Golfregler vi skulle vilja ändra

Absolut att procentuell skillnad mot sitt HCP skulle vara mer rättvist.
Numera får ju även spelare med HCP 54 delta i de flesta tävlingar och är man bra redan från början skulle en sådan spelare lätt vinna de första tävlingarna han/hon ställer upp i tills handicapet “stabiliserats”.

/ TT

Spelar ingen roll, jag spelar bara en gång med en sån person.

Det är väl brott mot regel 8.1a som ger 2 slags plikt ?

/ TT

Vad menar du? Plikten för dubbelträff gällde ju fram till senaste regeländringen.

Edit: Tekniskt sett plikt för spel på boll i rörelse, men alltså nu undantaget från plikt.

Regel 10 alltså…
Syftar till samma sak så jag såg logiken men kanske ska lusläsa reglerna istället😳

Egon

Men då kommer ju mitt hcp gå upp med 2 slag! :slight_smile:

Skämt åsido, jag har chip yips så det händer faktiskt tämligen ofta att jag dubbelträffar, ibland kan det nog till och med bli så att jag träffar bollen 3 gånger!! Svårt att känna - och där tycker jag ett av motivenför att ta bort plikten ligger, den kan faktiskt vara svårt att avgöra om man träffade en extra gång.

Det andra motivet är att om man luftsvingar är det också ett slag - alltså, antalet slag har inget med bollträffen att göra, det är avsikten att träffa bollen en gång som gör att det blir ett slag - oavsett resultatet.

Det tredje är att vi som ägnar oss åt dubbleträffade chipar skäms så mycket och mår så illa redan att vi inte behöver bestraffas ytterligare! :slight_smile:

Att ett dåligt slag ändå kan ge ett bra resultat tillhör golfen, en toppad järnsjua rullar 140 meter och lägger sig en meter från flagg. Uselt utför, bra resultat, skall det vara plikt?

Fri dropp när bollen hamnar i en torva, låter ju trevligt, men öppnar man i så fall inte upp för en hel de godtycke? Vad är en torva? Om den är lagad med sand (typ Puttarens bild) - är det då en torva? Om sanden dessutom har börjat gro?

Nej, att hamna dåligt - även på fairway - är en bit av golfen, bara att gilla läget och slå.

Dessutom kan man alltid diskutera hurvida banorna sköts om… lägger man tillbaka torvan efter sig om man ändå får fri dropp?

Ta bort dubbelplikt för oob.
Ja jag slår snett, räcker det inte med att jag får betala 200:- extra i bollkostnad varje rond? Ska jag även behöva dubbelbestraffas med slag?!

När jag väl hittar det jag hade när tid fanns för golf lär jag spela massa tävlingar, kommer ha resor bokade jämt…

Det är enkelplikt, bara att slå en ny från tee. Ja , det kostar två slag.

Men jag har funderat på en grej, man skulle få “slå om” ett slag och bara räkna slaget var man än är. Det hade blivit rolig golf av det. O jag menar, vi skall väl ha skoj.

Om någon spelar sällskapsrond och hamnar så man vill lägesförbättra (snömögelfläckar på green, torv, rot osv) så är det bara att bättra. Det straffar på “rätt håll”. Dvs man får i värsta fall ett lägre hcp. Vem bryr sig. Jag är åtminstonde ute för att ha roligt. Inte för att skaffa sig ett bättre läge alltså, men för att slippa skitslag som kommer av slumpen och att inte skada sig (vem droppar för ospelbar pga en rot?). Spelar mycket match dom här rundorna ändå förrsten så det är ju bara att pejla med motspelaren.

1 gillning

Spelade en gång en tävling på Fågelbro där man hade en Mulligan per hål - dock ej på green. Jag spelade OK golf men inte jättebra, ändå använde jag möjligheten bara två gånger på 18 hål. Risken att ta Mulligan på ett risigt slag men sedan slå ett riktigt uselt slag är avskräckande.

Han som vann tävlingen hade inte utnyttjat det en enda gång.

Tror konceptet kallas kicker och spelas med fördel på våren innan formen infunnit sig.

Hade kunnat tänka mig röda pinnar också så man får droppa och kan knata på istället för att uppehålla sig på plats.

Har en väg ett par meter höger längs hela hål 1 på hemmabanan, det kan göra så man går till bilen innan första green. :grin:

Som frågan är ställd, får man vilja vad man vill, eller måste man vilja sånt som man tror de flesta tycker?

Efter att den senaste tiden sett både amatörer och proffs (Goosen och Langer på Seniortouren och nån ung tysk i Spanien) spela med lång putter som de ser ut att förankra är jag nu öppen för att maximera längden på en putter. 38” kanske? Whatever. Så trött på det där tramset.

3 gillningar

Golfregler vi kanske inte vill ändra men som kanske ändras ändå: bollen vs 120 vs 317.

1 gillning

???

Jadu, vad det har googlats…

Jag var medvetet kryptisk. Det handlar om att ändra reglerna för bollar så att de flyger kortare. Man vill testa bollarna med ss 125 mph istf dagens 120 mph och behålla dagens 317 yds längd.

317 yds på hur många slag?

2 gillningar