans hcp. Konfrontera denne eller ta upp det med klubb-eller tävlingsledning.

Nu blir det riktig gubbvarning här…
Men är verkligen handicap rätt om 2 olika spelare med samma handicap får olika antal slag från samma tee?

Vi hr ju haft diskussionen om tee it forward tidigare och för säger ”mallen” att den tee där du får slag som matchar ditt hcp. är den tee du bör spela för bästa upplevelse.

Är det inte egentligen så att en person som får betydligt fler slag än sitt hcp. egentligen har ett högre hcp.?
Vari ligger förtjänsten i att subventionera?

Jag har inga problem med att jag får 4-8 slag på olika banor men när en med samma hcp som jag får 12-14 slag…

Egon

Det är för att man ska kunna tävla mot varandra på lika villkor.

Man ställer upp i en sanktionerad tävling och får sitt hcp. baserat på det. Ju fler tävlingar man spelar desto bättre. Markörer och tävlingsledning har då full koll på resultatet.

Man har sen samma restriktioner som EGA/R&A har haft sedan länge. Minst 4 ronder/12mån för att erhålla tävlingshcp.
Utan detta så får man inte deltaga/ta emot pris.

Praktiskt sett ger det att nybörjare vinner nån gång och att de som är på nedåtgående också kommer placera sig bra ett antal ggr.
Hackare som får in din drömrond på +40p får då leva med det en längre tid och därmed minskar möjligheten att dominera varje tävling.

Egon

1 gillning

Du @Vattenmannen måste försöka förstå politiken inom golfförbunden.
SGF’s version av EGA som vi hade före WHS syftade till att få in så många Reg. ronder som möjligt. Detta gör att ett litet land som SE visar sig vara större än vad de är. Ren politik.

Typ. Vi har x medlemmar och de spelar ”så här” mycket.
Jämför med UK som har betydligt fler golfare som endera spelade singeltävling eller bara på skoj.

Baksidan blev att eftersom singeltävlingar inte hade någon större funktion längre så minskade till antalet och alla som tidigare behövde dessa för sin justering fick stora problem.

Nidbilden som naturligtvis inte stämmer på alla men likväl mer nu än förr:
Med WHS så släpptes all Reg. fri och då rasade många i hcp. så nu finns det massvis av scratch/+hcp som tar plats i tävlingar där de inte presterar.
Resten visr upp ett för högt hcp. för att ”vinna” på sällskapsrond och i partävlingar.

Egon

1 gillning

Vilken situation tänker du på här? En herre och en dam?? Eller när kan det annars inträffa? Två spelare av samma kön som har samma hcp och spelar från samma tee får väl alltid samma antal slag?

Som jag förstår det förväntar sig vissa att handicap blir mest rättvist om det bara räknas fram under tävling. Där man alltid gör sitt bästa?

Hur gör vi/ni med en tourspelare som går på 67/70/69/77 efter genomklappning första tio sista rundan? Ska 77:an inte räknas? Hen kanske testade spoon från skogen på 16:e hålet?

Hur gör vi med Torsten, 23,9 i hcp, vars enda tävlingsspel är 13 rundor på seniortouren på hemmabanan. Alltid med cirka 34-36 poäng. Har handrörelser hcp när han plötsligt ställer upp i, och vinner, Kräftpokalen på landet i augusti?

Irene, som inte är så supernoga med reglerna, men som är så trevlig att alla spelkamrater har överseende med den där klubban som grundades i åtminstone tre bunkrar ännu en gång. Vilket gjorde att hon behöll sina10,8 och kom med som sista dam in i årets KM?

Vattenmannen. Gubben som reggar alla rundor men som aldrig tar golf särskilt allvarligt. Vars hcp pendlar mellan 14 och 18 under en säsong. Och kanske mellan 15 o 17 på bara två veckor. Vad ska han ha - egentligen?

Det blir i så fall tvärtom. Tävlingsrundorna kommer att ta precis lika lång tid.

Sällskapsrundorna däremot kommer att gå betydligt snabbare.

Tvek på den. Nu lyfter i alla fall några spelare bollen när de inte kan göra poäng längre. I fortsättningen kommer även dessa envisas med att håla ut. De har ju betalat greenfee.

Jag är inte med på hur du tänker. Varför skulle det gå långsammare? Går det överhuvudtaget att spela långsammare än det görs nuförtiden på hcp tävlingar ?

Jag tänker att folk, åtminstone i Sthlm, är snåla. Och har de pröjsat 500 eller mer för en runda vill de spela så mkt som möjligt. Räkna med mer spelformer som tar lång tid när de heliga 36 inte längre har betydelse.

Hoppas dock att du har rätt.

Så du menar att om bara tävlingsrundor räknas i handicapsystemet blir folk snålare ?

Jag tycker att ditt resonemang saknar logik.

Nej folk är naturligtvis snåla jämt. Men om de inte behöver regga ronderna kommer de ”förmodligtvis” göra både åtta och nio i på hålen.

”Jag kan behöva träna lite på såna här puttar”.