Började på 15,6
Slutade på 16.0
Lägsta på 14.2
Ganska stabilt dålig…
Slår bort alldeles för många bollar.
Väldigt få rundor utan plikt, snittar nog tyvärr över 2 slags plikt per runda
Ja visste jag det så… Tror det har att göra med min spelnivå att göra. Jag skäms när jag spelar dåligt. Jag vill tillbaka till den känsla jag hade som ung. Jag var ironiskt nog ganska stark mentalt då. Vann flera handicaptävlingar i A-klassen och placerade mig bra i junior-KM (inte superhög konkurrens men ändå).
Fortfarande lite oklart. För mig är det lite problematiskt att nöta puttning och chip under längre pass på övningsområdet. Ryggen säger ifrån efter en kort stund (har haft diskbråck) och jag får avbryta. Istället brukar jag gå ut och spela ensam på kvällarna. Spelar då med två-tre bollar och hamnar i många olika situationer. Det hjälper mig framåt tycker jag.
Det jag ska göra de gånger jag tränar puttning är att fokusera helt på längdkontroll. Där missar jag ganska ofta vilket resulterar i för många och onödiga treputtar. Första putten måste stanna inom en meter från koppen, oavsett avstånd.
Chipparna brukar vara bra i längd, men jag missar ofta i sidled. Både höger och vänster, så det är inte konsekvent. Jag vet inte riktigt vad det beror på så jag har tänkt ta en lektion för att få hjälp med det.
Inte för att vara dryg men, ni är inte samma som förr.
Att fokusera på det som varit är väll ok bitvis men det är inte dit ni ska…
Tror ni har ett delmål där, att hitta komma förbi “försöka”.
I någon annan tråd så gav ni att ni utvecklats förbi bluffen som ska avslöjas, kan det finnas något att ta och nyttja från denna extremt stora utveckling.
Sedan är hcp 9 fixat.
Bunker är halvt på g sedan slutet av 2024.
Putta behöver nog lite seriös träning men jag är inte robotmekanisk puttare så jag behöver ordna “känslan”.
Chippa kan må bra av lite träning men där är nog fokus en parameter också.
Träffa greener? Tja, nöta j7-LW då.
… men jag har ju inte något hcp-mål. Däremot genomförandemål. Skall putta lagom långt. Skall träffa rätt del av green från bunker. Skall träffa greenen från 130 och in. Osv.
Jag hoppas kunna kapa 2-3 slag per runda, till att börja med. Då är jag snart nere på 12. Spelar för det mesta på mitt nuvarande hcp, en eller två poäng upp eller ner.
Under hösten har drivern varit stabil, slajsar ytterst sällan. När/om det händer är det i slutet av rundan när ryggen blir trött, ett bekymmer jag tidvis dras med efter ryggskadan.
Edit:
Mina senaste bästa rundor. Jag vet att jag har spelet.
Brukar inte ha prestationsmål längre. Med tanke på utvecklingen i år torde dock ett par slags sänkning vara möjlig. Gäller bara att hålla igång vinterträning i studio och på gymmet för att kunna ha en bra start när utomhusspelet kommer igång.
Ett orealistiskt mål skulle kunna vara att komma under 5 igen. 2004 var nog senast man var på den nivån.
En önskan finns alltid men frågan är om jag har motivationen och fysiken att infria den.
Jag hade en runda förra året under par. På denna brände jag 2-3 puttar och med normal tur (eller vad man ska kalla det) hade jag satt några till. Utopi = 6 under.
Det jag tar med mig är att alla andra rundor där jag ist. landat en bra bit över par kunde varit såå mycket bättre.
Ang. materialet så bytte jag in en klubba i slutet som låste upp vissa situationer där jag haft problem under året. Rent teoretiskt pratar vi 1-2 slag/rond på hemmabanan. Så… avfärda inte val av material.
Sedan 2017 fram till dagens datum har jag 4 ronder där jag spelat på hcp 13,6 med tillägg av en topp för två år sedan då jag spelade en 12,7 hcp rond. Tyvärr har kroppen strejkat senaste två säsongerna med följande påverkan på Hcp.
Startar säsongen 2023 på 16,6 och avslutar på 19,1. Raset fortsätter denna säsong som slutar på Hcp 23,9. Denna säsong har jag som bäst haft en hcp 23,4 rond.
Jag är sämst från tee med driver, kostar slag för ofta. Slår oftast ut med T5 som är ”min bank” och når då ut 185m med hygglig precision både från tee och fairway.
Har instabilt järnspel och med korta utslag blir det ofta 170-150m in så gir är extremt lågt.
Sedan chipp eller pitch in på green leder till ytterligare 2 puttar.
Själva puttningen är min starkare sida och har sällan 3 puttar.
Kommer alltid ur bunker på ett försök.
Har alltid haft ambitionen att nå singel hcp men inser att det inte är troligt. Har bytt utrustning som underkläder och det kan ibland finnas guldkorn med det hjälper inte när talang saknas. Har faktiskt på mina bästa ronder spelat med halvset vilket påtalar min nivå att inte kunna nyttja utrustningen fullt ut. Jag har inte tagit lektioner då jag inte haft haft förtroende för klubbens pron och har inte letat vidare på alternativ i närområdet. Kanske är det vägen att vandra men har inte tid att träna i alla fall så det känns lite bortkastat med tid och pengar.
Många skriver här i tråden och jag får bilden att typ Hcp 12 kan vem som helst nå utan större ansträngning. Jag har ansträngt mig under flera år och står still och är väl typiskt en bogeygolfare. Jag registrerar alla ronder (gör antagligen fel i detta) men har alltid mindset att scora.
Följer tråden med intresse framöver och kommer själv försöka ta till mig andras tips.