Gubbkrämpor och Tantkrämpor m tillhörande gnäll

Som sagt, jag har inte alla fakta i det ex. jag nämnde, men… det där knät är slut. Bara att byta.

Det jag funderar mest över är varför det inte blir bytt. OM det hade varit jag vill jag tro att det hade blivit bytt för flera år sedan. Vad är det som får en människa och/eller sjukvården att vänta in absurdum?

Egon

.. och det är ju där jag går bet! Har bara min egen fakta om mig själv/mina krämpor och därtill den historik som det gett. Senaste var menisken som togs hand om efter en skelettröntgen och ett besök hos ortoped. 2v från röntgen till op. MRI ville doktorn först göra (lång väntetid) men jag sa att det borde gå lika bra att bara gå in o titta. Ok, Då gör vi så!

Nåja, Det hela ger mig 3 scenarion: Endera kan inte folk argumentera med ”kunskap” och/eller en rimlig slutledning Eller så har de inte sååå j-a ont i/fel på kroppen att det är lönt att justera. Det 3:e är naturligtvis att det inte är säkert att operera personen ifråga…
Sen… allt är kanske inte som det framställs av patienten!?

Min tanke är att man behöver/bör kunna argumentera för sin sak. Lite likt Puttaren gjort. Inte vara dryg eller tjatig utan helt enkelt stå på sig med rimliga argument.

Egon

Mm.. håller i praktiken med dig men det ser illa ut när du skriver det så. Alla som varit inne för att få hjälp med div. Idrotts-träningsrelaterade skador, som amatör, får i princip alltid ett enda råd. ”Sluta”… nästa är ”gå ner i vikt”. Jag tycker att det är rent ut sagt elakt och därtill okunnigt.

Ang. Fetma/vikt och hur det hjälper att t.ex minska stress på leder mm… så är det rätt mycket ”nys” över det. Tvetydigt, dubbelbottnat och lite moment22. Många människor är i princip ”feta” och få vet nog var gränsen bör dras. Fetma kan vara alldeles utmärkt och hjälpande så att bara titta på vikt el. vissa mått säger väldigt lite.

För sakens skull… och för att kanske skapa debatt. En otränad man på 180ish cm .. ca. 65-70kg. Inte mindre. Mer är tecken på fetma MEN. som jag hintat om, så är det knappast någon fara alls utan troligen bara bättre för hälsan.

Egon

Och det där som kroppen klagar om är lätt avhjälpt med träning. Så länge det tränas är det inte ett större (:wink:) problem att ha lite övervikt.

Egon

För att få en ortopedisk op finns det gränser för BMI nuförtiden. Det har inget med vilja att göra.

Svärmor, 87 år, ska in nästa vecka och få ett knä utbytt. Om det går bra ska det andra bytas.
Jag hoppas verkligen det går bra för att knappt kunna ta sig någonstans pga knäont är inte kul

Tack. Det visste jag inte. Det kan förklara en del men också skapa en hel del frågetecken.
BMI är ju ingen bra måttstock.

Flex Wheeler. BMI 34. Ca. 4% fett.

Egon

Inte för jag direkt bryr mig, men tror inte herr Flex är speciellt hälsosam i sitt levende. Men mussler har han ju :slight_smile:

Nää, det tror inte jag heller. :wink:.
Det var mer en misskreditering till användandet av BMI. En sidodiskussion iofs. men jag tänkte att jag var tydlig i att vikt eller fetma inte är den faktor folk tillskriver den.

Även om jag hört mången överviktig människa tro sig ha en muskulös kropp under (som inte har det) så är det precis det jag propagerar för. Att vara något kontinuerligt tränad är det viktiga. Överskott av energi, som syns på kroppen, är i dessa fall ofta av godo.

Egon

1 gillning

Försöker att få pejl på hur mycket energi som kroppen behöver för att “läka” utöver vanlig förbrukning. Hitta någon siffra på 20-30%.
Eftersom inte den exakta orsaken är identifierad så sökte jag på lunginflammation och läkning efteråt.
Hade iofs “bara” slem i ena lungan. Mykoplasma liknande.?
Behöver teoretiskt då mitt vanliga dagliga intag + 20-30%. Eftersom jag har fortsatt att gå ner i vikt utgår jag att får i mig lite för lite.
Utplanande viktlinje,
Antibiotika bieffekter fick hela vägen från gap och mage/tarm
Munnen fick svamp, smaklökar kassa, hungerkänslor minimala, svårt för lukten av matos.

Dessutom fick han ju amputera ena benet för några år sedan då han hade allvarliga cirkulationsrubbningar, vete sjutton om han skulle klara en knäoperation i benet som är helt.

Han hade antagligen varit hälsosammare om det hade varit fett istället. Förstorat hjärta pga tillväxthormon och annan doping är nog värre än diabetes typ 2… De där bodybuildarna dör ju som flugor. Eller blir vrak som Ronnie Coleman.

1 gillning

Steroider och tillväxthormon i höga doser är farligt. Hur farligt är alltid påkommet efteråt. Men mycket av sidoeffekterna är permanenta, vilket många brukare varken fattar eller bryr sig om. Många verkar tro det är ok att göra ett litet tag, sen sluta. Funkar ju inte så.
Många upplever inte ens sin 50 årsdag och ändå finns det de som sjunger ”tillskottens” lov. Helt vansinnigt faktiskt.

Sträckt magmuskel är inte bra för golfen har jag märkt

Hur lyckas man med det?

Bra fråga. På rangen sist högg det till på sidan under revbenen typ. Tror det är en sträckt magmuskel

“You can’t pull fat” -John Daly

1 gillning

Får jobba på det

Förra säsongen, nån gång i mitten på juni. Satt på kontoret och snackade med en kollega. En plötslig nysning där jag vände mig åt sidan var allt som krävdes för att något liknande skulle hända. Tog minst tre veckor innan jag kunde swinga ordentligt igen!