Knappast. Myglarna lär inte skriva nån score på de hål där deras partners score räknas.
Som sagt. Det blir som att överreglera lagliga skyttar för att komma åt vapenproblematiken i gängmiljö.
Knappast. Myglarna lär inte skriva nån score på de hål där deras partners score räknas.
Som sagt. Det blir som att överreglera lagliga skyttar för att komma åt vapenproblematiken i gängmiljö.
En brasklapp i din liknelse. Nån ”17” åring blev stoppad och visiterad nånstans i sthlm för nån vecka sen. Hade pistol och prylar i en väska. De la ut bild på den öppna väskan med grejerna. Där fick man på skam kanske. Första gången jag ser en Neuhausen i dessa sammanhang. Kan ju vara insmugglad från Danmark hoppas jag.
Jag förstår hur du tänker … gott så.
Det man får läsa mellan raderna i hela historien är att folk klagat, förbundet hugger och sedan blir det kattskit av det.
Ansvaret för ett dåligt system avs. efterlevnaden ligger hos förbundet. Det ska nu kompenseras med obskyra regler som inte följer övr. delar. Det blir uddlöst, falskt och därtill regelvidrigt.
Om en rond är hcp.grundande så är den oavsett poäng!
Detta ”fusk” man är rädd för har man redan en klausul för. En revision av handicap ska göras om det behövs. Där kan man även ta med resultat från icke godkända format i bedömningen.
Egon
Det är dessutom ett sätt att komma åt myglare åtminstone litegrann.
Tyvärr blir det ju inneffektivt eftersom det är så otroligt enkelt att komma runt det i praktiken. Nu försöker man lösa ett problem (hcp mygel) med en tandlös regel i som jag tolkar det, stress över faktumet.
Om klubbarna vågar ta tag i fusket, läs konfrontation, så tror jag att det inte tar så vansinnigt lång tid.
Stäng av fuskare, släng ut dom ur klubben eller gör åtgärder.
Man kan göra så här:
Vad är ett exceptionellt resultat i fyrboll?
Hitta ett värde och sen får arrangerande klubb antingen göra egen revision och/eller meddela gästernas klubb.
Det är snubblande nära meningslöst att försöka fixa hcp mha resultat från bästboll. De som “Jannar” sitt hcp ser givetvis till att komma runt problemen även i bästboll.
Som bl.a. Egon redan skrivit: Använd de regler och möjligheter som redan finns. Klart. Enkelt. Effektivare.
Famlar efter halmstrån tror jag. Klubbarna kan revidera fuskare med nuvarande regler, men det görs nog väldigt motvilligt för god tons skull. Det är nog lättare för en klubb att revidera med hänsyn till förbundet, snarare än att ”stöta” sig med medlemmar av egen anledning.
Lite sådär lagom konflikträdd hantering av det.
Sanna mina ord.
Om det blir någon större snackis ang. bästboll och den förestående regel förändringen så kommer det bli än fler 2-man scramble el. greensome på de flesta partävlingar framöver.
Jag tycker iofs. mig redan se att bästboll är ”ute” som föredragen spelform.
Edit/
Som jag skrev, ett ytterst uddlöst och korkat förslag. Är inte förbundet smartare än så här!?
Egon
Är inte förbundet smartare än så här!?
Nej
Det hade varit intressant att vara en fluga på väggen när denna fråga diskuterades.
Någon inom förbundet borde väl ha åtminstone 1 hjärncell och förstå att detta är ett fullständigt uddlöst förslag.
Detta påminner mig dock om när jag blev höjd på en bästboll för många år sedan då jag kom in på 22 poäng eller liknande för att jag plockat upp bollen så fort min partner hålat ut och jag inte hade någon chans att förbättra vårat resultat.
Klubbarna kan revidera fuskare med nuvarande regler, men det görs nog väldigt motvilligt för god tons skul
Det är ju en intressant tanke.
Hcp anses vara viktigt.
Det finns många regler runt hcp.
Vissa hcp-tävlingar har mycket åtråvärda priser.
Och sedan kanske inte klubbarnas hcp-kommittéer vill ta tag i ev missbruksproblem?
Någon inom förbundet borde väl ha åtminstone 1 hjärncell
Jag har inte sett några bevis för det.
Och sedan kanske inte klubbarnas hcp-kommittéer vill ta tag i ev missbruksproblem?
Som representant för en sådan kommitté kan jag meddela att WHS inte ger oss mycket att jobba med. Vi har sett på några ärenden, men spelarna har registrerat ett flertal rundor, såväl sällskap som tävling, med både höjning och sänkning - och när de gör ett bra resultat i lagtävling finns inte mycket jag kan göra utan att subjektivt tycka något.
Tänker: klubben tar tag i problemet som de borde; ett antal medlemmar stöttar säkert klubbens agerande, sen ett antal som försvarar spelaren. Skapar säkert snack, skvaller och en del osämja. Kanske inte helt lätt att vara anonym heller, oavsett ståndpunkt. Kan nog bli en del tjafs, snack om att säga upp medlemskap och annat.
Likaså verkar det oftast vara gästande spelare som misstänks för mygel också. Såna som åker halva riket runt på resetävlingar och liknande. Ska anordnande klubben kontakta spelarens hemmaklubb då? Kan va så kanske.
Ska anordnande klubben kontakta spelarens hemmaklubb då?
Ja. Vi kan inte göra något åt andra klubbars medlemmar.
Grundproblemet är att man efter hand gjort hcp till något som är både viktigt, förväntas vara skapligt exakt och där det finns stora fördelar med att ha ett för högt hcp.
De sakerna är oförenliga med det sätt på vilket hcp administreras (av spelaren själv). Förbundet kan hitta på vilka regler de vill. Så länge hcp väsentligen kan bestämmas av spelaren själv, så länge kommer liknande problem att finnas.
Avs. ämnet i tråden, bästboll, så står det ju ganska klart att det är reduceringen av handicapet som borde justeras ist.f att hota med en regelvidrig åtgärd.
0.9 av handicap på båda spelare är ju en väsentlig skillnad vs scramble (0.5 och 0.2).
Dessa tävlingar (scramble) är ju rimliga avs. fairness handicapmässigt.
Förbundet har gjort (eller flaggar för) en politisk åtgärd och förstår inte konsekvensen av sina egna tävlingsregler vs en sannolikhet i ett resultat.
Egon
Nu är detta inlagt som regel 5.10 i handicapreglerna https://golf.se/globalassets/regler-och-handicap/varldshandicapen/handicapregler-2024.pdf
Claes Grönberg skriver:
Faktiskt ett genialiskt sätt att ”hitta” en spelare som försöker ligga på en för hög exakt handicap och sedan bara spela par- och lagtävlingar. Vi hoppas därför på fler fyrbollstävlingar i Sverige. Får jag säga … ”Bort med Scramble. In med Fyrboll”
Jag håller med
Det där känns ju ändå genomtänkt faktiskt. Har man 23 poäng på 9 hål har man ju spelat rätt okej.
Jag tycker det verkar helt galet tänkt!
Jag tror inte det kommer hindra fuskare. Visst någon Janne får en score på 45 poäng men sedan “spelar” han 20 mediokra sällskapsrundor i rask takt och lagom till nästa partävling med fina priser är han tillbaka på fel hcp.
För alla som är ärliga har regeln ett grundläggande fel, spelet i 4-boll är ju som sagts tidigare helt annorlunda än vid individuellt spel. Om din partner spelar väl kan du själv slappna av och spela ett mer aggressivt spel som när det lyckas ger en bättre score än vad du fått om du spelat individuellt.
Jag spelar en del “bästboll” tävlingar i Spanien. Det är inte alltid dessa registreras i GIT. Det blir onekligen rätt knepigt att räkna ut detta manuellt! Men de kanske inte omfattas av reglerna? Men det är ju WHS…
Är regel 5.10 ett tillägg för de svenska hcp-reglerna eller gäller det world wide?
Trist att så mycket fokus läggs på att komma åt fuskare. Det är hundratusentals golfare som sköter sig och tycker det är nog knepigt med reglerna som det är. Att förstå logiken bakom denna nya regel är mycket begärt…