Det skulle i så fall göra att bollarna går 5% kortare för alla om jag fattade texten på golfdigest.com korrekt.
Den siffran får stå för GD.
Disclaimer: utan att egentligen ha koll på hur golfbollar beter sig i träffögonblicket.
Jag skulle inte våga dra slutsatsen att det blir 5% skillnad för alla bara för att det blir det med ss 125. Bollens elasticitet är knappast helt linjär i spannet ss 80-125 mph (jag gissar helt rått att de flesta “normala” golfare finns i det spannet) och beroendet ballspeed-till-längd lär inte heller vara linjärt i motsvarande spann, som blir cirka 115-180 mph med en smash på knappt 1.5. Luftmotstånd, utgångsvinkel, spinnrate, … det är mycket som har betydelse.
Fakta är att moderna bollar har hög utväxling för spelare som kan komprimera hela konstruktionen (SS på minst 105-110 mph). Vi vanliga dödliga får tyvärr inte samma nytta av utvecklingen. Det kan göra att vi tappar väldigt lite på de nya reglerna medan proffsen påverkas mer.
Hoppas det är det de tänker ändra på. Hört en del tankegångar som verkar slå lika hårt procentuellt dock.