Handicap-utveckling under 2025

Men kom igen, visst vet ni vad Egon har stoppat ned i bagen som skär 1-2slag…? 1W…

Ingen mobbning tack ;)..

1 gillning

Skönt att det inte är ensamt i pliktslags toppen…

Nära gubbracer… bytte ut min ena hybrid mot en annan.
Jag hade lagt mig till med en push som aldrig kom tillbaka in i banan. Väldigt olustigt när allt annat svänger in vänster. Lite mer tyngd, kortare front to back, toe up och deepface.

En mer äkta gubbracer callaway uw är på önskelistan.

Egon

2 gillningar

Ojj trodde det var fyndet på blocket som var grejen

Ny skrev jag ”teoretiskt” och att den löste en situation där utfallet tidigare nästan 100%igt varit katastrof.
Praktiskt sett kommer det spara slag som i en lika praktisk verklighet säkert kommer slösas bort någon annanstans.

Ang. 1w så är jag inne på att köpa dyr-skaft. Dubbelt mot vad jag gav för klubban. Tittar även på en minidriver eftersom jag idag hanterar en 13.5 spoon från fw som om den vore en gubbracer.

Egon

Nää, det var en äldre apex hybrid som ratats tidigare till förmån för min ännu äldre Adams super hybrid.
Nu hade Adams börjat ge den bollbana den borde… och det blev för högt o höger för mig.

Egon

Det är ju skönt att veta att man ligger i toppen av något iaf…

Årets spret i ojämnhet.
+2 +5 +3 …+ lite annat för att snubbla in på en 85:a.
Årets sunk första 9 +50…sista 9. …38.
Några första/sista 39…40…41 …och ja självklart i följe med +48:or…
Så någonstans så bör gappet mellan hyggligt till sunkigt stängas aningens.
Ökad frekvens golfa bör minska glappet med 1-3? slag. Nya järnen 1-4 slag, mestadels för bättre bollflykt med j7-j5.
Tee AoA +…utan skop/flipp/ back hang …många slag…
Börjar nog 2025 med att köra AoA - med mini drivern och acceptera lite längre inspel från fairway istället gör bortalagen boll lite här o där.

Samma målsättningar som vanligt.

• Spela minst 50 rundor

• Ha en känsla av att vinna mer fika än jag förlorar

• Handicap under 10% av åldern

1 gillning

Den kommer jag inte att nå utan en mer seriös satsning.

Ett tag var ”Pliktslag” det enda som Gamebook presenterade som min styrka i statistiken. Inte helt säker på hur jag ska tolka det.

3 gillningar

2 h

Vi får se om jag kan hålla det. Handicapet skvalpar ju upp och ned betydligt mer än en tiondel per år, men som nån slags långsiktig trend kom jag för typ 10 år sedan på att det som nåt slags matematisk experiment kunde vara intressant att följa och försöka förhålla sig till.

Om man tänker att man exvis har hcp 4 som 40-åring eller hcp 5 som femtioåring, är det då realistiskt att klara hcp 6 som 60 åring eller rentav hcp 7 som 70-åring, förutsatt att man håller kroppen i trim? Borde kanske bli tydligt svårare nån gång runt 65, för att så småningom givetvis bli helt omöjligt att klara.

Om man tar in hela livsspannet, när är det enklast att ha hcp under 10% av åldern… kanske runt 45?

En god vän hade helt nyligen lyckats hålla ett singelhandicap i 60 år. Förvisso genom att gå fram till en kortare tee när han blev lite till åldern kommen, men ändå.

1 gillning

Man slår kortare med stigande ålder. Det påverkar givetvis. Jag har iofs aldrig skickat iväg bollen jättelångt men efter cirka 55 års ålder tycker jag att det började märkas att det faktiskt blir lite sämre fart och “långa” par4, typ 370+ meter, börjar kännas just en aning långa och det börjar blir svårt att nå normala par5:or på två med någon sorts bibehållen kontroll.
Sedan blir nog muskelkontrollen/förmågan lite sämre efter hand också.

Jag gissar att jag kommer tycka blå tee är vettigt när jag närmar mig 70. Än så länge (62) så funkar normal gul tee helt ok och även längre banor är hanterbara (nåja).

Hcp = 10 % = 6.2? Nej, det är en aning orealistiskt.
Hcp = 15 % = 9.3? Det är i alla fall inom gränsen för “möjligt”, om än inte enkelt.

Ett litet steg närmare målet idag.
Idag var drivern halvkall. Lyckades spela bättre runt och på greenerna.

1 gillning

Det har varit ett “bra” resultat för mig också…

Mitt mål för 2025 är att ha en snittscore på 84. Då borde det finnas några låga rundor här och där, och hcp borde kunna landa in på höga singel. Förutsatt att man inte går varje runda på just 84 då… men det kommer ju inte hända.

Jag började 2024 på 0.9 och slutade på 1.9. Spelade större delen av året med en dålig armbåge och underarm. Nu inväntar jag operation. Byter från skiftjobb till dagtid 1 januari så tiden att spela kommer vara på en helt annan nivå. Hoppas ändå kunna behålla hcp kring 1.5-2. Ger 0 slag på hemmabanan jag spelar flest ronder på.

2 gillningar

Lite OT och don’t kill the messenger…:wink:… men generellt sett får de flesta omslopade banor färre slag än vad de hade tidigare.

Orsaken är ibland enkel såsom att t.ex skog (vilket i princip beräknas som OOB) blivit rött pliktområde istället. Läs, distans försvinner från oob’ns slag och distans.
Andra mindre påverkande kriterier som gör en liten del är att längd ökat något men banan i sig blir inte längre.

Kan nog generellt bli svårare att scora om banan lite felaktigt har legat kvar på sin gamla slope och man vant sig vid ”lättnaderna” som det sen tas hänsyn till vid ny slopning.

Egon

2 gillningar