Handicap-utveckling under 2025

Det beror väl lite på var man startar?

Det är nog tyvärr vanligare att jag tittar ner och/eller blundar för att slippa se eländet.

Du vet. Det vanliga.

Köpa nya klubbor🤪

1 gillning

Såg när Rick Shiels “testade” klubbor i en video. Testet består alltså av att han slår 10 bollar med en järnsjua ur varje set och sen räknar han procentuellt hur många han sätter inom en 30 meter korridor. (Det blev alltid ett jämnt tiotal procent så att det var 10 bollar är min gissning)

Med en järnsjua träffade han alla, men med en annan missade han 4 bollar. Då blir det 100 respektive 60% träffsäkerhet.

Hand upp den som tror att det var klubbans fel att han missade…

Han redogjorde även för snittcarry och lite annat. Tycker även där att 10 bollar är i minsta laget för att avgöra.

Såg även när han spelade Kirkland-klubbor som kostade mindre än halva priset av finklubbor och var genuint överraskad över att det gick att spela med dem…

Alla är väl inte som Rick (får allt svårare för honom) men nog lägger vi lite för mycket förhoppningar i klubbans egenskaper? Visst kan en ny fin driver ha en carry som är 7 yards längre men med lite bättre teknik kanske du slår 25 yards längre…

1 gillning

…o vad skulle det ordna för att ni ska klocka in på tilltänkt hcp oct 2025?..

Allt!

1 gillning

E de en från loppis bag med all möjlig mög?..

Det var ett skämt.

Intressant, jag har exakt samma mål nästa säsong. Hade 16.2 i slutet av oktober, 14.5 nu. 62 år. Den här tråden ska bli kul att följa.

Men tänk om eran bag är ett skämt som motverkar det tilltänkta målet? .

…uschh va jobbig man e…

Jobbigast är nog att du niar mig. :slight_smile:

Nej, klubborna är fullt dugliga. Det stora problemet är att jag tar golfen på alldeles för lite allvar. Spelar endast för att det är roligt. Tränar aldrig. Kommer oftast till parkeringen 10 minuter innan rundan.

Är översocial med spelkamraterna.

Etc.

Hmm även jag har ett mål inför 2025 dock inget fix mål, första gången på evigheter…

Jag borde kanske ha målet att gnaga mig ned till hcp 9 (typ 12 nu, brukar ha ungefär 9 vid säsongens slut).
Men.
Jag har för några år sedan bestämt mig för att mest försöka ha kul på banan. Att då jaga hcp med tillhörande träning och kanske frustration, leder inte till målet “ha kul”. Så, hcp får bli vad det blir. Det innebär inte att jag struntar i hur jag spelar, långt därifrån. Däremot sätter jag inte någon “ribba” att nå upp till.

Varför vill du nå hcp 12 just? Vad blir roligare med golfen?

Förmodligen ingenting. Men når jag 12 är jag bäst i gubbgruppen (matchspelare på Salem) efter @Ballesteros och @Murklan

Till deras nivå når jag nog inte förrän tidigast hösten 26…

2 gillningar

Börja med att kom 30 minuter innan. Men skit i rangen, gå och putta och chippa istället så du får upp känslan sen slår du ut med din bästa klubba på 1:an och så skall du se att det släpper snart. Salems 1:a är tillräckligt bred för att sätta något i spel eller göra ett layup efter det. Och eftersom du tränat lite känsla innan du går ut så har du bogey som sämst sen rullar det på.

Nu dricker du inte, men en öl före rundan är fint för o lugna ner sig lite efter jobbet.

Problemet på Salems 1:a är ju inte slag ett eller två…utan slag tre…

Antingen toppat ner i dammen, eller så skruvat ner i någon av greenbunkrarna.

Och sen börjar de riktiga svårigheterna när man väl är på green. tror jag hade ett snitt på 7,1 ungefär den gångna säsongen.

Där har du ju 2 slags förbättringspotential. Hitta ett sätt att spela hålet som minimerar risk och HÅLL PLANEN ÄVEN OM DEN INTE FUNKAR FÖRSTA GÅNGEN.

Nåt av det svåraste i golf är att komma bort från “på det här hålet händer alltid X”

1 gillning

Men lägg dig kort då? Eller är vatten där? Sedan Chip och en putt.

Sänka hcp från 15 till 12 eller, som i mitt fall, från 12 till 9, handlar enbart om att gneta lite snittscore. Inte göra dubblar, typ.

2 gillningar

1:ans green på Salem vill man inte ligga lång, greenen är inte långt från att likna en slalombacke.