Handicap-utveckling under 2025

Tämligen händelselöst.

Året startade på 9,4
Därefter: 9,5 9,0 9,3 9,0 9,2 9,8 9,6 och nu 9,5

1 gillning

Började året lite lågt på 3.6 och hållit mig stabilt mellan 4.5 och 5.5 bortsett från en svacka på slutet som fått hcp att sticka över 6(vilket nog är det hcp jag ska ha). Sonen började på 7.8 i år , vi hade en fajt i början av juli när vi båda var runt 4.5 för att sedan springa iväg och med senaste sänkningen idag så landade han på 0,6. Gissar att målet är scratch innan skolan börjar. Jag hoppas ta mig tillbaka till runt 5. Vår kamp är nog över men jag stod emot i 2 år.

3 gillningar

Vinglade upp till 13 en vecka men nu åter på 12. Spelar bra fn och verkar göra 40-ish (en 38, en 40, en 41) på de niohålare jag spelar även med lite trassel på ngt hål. Hinner tyvärr inte 18 dessa dagar då mkt annat måste fixas. Får väl se om det blir ngn sub80 framöver.

1 gillning

:up_arrow:

Gått upp o ner men nu pekar det stadigt uppåt. Lite illa då spelet finns där men scoren inte håller med.

Reggar var 3:e/4:e runda ungefär. Det är väl dessa jag med rent mjöl o påsen kan ta. Sämsta ”inte ge upp/ölgolf” ligger på 12. En riktig outlier. Bästa är väl under par efter 9 men sen kukar man till det o går 4-5 över sista 9.

Regga 9 har jag bara gjort nån gång tidigt på säsongen.
Har ofta väldigt ojämn fördelning. Skulle jag gjort det kontinuerligt så hade all-time low varit resultatet. Inte intresserad av det längre.

Egon

Det jämnar ut sig när man även reggar de sunkiga 18-hålsrundorna där ryggen ballar ur efter 12 hål.

(inlägg raderat av författaren)

Kanske det.
Det kanske bara är jag… men när jag spelar golf, nuförtiden, är sällskapet och glädjen det viktiga. Därefter kommer spelet och sist scoren.
Det är liksom ingen idé att jaga score även om man likväl håller koll på den.
På det viset klarar man av en trippel mentalt och slår de roliga slagen man ”kan” ist.f att fega ur o spela toksafe.
Fick fö. göra det på en bästboll nyligen. Min medspelare var stundom borta redan från tee. Lite risk på nåt hål men inte fanatiskt. Fick ihop 35p själv (36 utan reducering) och jag spelade verkligen inte kul golf och inte så bra heller.

Egon

1 gillning

En sund inställning.

Jag är den siste att jaga en score. Den kommer när den kommer, oftast när man är som mest avslappnad och inte tänker så mycket på den. Jag har däremot ett fokus på att försöka spela så bra golf som möjligt. Annars kan jag lika bra gå ut med hundarna.

2 gillningar

Reggat 1 runda( höjning).
Dock absoluta majoriteten av 18 hålare slutar på ca +1-3 på hcp.
Första 9 många äggformade greener, puttar överlägset sämst på dessa vs de mer plan på de sista 9:o.
Vanliga vindriktningen( hed typ av bana) innebär nästan undantagslöst 1-2 klubbor motvind på alla längre hål.
Ibland händer det att “sänkarvind” hälsar på.
Ofta är gul tee placerad närmare vit tee. Ja jag förstår att man vill spara på tee’s.
Banan brukar norpa ca 2-3 bollar runda, häromdagen 5 ändå +2 på hcp.
Ivfsh, nöjd

Självklart!

Förstå mig rätt, spela bra golf är även mitt mål.
Dock. spelar jag en runda där det förekommer öldrickande modell 1-2 mer än vad som är nyttigt för spelet, så hamnar ”göra sitt bästa” i en annan dager.

Likaså, övergår inställningen ibland till träningsmode och då reggas det bara om systemet kräver det. Regler följs alltid. De tillhör ju spelet.

Egon

Om jag sorkar mycket så tappar jag fokus på totalen. Ids int hålla ihop maximalt helt enkelt.

9 hål på södra vibban i kväll.
8 slag på 1an å 9an. Båda missade utslag sen pajjas.
Resten 16poäng.
Att det ska vara så svårt å hålla ihop spelet.

9,2 efter dagens runda

Samma här. dvs. det är då träningsmode träder in.
Förr ville man alltid prestera och även om jag blir ilsk även idag så är det inget mot hur det var då när ”oturen” flinade mig i ansiktet. :pensive_face:

Egon