Geografisnack

Körde igenom Afrika på den där quizen, fick 53%.
Jag kommer ihåg att som barn hade jag ett sånt där kunskapsspel som var batteridrivet och man skulle på något sätt använda en liten metallstav för att markera rätt svar i olika frågekategorier, det jag kommer ihåg var att det fanns en massa geografifrågor och dessa hade man full koll på. Det kan ha varit i början eller mitten av 70-talet.
Det här känns likartat, förutom att den egna kunskapsnivån är betydligt sämre.

Rörande stavningen tror jag att det är likadant för de som bor i Burkina Fasos huvudstad, Ouagadougou.
Dessutom lätt att blanda ihop med grannlandets Ouangolodougou.

Ha! Bara för det fick vi Grönland idag. Kul. Jag gjorde dock bort mig och fick hjärnblödning och skrev cambodja när jag tänkte på colombia :smiley: Likadant fick jag ta hjälp i mellanamerika kass som man är men man lär sig :slight_smile:
USA va lätt.

Dagens Travle, Här hade jag faktiskt lärt mig något - som för all del kan komma att bli nyttigt nån gång. hela vägen genom centralamerika från land till land utan tvekan. Har alltid svårast för det land som låter som en spansk solkust. Trots att ingift rödgrönsläkting har det som favorittillhåll… Klimatsmart flyga dit liksom.

USA - missade närmaste. En sån där liten j-a “panhandle” på delstat som gjorde att den sträckte sig till en annan som jag inte trodde hade kontakt. Kudos till den som tar den med bara gröningar. Albert kanske.

Gubben Bertil Sa att Hunden Nicke Costar Pengar.

Liten spoiler, den där skall man inte stirra sig blind på för max poäng

Det vet väl alla hur det stavas!?
Det var ju root-lösenordet på Unixburken på mitt första jobb :smiley:

1 gillning

Full pott på mig också.
USA var nog mycket tur dock, är rätt dålig på framför allt rackarna i mitten.
Dagens rutt hade många alternativ som var lika ‘långa’, det hjälper ju.

Bonusfråga: Var är landgränsen mellan Kanada och Grönland/Danmark ?

1 gillning

Om ni vill ha lite mer utmaning med Travle:

Välj ‘svårt läge’

Verkar som jag får svara på det själv:

https://www.nytimes.com/2022/06/14/world/canada/hans-island-ownership-canada-denmark.html

Fördömligt kort resa i USA idag

Ja den var straigth on.
Luring i afrika, Det blev en oranging där, inte närmsta. (kan man konstruera såna spoiler-grejer här)?

Afrika omöjligt utan hjälp.

Usa lätt

Bara för att jag vet att @Anders gillar gränser:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Har inte kört Travle på nån vecka. Dagens var riktigt knepig att hitta närmaste vägen på. USA plättlätt, då man tänker till lite, men den internationella var svår. Liten protest där - Har Sverige och Danmark mer landgräns än Finland och Estland? Nåt med territorialvattengräns? Sen är det svårt hitta närmaste sydväst om Ryssland. En liten snikväg hade jag lärt mig från tidigare omgång. Har inte varit närmare att gå bet.

Som landgräns räknas broar och tunnlar.
I detta spel har t.ex. UK och Frankrike landgräns.

Kudos till den som fixar denna utan tips:
Practice mode

Gick till fel congo :smiley:

Albert spoilra lite men jag tror jag letade mig fram. Fast han säger inte att jag är klar

Jag började från höger s.a.s. Enklare då, tycker jag.