Golfregler vi skulle vilja ändra

How is this not ground under repair?

Dessutom tycker jag att vi ska återgå till gamla handicapsystemet, flaggan ska ur när man puttar och inget j-a grunda klubban i hinder (som ska heta hinder). Det var bättre förr (när Hofnar skötte det här gnället åt oss andra).

1 gillning

Vad ska du skylla på då då? :smirk:
Eller vänta, träden får stå kvar va? :sweat_smile:

Flaggan tycker jag är helt okej. I övrigt håller jag med. När vi spelar match brukar jag försöka komma överens om lägesförbättring vid torva på kortklippta. Brukar inte vara någon som nekar.

Out och förlorad boll bör likställas med hinderområde. Idag allt för subjektiva bedömningar.

Oroa dig inte, det ska inte vara några problem

1 gillning

Nej!

I tävlingar tycker jag det ska vara lättnad när man hamnar i ett torvuppslag. Relativt ofta det händer på tourerna. Hinder borde vara hinder så ej grunda. Flaggan är ok och de nya hcp-reglerna är bättre

Tänkte på torvan direkt då jag såg rubriken

Lite uppfinningsrikedom borde vara tillåtet vid svåra bunkerslag så länge inte bollen landat i bunkern igen :innocent:

/ TT

Finns ju möjlighet via lokal regel att göra så att du får droppa där bollen gick out och slå ditt fjärdeslag därifrån.
Enligt sonen i USA används detta hela tiden (fast amerikaner är ju som amerikaner är…)

Alla regler där det är två slags plikt ändras till att vara ett slags plikt.

Det här med out och 2 slags plikt gillar jag. SGF sa ju tydligt ifrån att SE inte ”fick” införa den lokala regeln. Det som däremot nyttjas frekvent är ” oändligt rött” vid skogspartier med sly eller annan skit klubben inte orkar röja. Där tycker jag oob borde vara lämpligt och sen kan man återinföra ”vattenhinder” istället där det finns vatten.

Egon

Den missade jag :frowning:

Jag med. Var har det förmedlats?

Uttalat på tävlingskonferens i mitt distrikt när de nya reglerna kom. Det var representanter från SGF.

Citat 1. Lokal regel - Alternativ till slag och distans för förlorad boll eller boll out of bounds

1. – RK avråder alla golfklubbar i landet från att inrätta denna lokala regel.
    – Om golfklubb ändå väljer att inrätta den, bör den bara gälla under sällskapsronder.
    – Sällskapsronder spelade med denna lokala regel är handicapgrundande.

Egon

Att inte få är ju inte riktigt samma sak som att man avråder…

Vad tycker du att ett ord inom ” ” syftar till?
Hur du läser … kan jag inte råda över.

Är den första som inser att man kan ha otur när man tänker… men du behöver ju inte leta fel.

Golfreglerna är universella så det borde vara en no-brainer att jag inte tror de förbjudit alla klubbar i SE.

Edit/
Inser att jag inte vinner en diskussion härinne men varför skulle jag särskilja ett bestämmande ord i en mening om jag menade exakt det som ordet betyder?

Egon

För att du “kan”? :kissing_heart:

Jag förstod vad du menade, plus i kanten för källan med det var najs, men vad har de för anledning till att göra så, eller förespråka att inte använda denna regel.

Sålunda läser vi in olika saker i texten.
För min del tolkar jag inte

– RK avråder alla golfklubbar i landet från att inrätta denna lokala regel.
– Om golfklubb ändå väljer att inrätta den, bör den bara gälla under sällskapsronder.

som

SGF sa ju tydligt ifrån att SE inte ”fick” införa den lokala regeln.

Olika tolkning som sagt men vi släpper det. (eftersom de två senaste inläggen inte tillför något i tråden säger jag inte emot om någon tar bort inlägget)

Frågan är kanske om det skulle hjälpa. Om man slår den första out så hoppas man kanske på att den andra blir bättre än att droppa där den första gick out och då är det ju inte något vunnet ändå.

Det kanske vore intressant att veta varför SGF avrådde från den lokala regeln?

Ja exakt!
Vill också att de ger anledning, lite som när man i skolan bara skrev resultatet och skippade uträkningen nedplitad.

SGF får ett F här.

@Old-T

Du förstår inte… och det är inte din sak att ”släppa något” när du insinuerar att din tolkning av mina ord går före det jag uppenbart menade. Att det inte var uppenbart för dig landar bara på dig.
… nu släpper jag det.

On Topic.
Jag har fått det sagt till mig, i ett rum med klubbrepresentanter, av utsända från SGF.
Det var tydligen så att gamla USGA-systemet hade en bail out där man kunde få ett resultat på hålet utan att håla ut. Jag har ingen aning om hur det blev eller gick till med en boll borta… men så var det visst!?
Detta har återberättats mig (och 60 pers till) och lagts som grund för att USGA ville ha med möjligheten i WHS. Ergo … en kompromiss.

Jag begriper (vilket jag också anser att de flesta insatta bör begripa) att de inte kan förbjuda och åsidosätta regler hursomhelst. Det gick bra förr men nu är det unisont world wide. Det är liksom hela grundidén med WHS.

Med tanke på hur folk syftar skärningspunkt vid pliktområden så ser jag enorma svårigheter att syfta en out/förlorad bolls linje och sen dra den in till fw.

http://www.golfclubsuedois.se/wp-content/uploads/2019/03/LR_8E-5-out-of-bounds-eller-förlorad-boll.pdf

Egon