Gubbkrämpor och Tantkrämpor m tillhörande gnäll

Kan börja….
Vurpar på skidor 22/12. Läkekunnig närstående(LN) och akutläkare(AL) på skidort kostaterar en klippt bicepssena. LN säger behöver op inom 1-2 v. AL skriver felaktigt i journal att senan lossnat vid axeln, vilket tydligen händer 9 av 10. Hur få hjälp? Enda möjlighet egenanmälan till Akademiska Ortoped. Sen händer inget eftersom alla är på semester. Får i måndags bara ”mottaget för bedömning”. I går kom min husläkare tillbaka, efter att jag bönat och bett VC att skynda på kirurgen sen i måndags. Husläkaren kommer tillbaka, skickar mig till en ortopedakut som komstaterar att det är för sent att operera… och jag skrev redan i egenamnälan samma dag som skadan att LN rekommenderade op inom 1-2 v.

Ergo var jäävligt försiktig med fysiska aktiviteter julveckan…

Jag slet av 2 senor i höger axel för snart 6 år sedan. Av i fästet högst uppe och operation inom 5 veckor. Iofs ingen bicepsena men hyfsat likvärdigt. Läkte helt på mindre än 6 månader.

Jag hade hälsporre, gick över på 9 månader…

Oj, oj … den här tråden får jag ge lite tid när jag får några timmar över. Lungemboli, neuropati, RA, kassa knän, etc. Snart nödslakt.

Djävla amatör.

2 gillningar

Hur då

Många stötvågsbehandlingar.
De gjorde oxå ont…

1 gillning

Bara?

Fick lite stretchövningar att göra oxå, men du vet… Man är ju karl… ish

1 gillning

Förutom problem med axlarna är högt blodtryck det som är ett litet gnäll-ämne.

Det brukar pekas på ett antal bakomliggande orsaker till högt blodtryck

övervikt, nej
stress, kanske lite ibland
för lite motion, nej
hög alkoholkonsumtion, nej
rökning, nej
salt- och fettrik kost, i viss mån
ärftlighet förmodligen
åldrande man blir ju äldre för var dag

1 gillning

Jag har haft högt bt sedan ungdomsår men blev normalt efter jag slutade jobba. Alltid lugn utanpå men mycket inre stress.

4 gillningar

Lugn utanpå men mycket intern stress, det borde hädanefter döpas till BjörnBorgKroken-syndrom

1 gillning

Just, ont i höger fotled.
För två år sedan bestämde jag mig för lite intensivträning av ben inför alpresan.
Bara träna ben är tråkigt, step-up är kul.
Snubblade till och stukade till foten.
Känns fortfarande i slutet av golfrunda eller efter en längre promenad.
Känner inget vid skidåkning tack och lov

Blir OP av biceps. Skönt att det gick. Junisarna trodde det var för sent, men Ackis fixar senor som lossnat 5 veckor sen… Blir nog inte så mycket golfande det här halvåret tippar jag. kanske enarmat, höger?

1 gillning

Är det bakre eller främre armen.

Jag spelade golf med nyopererad menisk. Stod med vikten på det friska benet. Det går. Enda bakslaget var att stygnen gick upp efter 2 dagar (stod på tee 16tim efter op.)

Egon

Vänster biceps, roteringssenan

Det borde vara varningsmärken på step-up brädor. Har stukat mig flera gånger. Nu är det slut steppat.

1 gillning

“göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat”.

Idag provade jag att via internet förnya mitt recept på blodtryckssänkande

Då jag bara har en medicin på recept borde det vara väldigt enkelt tänkte jag.

Logga in, välja förnya recept, sedan klicka klart.

De verkar ha suboptimerat systemet, ett 30-tal åtgärder behövdes, klickande i rutor, val av vårdcentral, manuell inskrivning av läkares namn, godkännande att systemet fick använda uppgifterna osv. Trodde ett tag att systemet skulle fråga efter mammas skostorlek och vilken bil Hogan har.

Efter 10 minuter kom ett mail från sjuksköterska att mitt recept är förnyat från Måndag.

Alla vet vad Hogan har för bil.