Kul tråd! Du har fått bra svar redan: fokus på snittscore, inte slå bort bollen, inte göra dubblar och inga treputtar. Blev mycket “inte” men så här då: ut med bollen kortare än du tror att du behöver, spela fram den safe, in på green på tredjeslaget som sämst (par 4) och putta två gånger. Repeat. Snittscore ner. Hcp ner.
Precis som Vattenmannen har jag ingen plan, bara en ambition. Jag vet vad jag behöver fokusera på att förbättra och var jag, förhoppningsvis, tämligen enkelt kan spara 2-3 slag per runda.
För min del betyder det först och främst att ta bort treputtar och förbättra percisionen på chippar inom 10 meter från green.
Nuvarande hcp: 10,2.
Här får jag vara ärlig och säga att min bästa 18-hålsrunda på hemmabanorna är på hcp-resultat 15,9 respektive 16,6. Har en runda på Ljusdals GK på 10,7. Annars har jag reggat lite 9-håls rundor också bara för att… De absolut sämsta 18-håls rundorna har jag inte reggat alls. (sorry egon)
Utifrån allt detta så ligger inte min sanna spelstandard på 10,2. Snarare ~15. Dvs runt 18 slag tillgodo på hemmabanorna.
Mål-hcp
Jag tycker verkligen att jag borde kunna spela på singel-hcp bara jag får lite rutin och kan hålla nerverna i styr. Jag tror dock inte att jag klarar det redan 2025 så målet kanske får sättas något högre. Dock är det nog faktiskt jämnhet och stabilitet viktigare för mig än absolut spelnivå. Kan jag gå runt banan på 12-14 över par på ett kontrollerat sätt så är jag mer nöjd än om jag växlar mellan 8 över par och 25 över par. Jag vill minska spridningen helt enkelt. Men så klart, så lågt som möjligt.
Min plan för att uppnå mitt mål
Trots min skepsis mot lektioner så ska jag ändå ta åtminstone en lektion för att slipa bort de absolut värsta olaterna jag lagt mig till med och få veta vad jag ska jobba med framåt.
Jag kommer även köpa ett rangekort med 2000 bollar och mata en del där för att nöta in svingen i muskelminnet.
Det viktigaste är dock att jag kommer spela spela och spela. Nu har jag fritt spel på mitt medlemskap och varannan vecka har jag hur mycket tid som helst. Jag har även förtur till bokningar och min plan kommer vara att boka in mig själv på tomma tider och så får de som är villiga att spela med en okänd boka in sig. Det känns bättre för mig än att själv boka in mig på andras tid. För så måste det bli.
Jag kommer även spela med min son förstås, men inte bara det eftersom jag i regel inte spelar så bra ihop med honom. Går mest runt och är rädd att han ska spela dåligt och bli sur/arg.
Jag kommer även försöka ha ett annat mindset på golfbanan. I år så var det så nytt och ovant, jag kände inte att jag hörde hemma riktigt och blev så stressad av det. Nu är jag en av blott 100 st som har fritt spel (av totalt ~2500) och kommer bete mig därefter. Banan är min!
Influerad av Vattenmannens tråd så varför inte…
Samtidigt undviker jag att kladda ner Vattenmannens tråd.
Fix mål undviker jag i detta, men något mål som kräver ansträngning i tid/frustration/pengar bör det vara. Svårast bör vara tid.
Så något, höftar till med ett målspann, kapa hcp med 22-30%.
Från 2 tidigare pron har man fått detta, du spelar alldeles för lite för att få ihop banan spelet. Ligger runt 15-20 st 18 hålare år. De menar att jag bör landa mer på runt 50 rundor år…
50st, har aldrig spelat så mycket på 1år.
Men att öka mängden rundor med 100% är möjligt, på något vis.
Och ja det är tiden antalet rundor/frekvent spel som jag ser som det stora hindret för att uppnå delar av målet.
Bytte klubb nu i höstas, spelade 3st rundor där innan beslut togs. Acceptabel 18hålare bra korthålsbana ok tränings områden.
2lektioner har tagits i år, en i ren panik då flyget till Iberiska halvön skulle gå om någon vecka o bollträffen var sämre än vanligt.
Samt en lektion till med samma pro, insåg att jag bryter här.
Nya järn, gamla för låg launch med mellan järnen, nya betydligt högre.
Svagheter många men generellt driver.
Styrka, tar det som det kommer, inser mina begränsningar. Kan nog addera in järnspelet periodvis.
Delmål, att köra igång swingen i Januari-Februari. ( Brett spann så jag hinner prokrastinera ordentligt)Bollkort på HGC är ordnat.
Tar det därifrån.
Spån på…eventuell pro
Spån på någon vårtur nedåt för tidigt spel.
Jag har haft ett ganska bra år på golfbanan.
Startade året på 7,4 och slutade på 7,6
Nersidan i år har varit perioder av dåligt närspel/puttning och brister i järnspelet.
Hoppas på att få ordning på det, har hittat en bättre jämnhet, hoppas att det ska komma ett bättre närspel, då kan jag nog krypa ner lite till.