Absolut eller så lever man, till synes gott, som Arnold. Det finns grader i helvetet.
Det är på inget sätt så att jag förordar doping men om man kan se saker för vad det är så kanske man kan förstå sambandet elitidrott - hälsa.
Det är inte många som lyckas hålla sin satsning på en hälsosam nivå. Det är säkert några genom åren som varit så överlägsna att de inte behövt riskera att passera gränsen. Den lyxen har inte många.
Bodybuilding åt sidan… ta superhjälte-fysiken i Hollywood som ex. Det går inte nå dessa utan “juice” och det går verkligen inte på den korta tid som de har på sig. Sen må det vara en rippad Brad Pitt eller ett muskulöst monster som Jay Cutler… dopad är inte en fråga utan fakta.
Det gemene man/kvinna som slavar på ett gym i SE (för att dämpa effekten av klockan) inte vet är att minsta lilla överåriga modell el. filmstjärna som ser fantastisk ut för sin ålder, är dopad. Inte tillnärmelsevis som en Ronnie eller Jay men faktiskt nästan i nivå med Arnold eller Sly. Det var måhända mer experimentellt på 70-80-talet men det var en piss i Nilen jämfört med idag. Ber om ursäkt för OT men all naivitet i frågan “där ute” stör mig.
Vet inte vem du tillskriver naivitet men det finns grader i helvetet som du säger. Att ta lite lagom under läkaruppsikt om man som Alex Skarsgård ska spela Tarzan eller överdosera i decennier för att se ut som en belgian blue…
Precis det jag menade och avs. naivitet så är det ju så att folk generellt inte begriper att t.ex nämnda Skarsgård inte är överjävlig på att träna utan han tränar som alla andra. Skillnaden är “juice” och inget annat.
USA och amerikansk proffsidrott bygger ju på doping. NHL-spelare som lägger på sig massa muskler över en sommar t ex. Till och med inom baseball är dopingen omfattande om jag fattat det rätt. Är väl tillåtet rent av?
Tror iofs det fuskas inom europeisk idrott också men inte riktigt på samma sätt.
Att gemene man inte riktigt vill förstå beror ju på att vi är lite indoktrinerade med att “ingen dopar sig” eftersom det anses så oerhört förkastligt. Man kan ju dra en parallell med de som likställer att röka marijuana med att skjuta heroin på en offentlig toalett vid Sergels torg… Och de är många här i Sverige.
Nja, allt gör iofs sitt till men de lyckas alltid med det inga vanliga människor gör. Dvs. Öka i muskelmassa och minska i synligt fett på ingen tid alls. Det ÄR omöjligt utan preparat.
Jag har en kompis som gjorde en liknande transformering på 4år från 115kg ölmage till 75kg tvättbräda. Ingen superhjältefysik men fortsätter han i 10 år till kanske det liknar en small size wolverine.
När man läser sånt här inser man hur kass man är i sin optimala version. När jag är litta stel så lear det till sig rätt bra framåt hål 3 eller nåt. Då svingar jag “normalt” dvs. som en yxmördare med Alzheimers. Det blir inte bättre än så och det enda fina med det är att när jag är körd i kroppen .. så blir det bara lite värre.
Well, att kalla min “ivägfösning av golfboll” för swing är väl att ta i (du får ju se hur jag slår om några dar), men kontentan var att efter den nysningen så var min normala rörelse i stort sett omöjlig eftersom varje slag med normal rörelse framkallade en “stående fosterställning” i typ 15 sekunder.
I måndags var jag hos sjukgymnast för min tennisarmbåge/biceps-issue.
Jag fick väl rätt positiva besked. Inget är helt av (det visste jag iofs.) men det kan vara delvis av.
Nåväl, “medicinen” att inte sluta med något, inte vila utan träna sig igenom det hela. Iofs. undvika det som ger mest smärta men acceptera lägre nivåer av detsamma. Senan kan vara “lite” av vid armvecket och den ligger och hoppar vid axeln. Förmodligen för att den är förtjockad/inflammerad och inte passar i sitt läge.
Uppdatering.
Sjukgymnasten försökte “flytta” biceps-senan och tryckte så jag höll på att svimma av smärta. Han tryckte även på (tennis)armbågen och nu knäpper det som fan när jag vrider på handleden. Hmm..?
Körde biceps idag enl. ordination och det var inte smärtfritt.. Hoppas det hjälper.
Golfresan till Spanien tog hårt vårat gäng.
Jag, på bättringsväg, usel kondis, fyra våningar trappor är vad man ordnar med en hel del flåsande.
En kollega som var med ska bli lugnröntgad. Liknande som det jag hade fått.
Hade ju gikt för två veckor sedan och tyckte väldigt synd om mig själv.
Hälsade på en gammal kollega från första jobbet -85 på vägen hem från banan.
Han hade nyligen opererat bort prostatan, bytet av höftleden är fortfarande inte riktigt bra och han har en nervsjukdom som gör att han tappar känseln i underbenen.
För att vilja spela golf vill han ha en bana där man passerar en riktig toalett med jämna mellanrum pga operationen.
Vaffan är lite gikt…