Ja brunei var man tvungen tänka till några sekunder först sen inte svårt. Lite elegant.
USA, missade närmaste, trodde man var tvungen gå WV-Pihl via Ohio.
England, smygtränar lite. Hoppas det är historic counties det är de man vill kunna…
Ja brunei var man tvungen tänka till några sekunder först sen inte svårt. Lite elegant.
USA, missade närmaste, trodde man var tvungen gå WV-Pihl via Ohio.
England, smygtränar lite. Hoppas det är historic counties det är de man vill kunna…
Kambodja till Qatar +1, missade en obvious…
Montana till Michigan. Superlätt.
Västsahara är ju erkänd av 49 stater, var går gränsen ?
Gränsen går väl där speltillverkaren gjort sitt val. Står under about/faq att han gjort vissa såna bedömningar.
En relevant fråga. Om man tror på Wikipedia information så är det knappast ett självständigt land.
FN kallar det väl för “non-self-governing territory”?
Ja, det verkar lite godtyckligt ibland.
Bl.a. räknas Grönland separat från Danmark och anses gränsa till Kanada.
Å andra sidan kommer det exemplet knappt aldrig komma till tals, isåfall med grönland som start/slut men det vore korkat att göra så.
Hundra på Qatar och Michigan, första dagen prickat utan detours.
Den där lilla tarmen mellan Afghanistan och Kina visste jag inte om
Jag fick faktiskt upp det en gång, tror det var till/från Uruguay.
Men det var i träningsmode, tror det är lite mer slumpmässigt då.
Tänker inte försöka mig på att göra något geografiquiz för US of A, klarar nog bara en handfull stater. Började på den där afrika-grejen. Totalt omöjligt.
Det är nog bara musik-quiz som jag skulle vara sämre på.
Känner just nu inget behov av att lära mig var afrikas småländer ligger och heller inte var alla USAs stater finns och hur de stavas.
Tycker det är trevligt att veta var Maine ligger när man ser Fargo eller var Illinois ligger när man ser Blues brothers osv…
Känner mig fortfarande lyckligt lottad eftersom jag “Survived Maine”.
Ni som kan er Stephen King vet…
(Fast maken till god hummer har jag aldrig upplevt. Nyfångad och nykokt, fortfarande varm, endast serverad med smält smör. Snacka om att frossa hummer)
När det gäller amerikansk underhållning behöver man nog bara veta var Hollywood ligger, det är ju där 99% spelas in oavsett om handlingen utspelas i Ulan Bator, Nangiala eller på planeten R-257
Nja… Både det ena och det andra av Hollywoodproduktionerna spelar in i Vancouver
Kunskap som man behöver är ju skittråkig.
Men oavsett om man tycker det är kunskap man behöver eller ej, så fastnar ju informationen. Efter två, tre varv delstater eller Afrikaländer så har man ju de flesta bakom pannbenet även om man inte “pluggar” det hela.
Jag är glad att de håller frågorna från affrikanska västkusten. Den kunskapen är luddig
Oftast fastnar den kunskap man inte behöver medan det man behöver snabbt glöms bort.
Mitt intryck är att det fastnar mer än man tror, om man har något slags intresse av det man läser. Det enda jag inte just lärde mig nåt av var sånt man lärde sig för nåt prov eller nån tenta. Direkt glömt. Lärt med noll lust.