HCP skall vara rätt

Snåla Stockholmare spelar långsamt samt med fel hcp…xtra långsamma o snåla samt med fuskhcp är Stockholms greenfee lirare…
???

1 gillning

Då förstår du fel … och det förvånar mig inte.

Om handicapet sköts via tävling kommer det att variera från spelare till spelare. Några kommer ha ett för högt och andra ett för lågt. Det är inget problem eftersom man bara kommer registrera under säkra förhållanden. Det betyder ett överinseende av en TL och troligtvis en annan markör än sin maka/make eller bästa vän. Det blir då inte baserat på hur flitigt man kan registrera utanverket enkelt hur bra man presterat.

Ovanstående är mil ifrån den invallade bogeygolfarens ”dagisfröken-syn” på golf.
Jag vet, förlåt… men i en sån här diskussion med personer som har såna oerhörda kunskapsluckor så Måste man tydligen ta till ytterligheter,

Saken med att ha registrering endast via tävling (eller 4 EDS/år) handlade först och främst om vad man använder handicap till.
Behöver jag skriva…
Ja, det behöver jag nog!:roll_eyes:

Handicap används vid tävling.
Det handicap man får via tävling går alldeles utmärkt att propsa på vid sällskapspel, men det är inte nödvändigt. Sällskap är inte tävling och varflr ens föra en score då?

Egon

Det här är ju OT… men jag öppnade.
Ja, jag kan förstå att damer vill spela från en annan tee… men varför behöver man skriva om deras hcp för det?
Om en 11hcp herre får 6 slag från rött varför ska då en dam kallas en 6hcp. när hon får lika många slag?

Det här är def. ingen issue alls, för mig, men jag tycker att det ett bra ex på att det här med handicap är så laddat.

Egon

1 gillning

Tisdagsgolfen på klubben
EG Open
H60 i division 3
Frozen
Köpenhamnare med Hasse och Bosse

Är vi överens om att allt egentligen bara är olika former av sällskapsspel?

Riktig tävling spelas utan hcp.

Däremot kan man förstås sällskapstävla.

Och i en bisats. Jag tror det är bättre att inte förutsätta att var och varannan golfare fuskar med sitt hcp. Oavsett om det är uppåt eller neråt.

Som TL eller i annan ansvarig position bör man tro det bästa om spelarna.

1 Nej.
2 Nja… tävling är tävling.
3 Absolut, har man ett tävlingshcp. så kan båda parter vara ganska säkra på att deras hcp är korrekt anpassat för tävling.

Svar på bisats…
Om man reggar allt så faller det inom sin egen orimlighet att man har ”gjort sitt bästa” på varje hål/slag.
Om du vill kalla det fusk eller bara oförstånd … är din ensak.
Jag kan inte anklaga vanliga golfare för att de är lika oförstående som domare, klubbledning och TL.

Det jag däremot kan göra är att förklara och försöka få folk att se hur illa det är ställt.
Det blir tyvärr en väldigt ojämn kamp eftersom SGF inte bryr sig om riktigheten i handicap utan de vill bara se att det registreras så många ronder som helst.

Som svar på nr2 igen så är det, som du skriver, i praktiken så att riktig tävling blir utan handicap. Det är dock så långt ifrån meningen med handicap öht. och den insikten är det oerhört svårt att ta få in hos folk eftersom ”dagisfröken-SGF” vill ge medaljer till alla.

• Dess syfte är att ge möjlighet för så många spelare som möjligt att få och upprätthålla en exakt handicap.*

Ovan säger allt om man kan greppa innebörden av hur det nya presenteras och har lite insyn i vad som tagits bort.

Det har blivit en rättighet att ”få” ett handicap och skyldigheten i att föra det korrekt ligger numera enbart på individen, i praktisk mening.

När man säger sånt här så kommer argumenten att ”man är din egen domare” etc. vilket är ren bs. Golfare är människor och de gör fel, medvetet eller ej och de behöver således övervakas av någon. En sambo eller bästa kålsupar-kompis … håller inte som bevis i brottsmål.

Tar jag detta på för stort allvar?
-Absolut, men bara härinne i en diskussion om hur det egentligen ligger till.

Egon

Men problemet är ju som jag skrivit i andra inlägg att vi alla gör massa/ganska många fel under varje runda vi spelar.

Det droppas fel. Det lagas fel. Det glöms nåt slag (ffa om man har högt hcp och slår många slag).

Oftast felar vi till vår fördel. Då och då till vår nackdel. I båda fallen ofta helt omedvetet.

Och under de flesta rundor man spelar är alla i bollen i stort sett lika okunniga. Oavsett om det är greenfee-spel, småtävling eller något seriösare tävling. Och väldigt få vågar/vill påpeka fel.

Så en sån runda är lika felaktig som den man går med bästa kompisen eller maken.

Alltså har vi alla fel hcp.

Det här beror ju på om du påstår generellt eller Egon och några till jag känner/känner till.
Egon m.fl … Gör inte fel!

Sen är det inte regelvidrigheten som ska beaktas avs. golf utan inställningen till att göra sitt bästa (på varje f-ing slag/hål) för att kunna registrera ronden.
Jag har inga problem med den praktiska skrivelsen att även en rond med regelbrott kan behöva registreras OM den visar på ett bättre resultat än hcp. Det är en failsafe och även om de i praktiken inte särskiljs från varandra så är RK något helt annat än SGF i min bok.

Sen… att vara TL, se de omöjliga resultat som lämnas in, höra klagomålen från spelare och sen sitta och höra klubbledning och Domare m.fl säga ”de reggar varje rond så de har rätt handicap” … är inget kul.
-Ja, jag sätter mig ganska högt upp på intelligensskalan när det gäller sånt här… men det är ingen större bedrift när många är så j-a korkade.

Det är fullständigt omöjligt att en herre som haft hcp.2, lever golf och slår långt o rakt… helt plötsligt har hcp.10 och vinner par-tävlingar med frun.

Likadant är det när en dam haft runt hcp.20, spelat golf i över 15 år och efter 2 år med WHS plötsligt har 34. Jag kan räkna in 5 vinster under dessa år… fina priser. Många topp-5 på det också. Hon spelar bara med sin sambo som ev. har nåt slag mer än vad han borde.

Så… grejen är inte om de ovanstående ”fuskar” eller inte. Deras resultat i tävling är orimliga.

Egon

Och är resultaten orimliga ska förstås tävlingsledare eller klubbledning göra nåt åt det.

Kontrollera rundor bakåt. Prata med spelarna. Ta det vidare om nödvändigt.

Fusk är fusk ska utredas och bestraffas.

Absolut, men när det gäller partävlingar så är det svårt och, som jag har skrivit, så är det inte massvis med singeltävlingar nuflrtiden och prisbordet blir därefter på dessa. Därav… tror jag inte dessa ”fuskare” skulle riskera att spela.

Sen, så skrev jag om domare, klubbledning och inte minst SGF. Om någon har reggat många ronder så är SGF’s inställning att det är korrekt. Det är denna ologiska inställning som ställer till det. Cap-systemet fungerar bara på det aktuella handicapet och reglerar/tittar inte på rimligheten av ett resultat på tävling.

Jag har för många år sedan skrivit om hur USGA diskat spelare som spelat för bra. De hade resultat över 2 tävlingsronder som var så statistiskt orimliga. Jag kommer inte ihåg exakt men närmare 45p 2 dar i rad… nåt.

Jag hittar ingen skrivelse om något liknande i WHS… men återigen, partävling är en annan sak.

Egon

Fast jag tror att om man tar upp specifika spelare med SGF, och dessutom informerar berörda spelare om detta så kommer vederbörande att bli försiktigare.

Absolut… men jag/vi har inte den uppbackningen/förståelsen i klubben. Hoppas att jag varit tydlig med det ovan?
Det är inte vi utan klubben som isf. tar det vidare.

Sen är det alltid en personlig risk att agera domare/bödel. Ett utslag kan gå åt andra hållet.

… och, jag är ärlig härinne med inställning och förståelse men jag varken vill, kan eller orkar bry mig irl.
Handicap är till 99% en fars skriven av SGF. Det är inte fint att man med ett förtroendeuppdrag kritiserar sin ”arbetsgivare”.
Vill de ha det så här så får de även om det är käpprätt åt h-e.

Egon

Man måste kunna, vilja och orka IRL. I alla fall om man är TL.

App app, nu är du inne på ett farligt spår här!
Du läser som du förstår… lägg ner!

Egon

När gör man sitt bästa ?

På tävling brukar jag försöka göra mitt bästa men det resulterar oftast i säsongens sämsta rundor. Detta pga. anspänning, lusigt tempo mm.
Tävlingsomständigheterna gör med andra det omöjligt att göra mitt bästa.

På en runda som inte har någon egentlig betydelse scoremässigt, dvs. sällskapsrunda:

• Letar jag inte bollar alls om ruffen är lite högre.
  • Jag håller inte på att slå en massa provisoriska bollar.
  • Jag håller inte på och “fjantar” på greenen och kollar lutning från 4 olika håll.
  • Jag håller inte på att mäta avstånd när det är kortare avstånd än en full wedge.
  • Jag slutar ofta att spela på hålet när chansen till par är borta, är det en tap-in för bogey så skänks den av åtminstone mina regelbundna spelpartners.
  • Skriver ned scoren gör jag sällan. Om någon propsar på att föra min score får de göra det.
  • Jag spelar ytterst sällan då det är mycket folk på banan vilket gör att sällskapsrunda och tävlingsrunda skiljer sig åt i grunden. 5 timmars tävlingsrunda och 3 timmars sällskapsrunda är ju överhuvudtaget inte jämförbart.

Med andra ord är det ingen av mina rundor där jag gör mitt bästa.

Avskaffa nuvarande handicapsystem.

Tycker tråden har gjort sitt :slight_smile:
självklart finns det alltid dom som inte reggar rundor av olika anledningar.
Sen är det så att TD/TL kan ändra HCP för spelare innan tävling om dom anser att det är fel hcp men det är sällan det görs, jag gjorde det på StnGk när det var ett par som hade för högt hcp för sin spelstandard, dom hoppade av :slight_smile:
Men så länge vi är våra egna domare så är det alltid några som fuskar, samt man måste våga säga till om någon gör fel, för personen kan omedvetet gjort fel.

lätt att skriva avskaffa nuvarande handicapsystem… var det som var innan bättre?
men som du skriver att en sällskapsrunda inte har någon betydelse, det är ju upp till dig själv att prestera ditt bästa under en runda. Om du inte gör det så är det inte en hcp grundande runda står klart och tydligt i regelverket.

Det handlar egentligen inte om något var bättre eller sämre utan mer vad systemet var till för.

EGA handicap system UTAN SGF’s friskrivning av EDS tycker iaf. Jag syftade till att försvara riktigheten av hcp. på tävlingar.
Självklart (och det har jag påpekat) så kommer duktiga spelare och/eller nybörjare vinna någon gång med en osedvanligt hög score, men sen är det svårare.

Som det är nu och när sgf fuckade upp innebörden av EDS, så kan man vinna med samma höga hcp gång på gång.

Jag hoppas du förstår att jag insett att handicap numera inte är ämnat för tävling utan bara för att alla ska få vara med och ”på dagisfröknars vis” kunna ge sig själv beröm för sina 36p.

Egon

njaee håller inte med dig… du menar alltså att us/hcp är fel? med EGA hcp system så var det ofta så att Svenska spelare hade för lågt hcp för sin spelstandard gentemot motsvarande i UK/US å övriga världen

Som jag skrivit innan var det som bäst på 70-talet när handicapkomittén i klubben satte handicap.
Dock är detta inte fungerande med de gigantiska klubbar vi har nuförtiden med alldeles för många medlemmar.

Max 300 medlemmar borde det vara.

Ja, jag menar att US var ett dåligt system liksom WHS är det nu.

… och det var främst US som hade högre hcp.
Congu-systemet var mer likt EGA med tillåtna ”supplementary scores” likt EDS för grupp 2-uppåt.
(Förklaring: om man inte lyckades tävla tillräckligt elker spelade i varierande förhållanden så kunde man tillåtas att spela ett antal föranmälda ronder i hcp.syfte. Det var det här som SGF släppte helt fritt).

Sen är det när som bestämmer imperfekt… så den diskussionen är väl mer OT.

Egon