Golfregler vi skulle vilja ändra

Det skulle i så fall göra att bollarna går 5% kortare för alla om jag fattade texten på golfdigest.com korrekt.

Den siffran får stå för GD.
Disclaimer: utan att egentligen ha koll på hur golfbollar beter sig i träffögonblicket.
Jag skulle inte våga dra slutsatsen att det blir 5% skillnad för alla bara för att det blir det med ss 125. Bollens elasticitet är knappast helt linjär i spannet ss 80-125 mph (jag gissar helt rått att de flesta “normala” golfare finns i det spannet) och beroendet ballspeed-till-längd lär inte heller vara linjärt i motsvarande spann, som blir cirka 115-180 mph med en smash på knappt 1.5. Luftmotstånd, utgångsvinkel, spinnrate, … det är mycket som har betydelse.

Fakta är att moderna bollar har hög utväxling för spelare som kan komprimera hela konstruktionen (SS på minst 105-110 mph). Vi vanliga dödliga får tyvärr inte samma nytta av utvecklingen. Det kan göra att vi tappar väldigt lite på de nya reglerna medan proffsen påverkas mer.

2 gillningar

Hoppas det är det de tänker ändra på. Hört en del tankegångar som verkar slå lika hårt procentuellt dock.