enkelslipade med “liten” läs ruta har funkar för mej sen 6 år tillbaka för golfandet.
progresiva till resten.
Dom ligger alltid i bagen.
bägge är fotokromatiska
bägge har samma ram
Från länken till Memira som du uppenbarligen inte orkade läsa.
Det här med hjärnan och synen är intressant, “bilden” från ögat är spegelvänd när den anländer till syncentrum, som vänder den rätt. Man har gjort tester att personer har glasögon som vänder på bilden. Efter tämligen kort tid anpassar sig hjärnan och struntar i att göra den vanliga vändningen av “bilden” från ögat. Googla t.ex. på George Stratton som var den första som dokumenterat denna typ av experiment.
Själv har jag enkelslipade glasögon, är närsynt men ser bra på nära håll utan synhjälpmedel. Kan ej läsa med glasögonen på om det inte är skarpt solljus. När det skall skrivas på scorekort eller tittas på telefonen skjuts glasögonen upp i pannan.
Sista jobbåren använde jag terminalglasögon.
När jag spelade pingis upplevde jag större synproblem, glasögon funkade inte då jag svettas ymnigt. Att spela utan synhjälp gjorde att jag hade svårt att se skruv och riktning på bollen på längre avstånd än en halvmeter, jag provade lite olika kontaktlinser men hittade inget jag tyckte var tillräckligt bra.
Samma sak med orientering som jag möjligen tänkt ta upp lite mer. Att läsa kartan och sedan direkt spana ut i terrängen är besvärligt.
Nej, jag tänkte att ni som har inblick i det här och självsäkert uttalar er skulle ha mer på fötterna än en googling.
Det tycks alltså som att de multifokala inte alls ”projicerar” några överlagda bilder (hur det nu skulle gå till) utan just att man får titta i olika ”zoner” för att se på olika håll.
Men om din Memira-länk säger något annat får du gärna meddela det. Svagt tryck i wifi på 10000 meter.

Nej, jag tänkte att ni som har inblick i det här och självsäkert uttalar er skulle ha mer på fötterna än en googling.
Det tycks alltså som att de multifokala inte alls ”projicerar” några överlagda bilder (hur det nu skulle gå till) utan just att man får titta i olika ”zoner” för att se på olika håll.
Men om din Memira-länk säger något annat får du gärna meddela det. Svagt tryck i wifi på 10000 meter.
Jag har ingen egen kunskap men varför skulle Memira ljuga?
De linser du läst om verkar vara vanliga kontaktlinser. De här man får inopererade verkar fungera annorlunda.
Är sugen på att köpa icke progressiva och skaffa läsglasögon vid sidan av. Det här var brutalt. Sitter just nu med mina gamla och pustar ut men jäklar vad suddigt jag ser på långt håll med dem.
Du vänjer dig nog men det tar några veckor. Så var det i alla fall för mig och det var även vad optikern sade.
Jag har progressiva av god kvalitet, inga problem med golfspel, eller andra aktiviteter. Det tar ett par-tre veckor för hjärnan att vänja sig vid varje byte till nya glasögon. Sen är det inga problem.
Träffar ändå inte bollen.
Jag klarar bara korta stunder utan att må illa. Men det är väl bara att kämpa på. Det som är lite drygt är att glasögonen sitter lite högre på näsan än de gamla vilket gör att jag måste vinkla ner ansiktet mer än jag är van vid. T ex när jag kör bil eller tittar på tv. Funderar på att bryta till bågarna så att de halkar ner lite.

Jag har ingen egen kunskap
Nej, det är tydligt.
Även i Memiras fall är det alltså olika fält med olika styrka. Inte så att de ligger över varandra utan intill varandra.

Nej, det är tydligt.
Ändå vet jag mycket mer än dig… Lustigt va?
För att inte tala om hur mycket mer ödmjuk och charmig du är.
Skall vi skippa såpoperan?
Ta den i PM om ni vill fortsätta.
popcorntime here tooo
Kan det vara multifokala glas jag har om jag kan titta varsomhelst i glaset och ser hyfsat både på nära och långt håll?
Försökte beställa vanliga enkelslipade glas ifjol av en ny optiker, hade nämligen läst att den där avancerade slipningen är en kompromiss.
Lät som de förstod vad jag menade men sedan fick jag fel slipning i alla fall.
Hade varit intressant att testa helt vanlig enkelslipning för att om möjligt se bollen bättre på långt håll.
Jag fick glasögon ganska plötsligt för 5 år sedan efter en näthinneavlossning. Hade nog fått dem förr eller senare oavsett men mina ögons förmåga att kompensera för varandras brister upphörde när ett av dem pajade. Det beror säkert på typ av synfel men jag har progressiva glass men valde “de bästa” som fanns för stunden och jag upplever ingen skarp gräns i mina och använder dem utan problem när jag spelar golf(eller jag har samma utmaningar både med och utan glasögon).
Som jag tidigare skrev: Vilka glas och bågar man har, har stor betydelse. I alla fall för mig.
Jag har väldigt liten korr (+0.5) utom på när/läsdelen, men viss astigmatism.
Mina normalglasögon är jobbiga att spela i. Mina solglasögon funkar fint. Samma korr, samma astig, samma när/läskompensation. Olika form, olika storlek, olika “bra” progressivitet.
Jag använder solglasen eller mina enkelslipade.
Bottom line: Det är nog väldigt individuellt.
När jag började spela använde jag kontaktlinser. Då jag är relativt kraftigt närsynt, 4,5 resp 6,5, klarade jag inte av att växla mellan linser och glasögon. Försökte jag spela med glasögon så blev det ofta en duff, då bollen blev “mindre” än med linser.
Numera när jag blivit äldre och har progressiva så går det att spela med dom. Däremot så funkar inte puttningen pga astigmatismen. Puttar med glasögon missar ofta vänster, pullade. Knuffar jag upp dom i pannan så går bollen mot hålet.