Handicap-utveckling under 2025

Var det riktat till mig?

Nej, OT som jag skrev.
… och hur fick du det till det?

Egon

Ok

2 gillningar

Instämmer. Har sett detta på flera banor de senaste åren. En av mina hemmabanor flög ner 2-3 slag i slopen för något år sedan. Med det sagt har jag, och säkert flera med mig, en känsla för vad som är en bra resp dålig runda oavsett exakt hcp-resultat.

Lägre CR eller lägre slope?

Det slår nog rätt lika eftersom det ena följer det andra.
Slaglängd har fått en justering på senare tid men när den kom vet jag inte exakt. Det gör ju en del både på cr och bogey rating.
Generellt så är det kanske några meter på utslag och nån ynka meter i något intervall på andra slag.

Ang. slope så är den mer varierande eftersom både scratch och bogey slopas från alla valbara tee’s.
Men… ex. rött pliktområde kan kanske vara bra att veta att det ger utslag. Man kan inte både äta och behålla kakan. :wink:

Egon

Tänk så praktiskt det vore om banorna kunde slopas om automatiskt exempelvis en gång per år på något fiffigt sätt? :wink:

Det går…. och om man tror att man vet bättre än de som sätter upp reglerna för hur det bör göras, så går det garanterat.

Egon

Jag vet om en bana som fått fler slag. Denna är en sk. sänkarbana före omslopningen för mig … men jag vet mången scratchspelare som tycker den är för svår för deras 40-50-60m till från tee.
Det rimmar ju med extra slag då deras utslag säkert redan tidigare, men numera även generellt, når mer problem än vad som tidigare ansetts.

Egon

1 gillning

tänker köpa en roddmaskin till min handi utveckling
måste bli kralligare i ryggen. huvet har blivit tungt

Om jag utvecklar och tänker styrketräning vs roddmaskin så är det ett bra/godkänt substitut. Ryggen har så många olika muskler att höga repetitioner/kontinuerligt tränande kommer ta din rygg till en bättre nivå ganska snabbt.

Om vi ser till det negativa för golfen så är hållning en sak att tänka på. Du bör garanterat addera motsvarande insats i någon form av armhävning/bänkpress för att inte få gamnacke/bli ihopsjunken i din hållning.

Egon

ska försöka tänka på det.
man vill ju inte spela som ringaren av vibynäs

1 gillning

Gnuggar på, stabilt spel nu.

1 gillning

Såvoda inte denne Ringare vinner?

1 gillning

För att nå mål så började jag att jobba ett delmål som i sig kanske inte behöves jobbas med men vet ej. Dock bara misstanken ger skav i tanken.
Grepp, tajta till interlocket vilket i sig känns som kill the bird…

Menar du att kroka i tajtare, eller hårdare?

Höger hands v formation( pekfinger/långfinger)samt vänster hands v,(lillfinger o ringfinger,) formation tajtare ihop ned i botten av v’t.
Känns hårdare men misstänker att det är tajtare som ger hårdare feelingen.
Ser att det ger mig ett aningens starkare grepp + bladet i långsam backswing inte öppnar sig lika mycket vs det normala greppet

2 gillningar

Det skall jag nog testa när det blir dags för TrackMan.

Har du ngn tendens i svagare/starkare grepp i och med detta?

Aningens starkare blir det. Normalt ett neutralare grepp.

1 gillning