Rond i fyrboll kan bli en handicaprond (tidigast 2025)
Bra ronder från spelformen fyrboll (minst 42 poäng), ska kunna räknas om till ett handicapresultat och bli en handicaprond för aktuell spelare. Mer detaljer om förändringen presenteras i god tid innan förändringen införs.
Notera:
– Du som spelare behöver inte göra något. Detta kommer att hanteras helt och hållet av tävlingsledningen och GIT.
Tidplan:
– Införs när den tekniska lösningen i GIT är klar, tidigast 2025.
Crazy. Jag spelade en bästboll (som ju de flesta kallar fyrboll) med en kompis som gick sex under par på Laholm. Själv hade jag väl i bästa fall en score i närheten av mitt handicap på den tiden (runt fem) och skulle teoretiskt sett kunna bidra med min birdie på åttan (nettoeagle), men eftersom min kompis gjorde birdie där också, och förde kortet så ringade han in sin egen score där och gjorde således alla 18 på egen hand. Hade inte känts rimligt att jag skulle notera 47 poäng som handicaprunda.
Om du menar det jag tror, att det är min individuella score som ska användas, är det ju ännu tokigare. När vi skriver bästboll-score så är det mer regel än undantag att vi inte alls skriver upp den score som inte räknas. Då lär vi ju få varsin handicaprunda i bästa fall kring 28-30 poäng även om vi har en kanonscore tillsammans.
Till vilken nytta kan man fråga sig. De jag själv kollat upp som misstänkta, vann på 47 poäng. 24+23 poäng på varvet. Spelare 1 gick på 38 poäng totalt, spelare 2 på 33. De hade fantastiska varsina 9 dock, där spelare 1 tog alla första nio hålen.
Har nog spelat på par en nia men ändå inte under 80 efter… Så enda sättet att dra en slutsats är om det är återkommande. Men tror utöver det att det är rätt vanligt att många storknar i värmen precis som jag.
Så man “måste” alltså börja föra score på båda spelarna?
I bästboll kan man ju plocka sin boll på flera hål för att partnern ligger så mkt bättre till osv, hur hanterar man det? Vi som lag kan ju ha en bra score, det innebär ju inte att den individella scoren håller?
Hela idén känns korkad. Man försöker lösa ett problem på fel sätt. Som att reglera lagliga vapeninnehavare stenhårt för att lösa problemet med skjutningar i gängmiljö.
Jag är förvånad att det inte gått tidigare. Precis som flera påpekat så kommer det ju inte gå att göra en HCP-sänkning varje gång något lag vinner på enorma 47-50 poäng, eftersom det kan vara så att man skippat att skriva på den person som inte hade bäst på hålet eller liknande.
Men jag har också sett många gånger då lag vunnit på exempelvis 46 poäng, där de faktiskt fyllt i bådas score hela vägen. Har man då räknat ihop personernas score så har den ena kunnat ha exempelvis 43 p, och den andra 37 p. Vad är argumentet till att de inte ska sänkas då? Det är ju som vilken tävlingsrunda som helst.
Höjning däremot är en annan sak, det hade aldrig gått. Då skulle man behöva införa en regel att båda personerna i bästboll alltid behöver håla ut, och det hade bara varit tidsödslande…
Precis så. Just bästboll liknar iofs ofta ens egna spel fram till green, men med lite extra nerv. Speciellt om partnern slår bort sig. Har man 2 bollar i spel så inte f-n slår man till stora delen av green om spelpartnern redan ligger där.
Hmm okay, fair enough. Men det här förslaget gäller poängrundor över 42p. Har man presterat hela 6 slag bättre än sitt hcp, så är det inte bara för att ens lagkamrat hjälpt en läsa en putt eller för att man själv vågade gå för det på den där par-5an när lagkamraten lagt upp sig. Man har helt givet spelat betydligt bättre än sitt hcp. Då tycker jag inte det är orimligt med någon form av sänkning.
Det är dessutom ett sätt att komma åt myglare åtminstone litegrann.
Det är lätt att tänka att man skulle spela betydligt sämre när man chansar och går för det. Jag tror att ibland när stjärnorna står rätt att det faktiskt kan göra att tvivlen minskar och scoren förbättras. Långt ifrån alltid såklart. Därmed inte sagt att denna nya regel är dålig, tvärtom. Det finns för många som inte gör sitt yttersta på reggade sällskapsrundor, den saken är klar.