Välkommen till gamlingarnas land!
Golf med de progressiva? Funkar olika bra beroende av hur glasen ser ut. Jag lirar aldrig med mina normala glasögon. Funkar inte. Solglasen funkar däremot bra.
Jag använder annars enkelslipade till golf. Funkar såklart bara om man är lite översynt. Är man närsynt så får man vackert ta sina proggisar.
Nej jag tror det kommer gå bra. Har haft light-progressiva med typ fönsterglas nertill i nästan 4 år innan så lite van är jag.
Annars får det bli linser men då jag har astigmatism så hamnar de så lätt i fel läge och det irriterar mig.
Annars blir det en sån här men jag vet faktiskt inte om jag törs. Tänk om det inte blir bra? Eller om det bara håller i ett par år och sen måste man ändå ha glasögon? (Jag gjorde en LASIK-operation 2002 som bara höll glasögonen borta i 6-7 år om jag minns rätt)
Det här är sjukt läskigt. Tänk att gå runt och störa sig i upp till ett år…
Oftast ser du bra direkt efter operationen, men det kan ta mellan 6 månader och 1 år innan du helt har vant dig vid den nya synen.
Japp, tre olika “slipningar” som jag förstått det. Kräver att hjärnan anpassar sig på nåt vis.
Det här vet du men för de andra som läser tråden:
Linserna har flera styrkor, vilket gör att det skapas flera bilder på näthinnan. Multifokala linser med två styrkor kallas bifokala och ger bra syn på nära och långt håll. Linser med tre styrkor kallas trifokala och ger i tillägg till långt och nära håll en bild för mellanavstånd. Hjärnan väljer automatiskt den bild som är i fokus, men det kan ta lite tid att vänja sig vid detta efter operationen. Vilken linstyp som passar dig bäst avgörs på förundersökningen.
Det är ju som glasögon med flera slipningar, man får titta i rätt ”fönster”.
Jag har monivision sedan 2013 - perfekt syn på höger öga (bättre än man ”ska” ha enligt optikern när jag läser nedersta raden) och min naturliga närsynthet på vänster öga som jag kan läsa med. Tog inte många dagar för hjärnan att anpassa sig.
Nope. Det är tre parallella bilder som projiceras på näthinnan samtidigt hela tiden och hjärnan måste lära sig välja den som är skarpast. Scary… I början ser man väl typ trippelt och suddigt och allt möjligt.
Jag personligen tycker att progressiva är bra, men långt ifrån perfekt… Jag är inne på mitt andra par (och kommer fortsätta med sådana) men vid datorn byter jag till terminalglasögon med enbart en slipning (+). Då är det perfekt när jag jobbar men jag får ta av dem när en kollega kommer och jag vill se lite längre bort.
På golfbanan har jag golfglasögon som också enbart har en slipning (-). Perfekt när jag spelar men jag får skicka upp dem i pannan när jag ska skriva score eller läsa banguide. Läsa puttlinjer med progressiva är inte att leka med…
Så, i princip är mina progressiva bra (nära perfekta) för allt som är över 3-4 meter bort. De är bättre än utan glasögon för det som är närmare än en meter. De är hyfsade däremellan. Perfekta? Nej, det kan jag inte påstå.
Jag tror jag har något liknande, optikern kallade dem rumsprogressiva. Funkade riktigt bra att jobba med, kollegorna var inte suddiga, etc…
MEN… så köpte jag mig en ny skärm hemma. 52" välvd. Eftersom den är hög som en TV tvingades jag böja huvudet bakåt rätt mycket för att kunna läsa längst upp. Ont i nacken någon?
Så nu är jag åter på “riktiga” terminalisar när jag jobbar vilket är ett elände när O365 trasslar och inte skickar koden till auth-appen utan jag måste begära sms… på den lilla telefonskärmen.
Golfmässigt fungerar rumsprogressiva riktigt bra på banan. Problemet är ju att jag numera slår så långt att jag inte ser riktigt var bollen landar (som jag tolkar problemet iaf men @TeMo ser ju bra )
Nästa problem är ju astigmatismen som gör att jag ser olika puttliner när jag står bakom bollen kontra när jag står över bollen, men det har jag löst genom att linjera upp bollen “bakifrån” och sedan endast putta med linjjen och strunta i hur jag känner att jag siktar.
Om det är astigmatismens fel eller inte vet jag inte
Det finns tydligen “rumsprogressiva” terminalglasögon som är gjorda för att man ska kunna ha inomhus hela dagen typ. Dvs de fungerar på typiska inomhusavstånd också.
Jag har också fått tips om rumsprogressiva. Jag har extremt litet +/- så när jag går och fikar blir det utan glasögon. Det går alldeles utmärkt. Utom om jag ska läsa liten text när vi fikar. Så det låter jag bli…
Ska jag ändå byta glasögon tycker jag att det funkar bra med de tre varianter jag har. Perfekta för golf. Perfekta för jobb. Perfekta för livet.
Största nackdelen med progressiva är att när man ligger i soffan och tittar på TV så får man skicka ner glasögonen på nästippen. Den nedre delen av glasögonen är ju gjord för att titta på nära håll.
Puttningsproblemet kan vara så enkelt att du inte har koll på hur ögonen är över bollen i djupled när du står över bollen. Ögonen innanför och du upplever linjen mera stängd och kommer att missa till höger om kopp och tvärtom med ögonen utanför bollen, du missar till vänster om kopp. Visserligen kan du vänja dig med att uppleva att du siktar snett med det är bättre att justera uppställningen så att den är konsekvent samma och helst optimal för siktet. Vi kan testa detta när vi spelar nästa gång, var en av sakerna som lyfte MM’s puttning när jag hade en “clinik” med honom. Jag linar upp bollen med, men detta är för att inte behöva fundera på det över bollen utan bara fokusera på hastigheten.
Marten har koll: Multifokala linser har flera olika “slipningar” i samma lins. Googla lite så ser du hur de funkar. Hjärnan vill se skarpt och lär sig att göra det (antar jag).