Handicap-utveckling under 2025

Filma din puttstroke så att du ser bollen och putterhuvudet, mobilen på golvet eller straxt över. Jag gjorde det för MM19 och kunde visa honom hur illa hans putter rörde sig mot bollen, i princip så försökte han skruva bollen med puttern. Det andra var att han inte hade koll på djupet, ögonen över bolllinjen. Testa med en spegel eller på övningsgreen, ställ upp för en putt, ta en till boll som du håller vid ditt öga och släpp den och se var den landar i djupled relativt din adresserade boll. Hans puttning blev avsevärt mycket bättre efter puttkvällen i mitt vardagsrum, sikte och stroke under kontroll.

1 gillning

Det brukar ju hjälpa…

Inte alls en dum fråga, den har varit på tapeten, och är än mer aktuell. Kanske för att säkerställa vissa grunder.
Bara att få en kamrat som kan kolla av vissa saker. Det “värsta” är att jag kan tycka att jag har ganska lätt att se linjer, och att få bollen att starta rätt, men inte alla gånger, eler för få gånger kanske. Jag är nog kanske inte helt konsekvent i mina rutiner heller? Allmänt slarvig?

Här är jag lite slarvig, jag kan linjera bollen, känna liiiite mer till höger, och missar givetvis.

Spring i I lämplig golfshop och be att få testa din puttuppställning med laser. Man sätter en liten spegel på puttern och sedan sätter man en laser mot spegeln. Då får du direkt feedback hur du egentligen håller din putter när du tror du siktar rakt. Första gången jag gjorde det träffade jag knappt väggen framför mig med lasern, så jäkla snett höll jag putter när jag trodde jag höll den rakt mot målet.

1 gillning

Byt håll när du puttar x-handed. Då funkar det nog. :wink:
Dvs samma grepp som vanligt men putta “backhand”.

Med en vänsterputter antar jag?
Jag kan väl inleda med ett liiiitet liiiitet problem, att det inte vimlar av vänsterputters hemma… :wink: Utöver att jag är sk “rightare” i klubbsporter.

Puttlektion för evigheter sedan.
Underarmarna bör linjera med axlarna.
Enklast någon håller en siktpinne strax nedanför armbågarna, axlar mot målet.
Pendel puttning.

2 gillningar

Jag är “left” i alla sporter med klubba. Putta höger med backhand är ok.

Ska testa, måste bara hitta ett ställe med vänsterputter…

Hört talas om Dormy? :smiley:

Näe, äre nått nytt :wink:
Helst vill jag testa ute på gräs.

Rangen igår, 100 bollar i lågt tempo, tog bra med tid på mig, gick bra, en bra känsla.
Körde även en timme närspel, mkt puttning, och fokuserade på det som jag tipsats om härinne.
Ställde mig mer med ögonen över bollen, lite närmare bollen.
Då blev det mer en känsla att jag är mer “stängd”, och att jag startar bollen mer vänster, en bra känsla, lite mer “mekaniskt” i brist på andra ord. Men det tog inte lång tid för att det skulle kännas bra, men jag måste tänka mer på rätt saker när jag puttar, det är klart.
Ska försöka köra ett pass i eftermiddag.

Testa att greppa ner på puttern om du har standardlängd. Då kommer du att böja dig mer över bollen och det frigör utrymme för axlarna att pendla rakt i puttlinjen när du inte behöver stå för nära bollen. Tänk Michelle Wie och hennes ”table top putting stance ” som det extrema sättet.

1 gillning

Kanske dags att bryta ut puttskolan från Hcp utvecklingstråden?

1 gillning

Jag har en 36" putter, och jag greppar inte längst upp. Greppet är ganska jämntjockt, så höjden är inte relevant för greppet. När jag står närmare står jag liiite bredare med fötterna och greppar ner liiite lägre

1 gillning

Jag har 32” med ett 1,5” SuperStroke grepp som jag greppar rätt så mitt på. Det greppet har en plan sida framåt så det känns direkt om jag inte greppat den i rätt riktning.

1 gillning

34" med likadant grepp här.

Ytterligare ett litet steg mot årets mål.
Besvärlig vind idag, det ska bli intressant att se om det blir någon PCC-justering i natt.

Efter ett par veckor med halvt svinghaveri och dåligt självförtroende har jag hittat tillbaka på rätt spår.