HCP skall vara rätt

Tror det har bättre effekt att hälla cement i hålet på 18:e greenen med flaggan i :yum:
Kanske även fylla några bunkrar med cement ?

Alternativt peta ner ett getingbo i hålet på 18e ?

Den här krönikan dök upp i mitt flöde ikväll.
Tyvärr låst artikel men verkar handla om just fusk med hcp.

Någon som har tillgång till hela artikeln?

Skulle också vilja läsa

Har varit lite off-grid de senaste dagarna så jag svarar inte på alla gamla inlägg (om det är ok?).

Handicap idag syftar, praktiskt sett, till att alla ska få sina rättmätiga 36p. Det är som att kidsen numera inte vinner eller förlorar utan det gulligullas så att ALLA ska få sin medalj.

Problemet när man pratar golf med handicap är alltså att dagisfröknarna sedan länge har vunnit striden. Att man kan spela dåligt mot par och vinna en hcp.tävling är inte problemet. Alla är sålda på idén att kunna bestämma hur dåligt de får spela och ändå vinna.

Egon

2 gillningar

“det skall bli skönt att bli sämre så man har en chans att vinna igen”

1 gillning

Synd att handicapsystemet inte hänger med i samma fart som spelförsämringen.

Jag tycker faktiskt du missförstår idén med hcp. Hcp är i första hand till för att du och jag ska kunna spela en vettig match där inte du vinner med 10/8 varannan gång typ.

Att det sen spelas för mkt poängbogey, både på tävling och i sällskapsrundor är en annan sak.

Men har man ungefär rätt hcp bör man ligga hyfsat nära 36 poäng under en runda med mer än skapligt spel.

Det håller jag inte med om. Eller visst, man ska gå på sina 36 poäng om man spelar på sitt hcp, det stämmer ju, men om du är bättre eller sämre får du inte 36 och vinner eller förlorar du om man ska använda det uttrycket. Det tycker jag knappast har något med att gulligullas med?

Men att spela dåligt mot par men ändå vinna, det stämmer till viss del, och hur man kommer ifrån det är en annan fråga. Många yngre med lite talang som är på väg ner i hcp, hur eliminerar man dom exempelvis, och ska man det?

Jag fattar att ni inte håller med… och sympatiserar med era åsikter. Ni är helt ok med att den sämre ska vinna över den bättre för att ”det är rättvist”. I praktiken struntar ni i om den ”sämre” fabricerat sitt hcp. med ”reglerna i ryggen”.

Syftet är inte, numera, att kunna tävla på lika villkor med hcp utan det handlar om vem som tolkat systemet bäst till sin fördel.

Jag är inte naiv eller konspiratorisk utan inser bara att den som ”plötsligt” spelar betydligt bättre än sitt hcp på tävling, gör det pga. Orsaker som är svåra att definiera, Människan i oss vill inget annat än att hitta fel i det och magkänslan är oftast rattsägagande.

Jag struntar högaktningsfullt i om folk ”fuskar” med reglerna i bakfickan.
Det är, och kommer alltid att vara ganska självklart i magen när någon ”lyckas” på tävling.

Egon

Japp, dagisfröken rules!
Det är likväl fullständigt orimligt när vederbörandes föräldrar berömmer kidsen för sin insats.

Egon

Vad menar du med rätt hcp?

Min ståndpunkt är att om man följer hcp-reglerna och registrerar sina rundor så har man per definition “rätt” hcp. Jag skulle gissa att betydligt mer än 25% har rätt hcp med den definitionen. I min bekantskapskrets sköter nog dom allra flesta sitt hcp i huvudsak så som det är skrivet i reglerna.

Sedan är det förstås så att man inte alltid spelar på 36 poäng! Jag har 54 ronder som är hcp-grundadnde i år. Av dom är 11 på 36 eller bättre. Det är nog ett ganska normalt utfall.

Inte vet jag, men ofta handlar det väl om seriespel där man flyttas upp och ner i klasser efter resultat.

Många golfare spelar väl bara en handfull tävlingar, ibland är det scramble, i bland fyrboll, ibland singel eller greensome, eller… Vårt nuvarande hcp-system gör det ju väldigt enkelt att administrera allt detta.

Jag känner inte igen detta alls!

Handicap idag - menar du att det var annorlunda förr? Under dom 35 år som jag spelat har syftet med hcp varit det samma, nämligen att spelare med olika förmåga skall kunna tävla mot varandra så att alla tycker det är kul.

Den som inte gillar idén med hcp-tävlingar kan ju lätt avstå.

1 gillning

Vad tycker ni skall vara hcp?

Medel
Median
Min (m%)
Max (M%)
Annat?

Där m och M med 50 som värde skulle innebära median.

Specifiera även spannet med enhet (tex 10 rundor eller 10 år).

Varför struntar du inte helt enkelt i att delta i, eller arrangera, annat än tävlingar utan hcp?

Och ffa piängbogey.

Hcp är en del av golfen. Och, igen, alltså ett sätt att ge dig och mig chansen att mötas i en match trots att du slår längre och puttar bättre.

Gör vi båda 36 poäng i en tävling är du fortfarande en bättre spelare, och vinner därför på bättre SHC.

Scratch-priser eller brutto-dito brukar vara lite finare i hcp-tävlingar. Och den som vinner det får oftast flest WOW av övriga deltagare.

Snittet på 4 bästa av 10 senaste. Bara tävlingsrundor. Rundor äldre än två månader påverkar mindre för varje månad som går. Exakt formel har ej tänkts ut.
Om inga rundor registrerats under 2 månader justeras handicap enligt någon form av lämplig funktion.
Standardavvikelse bör finnas med i handicapberäkningen.

Egentligen vill jag tillbaka till 70-talet där handicapkommittén i klubben satte handicappet.
För att det skall fungera bör man maximera antalet medlemmar i klubbarna till 300st per klubb.

Om vi inte ska räkna sällskapsspel kommer de rundorna att vara uppe i 6 timmar snart.

Jag förstår att man både skriver och läser med sin egen tanke… Jag trodde (idiotiskt nog) att ”praktiskt sett” borde förklara att det är hur jag ser utkomsten av handicapsystemet, såsom det är konstruerat idag.

Resten av ditt inlägg rider sen på den felaktiga uppfattning du fått av min text.
Jag väljer att bortse från dina antydanden med respekt för din läsförståelse.

Egon

Varför för du för dig att min åsikt om handicap är något annat än ett statement om hur systemet fungerar i praktiken?

Häromdagen vann 3 kompisar vår scramble. En spelar kontinuerligt men de andra 2 har av legitima skäl inte spelat mer än 9hål detta året.

Röster höjdes direkt om att vi måste införa krav på xx registreringar/12 mån.
Det var från styrelsemedlemmar och ärrade spelare.
Uppenbarligen så kan de inte hantera hur systemet fungerar, ur praktisk synvinkel, på själva handicapet hos personer som av olika orsaker inte har spelat kontinuerligt.

Det är väl ingen direkt kioskvältare om dessa personer ”tvingats” komplettera sina inräknade ronder med säg 3-4 nyligen spelade.
Tror någon att dessa har en sannolikhet i att bli bättre (efter en längre tids bortavaro) eller att deras syfte (att få vara med i tävlingen) garanterar bra scorer som ev. matchar deras spelstandard i en scramble.

Det är lite där vi är…
Systemet anser att fler ronder ger ett bättre statistiskt underlag. ABSOLUT! Det är en no-brainer.
Däremot finns det inget sammanhang mellan antal registrerade ronder och att handicapet speglar personens förmåga på tävling.

• Varför!?

• Det har jag försökt förklara… folk är inte aut. ärliga och hela systemet bygger på denna enda lilla faktor.

• Varflr var det då bättre förr?

• Det var det inte. Inte om man ser till alla som spelar golf och deras upplevelse.
    På tävling var det lite bättre. Det var i teorin lättare att sänka sitt hcp. än att höja det (buffertzon) och 12mån-gränsen för höjning var satt till 2.0 (exkl. årsrevision).

Jag började -99 och hur det var med hcp. före, vet jag inte. Det jag däremot vet är att EGA hade ett system som inte var likadant implementerat överallt. Jag skriver överallt eftersom jag vet att några länder följde systemet som det är skrivit och SGF tolkade om till att man fick använda fler än 4 EDS/år om man inte hade tävlingsronder att räkna in.
Någonstans blev det också så i SE att reg. tävlingsronder inte satte stopp för oändligt med inräknade sällskapsronder.

Thats it.
Det kunde varit bättre förr, avs. hcp.tävling, om SGF gett fan i att våldta det system som fanns.
Tävlande som vinner på otroligt bra scorer får då aut. svårt att upprepa bedriften inom rimlig tid.
Det hade på intet sätt varit ”bättre” för de spelare som blir ledsna när de inte kommer över 30p på sällsjapsrond med sina vänner.

Mycket info… men där har du det.

Egon

Du tar alltså in scramble på klubben som en parameter för att diskutera hcp.

Jag tror vi egentligen borde nöja oss där.

Men om du ändå vill ha hjälp att förstå. Spelaren som vann Kenta Ohlsson Trophy på 49 p sänkte sitt hcp från 20,2 till 16,2 tack vare denna runda.

De tre följande rundorna har han haft 28, 26 och 31 poäng.

Mina egna tre senaste har jag haft 21, 32 och 32 poäng på ett hcp på 16,2-16 3.

Av en slump trillade samtidigt tre bra rundor bort och vips, igår höjdes mitt hcp till 17,6. Skulle jag bara räknat de senaste tre, alla f ö på tävling, hade jag haft ett hcp på runt 26 nu.