Fyrboll kan bli handicapgrundande nästa år

Jag har fått mitt hcp sänkt efter matchspel (av hcp-kommittén givetvis) efter att ha rapporterat in den som exceptionell runda. Det här är ju något liknande. Förstår inte motståndet med att sänka nån som på egen hand har 23 eller mer poäng på nio hål för det är ju det det handlar om

2 gillningar

Gäller så klart i hela världen. Tydligen redan från 1/4 i år.
Se näst sista stycket här:

1 gillning

Varför inte samtidigt ge spelarna 1 poäng på varje streckat hål i singelspel och dessutom räkna om hälften av spelarens nettobogeys till nettopar?
Även det skulle resultera i lägre hcp…

Exempel på en runda, poäng hål för hål…

2, 3, 2, 2, 0, 1, 2, 2, 1 = 15 poäng första nio.
4, 0, 2, 3, 2, 3, 2, 0, 3 = 19 poäng på sista nio.

Om då partnern gjort nettoeagle på hål 5 och nettobirdie på hål 11 samt nettopar på hål 6, 9 och 17 så får laget 44 poäng och denna spelare räknas upp till 39,5p (avrundas till 39p) i en fyrboll, men i singelspel får han med exakt samma runda 34 poäng om jag inte snurrat bort mig själv i tankarna.
Och implementerar man mitt förslag om att ge poäng för streckade hål samt räkna om varannan nettobogey till nettopar skulle samma runda ge 40 poäng i singelspel istället för dom 39 poäng den ger i fyrboll.

Två identiska rundor rent spelmässigt kommer alltså ge olika hcp-resultat så jag vet inte om detta är optimalt även om jag förstår att det inte är någon enkel sak att lösa problemet med att vissa personer har “planerade” hcp för att spela hem resor och liknande.
I mina ögon är detta iofs snäppet bättre än att kräva att spelare har minst 4 ronder registrerade för att få spela partävlingar för självklart är inte dessa 4 rundor sänkningar om spelaren är ute efter att spela hem dyra priser.

För övrigt har jag spelat i samma boll som en av Jannarna i bästbollen på BroHof Summer Week och känslan jag fick var att han hade rätt bra spel i sig, och samtidigt fick jag känslan av att han “gav upp” och gjorde ett gäng billiga missar.
Nu hade han inte den andra Jannen som partner denna gång och kom inte heller i toppen resultatmässigt så det var svårt att dra några riktiga slutsatser från enbart denna runda.

Inför tävling:

HCP = 9+T12

2 gillningar

Bättre lösning än förväntat

1 gillning

Min invändning är:

• Regler skall vara tydliga och logiska. Den här är komplex och det är ologiskt att lagspel skall ligga till grund för ett individuellt hcp.

• Övriga WHS regler är ju lika för tävling och sällskapsspel. Den här regeln blir väl så knepig att den kräver registrering i GIT för att folk skall räkna rätt och de som spelar bästboll med polarna kommer inte orka bry sig.

• Man kan väl anta att regeln tillkommit för att stävja fusk. Jag är övertygad om att det inte kommer ha någon större effekt. Fusk kommer förekomma så länge fina priser delas ut.

2 gillningar

Håller med dig AFJ. Bättre att lotta priserna så är allt löst.

Dom här “kvaltävlingar till stortävling” som pågår är inget vi amatörer behöver vara en del av.

Det är som ni varit inne på tidigare bara ett sätt för golfförbundet att slippa ta på handskarna och ta hand om orginalproblemet- att vissa sysslar med handikaphöjning inför tävlingar genom suspekta sällskapsronder.

Jag tycker dock att avstäningen för golfspel i x månader/år är fel sätt att straffa, enklast vore att förbjuda folk från att spela tävlingar under viss tid och justera ner deras handikap. Sen kan man förbjuda dom helt från det om dom upprepar bedriften.

Jag vet inte hur ni resonerar men jag tycker att om man ställer upp i en tävling för att vinna ett pris så är man där av fel anledning. Jag spelar personligen en tävling för att ha roligt och placera mig högt för det är kul att vara med på vinnarbilden, typ. Har förresten skänkt mina priser två senaste gångerna till juniorverksamheten.

2 gillningar

Komplex? Den var ju löjligt enkel och datorn sköter ju dessutom allt.

Du kan väl inte på allvar mena att skrivelsen under 5.10 är “löjligt enkel”? Jag anser mig vara hyfsat begåvad när det gäller siffror och osedvanligt intresserad av hur hcp systemet fungerar och hur hcp beräknas. Ändå har jag lite svårt att hänga med i vad som skrivs.

Du skriver att det handlar om 23 poäng på 9 hål, så enkelt är det väl inte? Dessutom, om jag spelar en vanligt individuell rond och gör 23 + 9 poäng, så leder knappast till någon större sänkning, varför skulle det vara annorlunda vid lagspel?

Datorn sköter möjlilgen uträkningen om ronden sker under en tävling, men vad händer om jag och polarna går ut och spelare en 4-boll? Då har vi ju inte tillgång till GIT och det skulle förvåna som om det kommer gå att regga en sådan rond på MinGolf.

Det verkar som om bästboll-resultat endast kan komma ifråga som hcp grundande när man spelar tävling - det avviker rejät ifrån hur WHS är designat i övrigt. Där är gunden i systemet att sällskapsronder räknas.

1 gillning

Är det det svenska förbundet som drivit frågan? Det är ju en WHS regel och där är det väl en hel del andra nationer som har inflytande, eller?

1 gillning

Du kommer självklart att kunna registrera även en sällskapsrond, där ni spelat bästboll, enligt samma modell.

Jo den var löjligt enkel, vill man fatta vilket du bevisligen inte vill så fattar en normalbegåvad vad som står och hur man räknar på 30 sekunder.

Hur många spelar 4-boll poängbogey på sällskapsrundor? Och de ytterst få som faktiskt gör det kan redan idag registrera en rond enligt de nya reglerna. Visst, 30 sekunders extra ansträngning för att komma fram till resultatet krävs.

Jag håller med om att det inte är så komplicerat att förstå, men sedan ska man gå igenom scoren och se vilket resultat partnern hade på dom hål jag hade sämre än nettopar för att se om jag får 0 poäng, 1 poäng eller 1,5 poäng på dessa hål.

Rent praktiskt tror jag dessutom inte detta kommer ändra så mycket.
Vill jag ha ett högt hcp för att vinna tävlingar kan jag ändå ha det genom att spela många övningsronder mellan mina exceptionellt bra fyrbollsronder som ger mig priser.

1 gillning

Problemet för mig blir att man på en 18-hålare ska tillgodoräkna sig 9 hål som hcp grundande.

Och syftet är väl att stävja att man “gömmer sig” bakom ett lagresultat när man tillskansar sig fina priser.

Men visst, det kan finnas scorer som lämnas in som är kompletta (2 spelare som hålat ut på samtliga hål) trots att det inte behövs i spelformatet, då behöver det ju nödvändigtvis inte bli ett problem öht.

Kan inte minnas när jag haft bättre än 41p på bästboll ändå.

Nog för att det inte var svårt att förstå hur det räknas men vanlig pb-räkning är ingen dans för många golfare… så att det här skulle vara enkelt, not!

Egon

Nja, sen är det ju inte bara beräkningen som kan vara knölig, för läser man texten är den knappast tydlig.

Men en spelares prestation i en 18-håls fyrbolltävling kommer att användas för
handicapändamål om samtliga av följande krav är uppfyllda:
(i) Sidan lämnar in ett tävlingsresultat med en nettoscore som är minst 6 bättre än
par (dvs omräknat till 42 poäng eller bättre i poängbogey),
(ii) en spelares individuella score räknas för sidan på minst 9 hål, och
(iii) en spelares individuella 18-hålsscore är lika med eller bättre än 36 poäng enligt
poängbogey, beräknad enligt nedanstående procedur.

Sidan? Jag utgår från att det motsvarar laget. Det baserar jag på att man senare hänvisar till “spelare”
En spelare måste räknas för nio hål, SAMTIDIGT som en spelares resultat/ndividuella score är 36p eller bättre.
Sen ska man lägga till ett påhittat resultat för de hål som en spelares score inte redovisats.
Blir sidans resultat 42p eller bättre ska hcp justeras individuellt.

Orka bry sig. Man fyller i sitt resultat. Sedan får Gitteriet lösa ev ändringar av hcp.
Vid sällskapsspel kommer man inte rapportera något.
Jannar och likartade kommer även framgent att ha “kreativa” hcp.

1 gillning

Precis som om du bara spelar en 12-håls runda, då adderar du ett påhittat resultat på de övriga 6 hålen.

Texten är supertydlig, begriper inte hur man klarar av att missförstå vad det står utan att göra sig till. Som du beskriver det har du inte fattat men det kan ju bara vara att du uttryckt dig otydligt.

Fast, en stor skillnad är att du spelar själv, kan jag tycka.

Men, det jag skriver ovan stämmer alltså inte?
Då kan väl du som tycker att det är tydligt berätta vad som INTE stämmer i det jag skriver.