Nu finns det ingen återvändo. Jag behöver börja använda glasögon.
Frågan är vilken typ av glasögon passar bäst på golfbanan.
Enklast är att skaffa progressiva typen för att slippa hålla reda på två olika par (läsögon resp långt håll-seende).
I min bekantskapskrets finns de som tycker det funkar med progressiva medan andra säger att progressiva glasögon och golfspel inte är kompatibelt.
Vilken erfarenhet har ni av att använda progressiva på banan?
Det beror på…
Mina normala vardagsglas är inte kul att spela i.
Mina solglasögon funkar rätt bra.
Båda paren med progressivt men solglasen har både större och billigare glas (större = mer yta utan progression, billigare = mindre smidig progression).
Sedan har jag även ett par enkelslipade Rudy Project, för golfspel.
Jag har en korrektion +0.5 samt astig. Åsså läsdelen då.
Funkar hur bra som helst. Kort invänjingstid men jag skulle aldrig spela i annat. Gör i och för sig ingenting vaken och oduschandes utan att ha mina progressiva på. Satsa inte på billigt skit bara, utan köp riktigt bra glas.
För många decennier sen testade jag spela i linser, hade lite andra fel på synen på den tiden, men det gick fetbort, kliade och då jag fick skit bakom och fick till ögonkliniken under två separata tillfällen under golfspel la jag ner linser helt.
progressiva till resten av livet
dubbelslipade med läsruta till golfen
om du kör progressiva betala för största bilden. provat liten och största. lite går fetbort
Har använt linser sedan jag började spela och fortsätter med det. Anpassade för långt håll.
Har numera progressiva glasögon, tidigare enbart korrektion för närsynthet.
Provat spela med glasögon bollen blir liten. Blir stora duffar.
Tack för alla råd.
Det är samma blandning i erfarenheterna här som i min bekantskapskrets.
Kommer att fortsätta mina undersökningar, bl a fråga fler glasögonbärare när jag möter dem, t ex på klubben.
Just nu lutar det åt progressiva av bra kvalitet för vardagen och enkelslipade på golfbanan, men det kan ändras framöver
Klarar du av att läsa på klockan/telefonen med enkelslipade?
Jag kör bara progressiva vilket tyvärr innebär att jag har svårt att se bra på längre håll. Nu är ju inte det ett så stort problem med mina slaglängder…
(Medspelare i bollen blir å andra sidan bara glada när jag säger att jag inte såg var deras boll tog vägen eftersom de slår så långt…)
Är närsynt och spelar i glasögon. Ifall det tokregnar blir det kontaktlinser.
Har fördelen? att se bra på nära håll utan glasögon så om det är något smått jag behöver kolla på så hissas brillorna upp i pannan. När jag har kontaktlinser så kan det bli problem att t.ex. föra scoren. Har därför funderat på progressiva kontaktlinser. Problemet är dock inte stort då jag nu mer och mer blir finvädersgolfare. Absolut inga sällskapsrundor om det skall vara ihållande regn.
Jag har inga glasögon än, bara ett par läsglas från macken.
Jag klarar att se på klocka/telefon utan glasögon. Mitt stora problem är att jag inte ser var mina bollar landar vilket tyder på att långseendet är det som behöver hjälp.
Läsa klarar jag i bra ljus, men inte när det är för små bokstäver.