Glasögon och golf

Ställ dig bakom bollen, rikta in bollen med strecket.
Ställ dig sedan och putta, men lita blint (!) på strecket och koncentrera dig på farten.

1 gillning

Har aldrig kunnat putta med streck.
Vill se en helt ren yta.

Jag tvärvägrade progessiva glas när jag var hos optikern även om det var att föredra sa hon… just på grund av golfen sa jag. Jag kan dock spela helt utan glas men då får någon annan ha koll på vart bollen tar vägen efter 100-150 meter.

Du får du väl lära dig att putta bättre då :sweat_smile: :rofl: :joy:

Har varit det enda som jag kunnat.

Siktmärke nån dm fram på linjen.

Egon

Tränar på vintern med puttmatta och bygglaser. Sätter korset så puttern är square mot linjen. Sen bara följa linjen bakåt och framåt. Inpränta bilden av putterhuvud + boll så funkar det när sommaren kommer. Dock bara med linser.

Hmm.. tränar?
Du skrev ju att du var bra på det. :wink:

Skämt åsido.
Det är skillnad på naturliga puttare och mekaniska.
Jag kanske inte sänker en j-a massa puttar från crazy avstånd men de ligger ofta inom gimmie avstånd oavsett om jag puttar med putter, en wedge eller en hybrid.
Det är först när man krånglar till det o ger sig returer på 2-3m som ”träning” och ”nöta stroke” hjälper liiite.

Egon

Ja nu har jag haft glasögonen i drygt en vecka. Utomhus går det jättebra. Ser otroligt skarpt på långt håll. Men inomhus blir jag lite ansträngd. Är nästan som att glasen är för starka och så vill ögonen liksom inte samarbeta på något knepigt sätt. Ska gå till optikern och be om en till synundersökning för att dubbelkolla.

På golfbanan fungerar det bra. Blir tvingad att läsa putten ordentligt och välja ut en punkt att sikta mot eftersom marken typ gungar när jag står över bollen. Men jag tycker nästan det är positivt för jag tvingas committa till en linje på ett annat sätt än förut.