Som jag sa du kanske bara uttryckte dig otydligt, men du skrev allt i fel ordning.
Laget måste ha minst 42p annars blir ingen sänkt.
Om laget har 42 eller mer så räknar du ihop alla dina poäng på de hålen du har samma eller bättre score än din partner. Sedan lägger du till 1,5p per hål där din partner är bättre än dig förutom på de hålen din partner har 1p (och du 0), då får du 1 poäng.
Kommer jag? Är du säker på det? För att göra detta måste jag ju ha med motspelarens score samtidigt. Det har inte gått tidigare på MinGolf. Dessutom, om spelet sker utomlands måste jag lägga in index på alla hålen.
Tagga ner! Jag vill fatta, jag brukar fatta, jag är mer än normalt begåvad (när det gäller matematik, logik och hcp-systemet). Jag hävdar ändå att skrivning är tämligen svårfattlig.
4-boll (bästboll) på sällskapsrundor spelar jag väldigt ofta. I och för sig oftast match och inte slag/poäng.
Det är vidare rätt märkligt att bara om man har 36 poäng eller bättre (justerat individuellt) så skall scoren räknas som hcp-grundande. Det strider ju helt mot tanken på att “allt” skall räknas och sedan 8 av 20.
Jag spelar ofta bästboll tävling och vinnarna har nästan alltid bättre än 41 poäng (startfält på ca 25 lag). Den här regeln kommer nog bli aktuell tämligen ofta.
Jo men som jag tolkade det du skrev var att du först skulle ha 36 poäng ensam och sedan lägga på en fiktiv summa och om du då fick över 42 skulle ronden räknas, vilket givetvis är en helt felaktig beskrivning.