Nu tror jag att du tolkar mig djävulen tolkar bibeln.
Varför ska man eliminera katastrofhål, systemet per idag gör ju att man eliminerar katastrofrundorna.
Låt säga att du gör tre streck var och varannan runda, då gör du det, tills du blir bättre. Bättre blir man genom att INTE slå bort massa bollar mm. Håller man bollen i spel gör man sällan streck. Och golf spelas och bedöms av antalet slag, PB är en spelform, lite som match eller irish greensome. Se till att man baserar hcp på det som är grunden till spelet golf. Det kommer förmodligen leda till högre hcp till en början, men på sikt tror jag att det kommer att leda till bättre golfare, tror jag. Om jag normalt gör 100 slag inkl de vanliga tre strecken, då är det ju min normala standard.
Att man kan ändra hcp genom att byta ut 20 rundor, det är ju knappast smidigt, och inte direkt rimligt heller, men det är ju det jag säger, VILL man mygla är det ganska enkelt.
Är det inte bättre att vi verkligen visar hur mkt golf som spelas än inte? Mörkertal är väl knappast bra? Å andra sidan finns ju alla klubbars bokningar i andra system så den statistiken köper jag inte.
Huruvida man spelar enligt reglerna eller inte, ja det är ju en regelfråga vs moral kanske. Om man blajjar runt en runda, ja då ska den inte vara hcp grundande, hur folk agerar efter det, ja det är upp till var och en.
Men som igår, jag slog några extra puttar där jag slagit min ordinarie putt åt h-e illa. givetvis efter det att jag spelat klart hålet och inte så att jag hindrar någon annan.
Är det enligt reglerna, nä, blir det då hcp grundande, nä. Kommer det att påverka min golf eller mitt hcp, nä inte det heller. Registrerade jag rundan, yes sir, med gott samvete.
Angående din sista mening så är det väl "naturligt om vi utgår från att det sämre spelet byts ut mot sedan tidigare registrerade sämre rundor, dvs lite av ett nollsummespel.
Det ska ju egentligen inte börja ge ett mer rimligt utfall förrän efter 20 rundor, och där är du ju snart. Drar man till med en bra runda mitt i är den ju en del av underlaget för ditt hcp, vilket jag ändå tycker är klart rimligt.
Jag reggar ju färre och färre rundor då jag inte kan finna nöjet att hålla på att kämpa för dubbelbogeys.
Nästa säsong kommer jag nog att göra det jag då och då tänkt. Jag skiter i att regga rundor.
Jag har ändå ingen ambition att spela tävlingar längre så varför ska jag hålla på och regga rundor ?
Personligen tycker jag att det verkligen är ok.
Hur man sköter sitt hcp är upp till en själv sålänge man inte “fabricerar” ihop något för att medvetet skaffa sig ett hcp i något syfte.
Skulle jag gå ut en runda för att testa något eller uppenbart träna, då skulle jag inte regga rundan heller, men oftast försöker jag göra mitt bästa och det bästa resultatet jag kan, vilket gudarna ska veta inte alltid blir som jag KAN spela.
Hela diskussionen är ju ett tydligt exempel på att vi har ett handicapsystem som (medvetet eller omedvetet) är så taffligt upplagt att till synes normalbegåvade människor kan tolka det så helt olika.
Jag håller med om att PCC är ett inslag som är överarbetat. Att kompensera för spelförhållanden när man ändå räknar 8 av 20 är onödigt. Dessutom beräknas det ju inte på spelförhållanden utan på andra spelares resultat - en helt annan sak. Cap-funktionerna är lite knepiga för folk att förstå men jag tycker dom har sin funktion. I övrigt är det ju väldigt enkelt och logiskt.
Handicap har även stor praktisk betydelse vid sällskapsspel. Jag tävlar kanske 20 gånger per år, dom andra 100 rundorna spelar jag sällskapsspel - men med hcp - om en glass, en öl eller bara prestigen.
Dom flesta golfare spelar väl 20 ronder eller mindre per år och av dom kanske 1 är tävling. Inte mycket till underlag om man skulle basera hcp på enbart tävlingar.
Om jag skulle ge mig till att ranka hcp-systemets viktigaste funktion skulle jag säga:
Vid sällskapsspel mellan kompisar i bollen.
Som värdemätare och sporre för den personliga utvecklingen
För att göra tävlingar möjliga/populära för golfare med olika spelstandard
Mina absolut mest frekventa kompisar kanske jag har koll på men jag spelar sällskapsgolf med många vänner som jag kanske spelar med en eller två gånger om året. Att behöva “förhandla” fram ett hcp på första tee är betydligt svårare än att alla använder ett och samma system.
HCP-resultatet säger väl betydligt mer än GIR. Det senare beror väldigt mycket på bana och vald tee. HCP-resultatet sammanfattar ju banans slope och ditt resultat, mycket bra om man som jag ibland spelar blå eller till och med röd tee.
Hur skall klassindelningen gå till om du inte har ett hcp-system?
PCC hade väl varit ok, om det nu hade applicerats, men jag tror inte att jag har en enda runda där PCC avviker?
Och hade man bara applicerat hcp via tävlingsspel hade vi haft en betydligt högre diskussion tror jag, för inte många hade haft ett hcp som speglat spelstandard.
Fast där spelar man ju så att säga i hcp grupper (seriesystemet).
Blir du bättre, hamnar du i en högre serie (lägre hcp grupp), är du sämre åker du ur.
Men visst, inom din hcp grupp spelar du scratch, vilket kan vara fair.
Å andra sidan, (inom golf) hur delar man upp grupperna inom hcp spannet i vilka man ska spela scratch?
Vi kan ta badminton som exempel. Det var inte helt ovanligt att folk gav fan i att bli “uppklassade” trots att de egentligen skulle bli det sett till sina resultat.
Hellre gå till final i B-klassen än åka ut i första matchen i A-klassen.
Vet hur det funkar i Badminton, har spelat en del tävlingar på C-nivå i början av 80-talet.
Oavsett om man har handicapsystem eller klassindelning finns det ju de som utnyttjar systemet till sin fördel. Vid klassindelning blir det ju ändå så att den som är bättre av två spelare i en match är den som vinner.
Det är väl lite det vi säger, oavsett system så kommer det finnas de som försöker gå runt det. Skulle man på det endast basera hcp på tävlingsronder i golf blir ju underlaget klart sämre för att inte säga dåligt, och det skulle ge mer utrymme för att spelare inte har ett så rättvisande hcp som möjligt.
Idag fungerar handicappet bra för de som spelar väldigt många rundor där de gör sitt bästa.
Jag skulle säga att max 25% av de svenska golfarna har ett handicap som är rätt.
Av dessa 25% är det en hel del som just på tävling inte presterar som det “rätta” handicappet.
Många har lite extra skärpa på tävling och får ofta ett resultat 3-5 slag bättre än motsvarande sällskapsrunda.
För andra är det tvärtom, avslappnad sällskapsrunda med polarna ger ett resultat betydligt bättre än motsvarande tävlingsrunda.
Jag ska starta aktivistgruppen “avskaffa handicapsystemet” och limma fast mig på 18:e greenen varje år på scandinavian mixed.
Är det någon som vet något bra lim som funkar för att limma fast sig på golfgreener ?
Nja, jag vet inte om jag håller med om det. Men man bör ha kommit upp i 21 registrerade rundor för att det ska ge en hygglig effekt. Sen blir ju varenda runda påverkande. Och spelar man mindre är det väl kanske inte tal om spelare som har ett intresse av att spela mkt golf och tävla. Men visst, jag inbillar mig inte att alla golfare har ett korrekt hcp mot spelstandard, vilket håll det än må vara.
Prova med ett ultrastarkt snabblim i handflatan, testa först mot köksgolvet