Funderingar

Tror jag chippade i en på EGO annars minns jag inget slag alls.

Vissa golfslag minns man. Av olika anledningar. :wink:

Bäst hittills i min karriär:

• Kan ha varit en järnetta från cirka 190-drygt-ish meter, med lite lagom fade runt skogsdungen, som både slog ned på green och stannade på green, på FbGK 15:e par 5 (då var det hål #6).
  • Viss konkurrens med en drive över skogen på hemmaplan H9, hade j7 kvar på de hålet (par 5). Behöver carry på cirka 230 meter och skogen tar slut vid 210 (ja, det var medvind).

I år:

• Den missade putten från cirka en halvmeter, som kostade typ 10 placeringar och hade nått pallplats, i mixed foursome. Fru Norrland var måttligt imponerad. :face_with_spiral_eyes:
2 gillningar

Haha, nä inte direkt.

Personligen kommer jag ihåg ett av de bästa som ett utslag på den lägsta rundan jag någonsin gjort.
Då hade jag slagit 71 slag fram till hål 17, förstod att jag skulle göra PB, men stod fast vid valet av klubba på 18e tee, och slog den spoonen perfekt, mitt i, bort till FW slut och har en J8 kvar som stannar mitt på green för en “enkel” tvåputt för 75.

Jag kommer naturligtvis ihåg en del bra slag från “karriären”, men fanimig inget från i år.

Efter att gått och väntat i mer än 4h i kylan va det otroligt skönt att sätta sista putten för säsongen och åka hem.

1 gillning

I anslutning till min ranking om ämnen i skolan. Funderade lite på varför jag läste högskola Data. Bygger upp mot viktigare skäl

Data var rätt kul. Om än inte jättekul. Och jag inte är jättebra på programmering.
Jag hade(har antagligen) lätt för matteprov även om jag inte fattar matte och tycker det är det mest turbaserade, frustrerande ämnet.
Ingenjör ansågs på den tiden ge ett stadigt jobb
Allt humaniora var sånt man bara pratade hemmavid, man pratade aldrig sånt med kompisar.
Var humaniora nåt så var det en hobby (Vilket fortfarande är en rätt bra ide imho)
Jag kom på, då jag började läsa, att jag trivdes väldigt bra med folk som är bra på programmering och det gäller fortfarande. Det är typ min karriär…

Men för h-e???
Det enda man inte behöver at tur i? (möjligtvis när man läste kombinatorik…)

Det är fullt naturligt. Vi är en väldigt trevlig utåtriktag bunt människor :slight_smile: (och ödmjuka)

1 gillning

Bara tur, man råkade “se” hur problemet skulle lösas. Data var roligare på det sättet - då. Man hade små pusselbitar som man byggde saker med. Jag turade väldigt sällan in program.

Varför skall företagen betala när anställda är sjuka? Vore det inte mer korrekt om staten stod för den kostnaden? Anställda som är sjuka producerar ju ingenting åt företagen och lön är ju en ersättning för arbete?

Sen kan jag nämna samtidigt att förtetag bör dela på eventuell vinst av samma anledning- det är ju dom anställda som dragit in den och ju mindre sjuka de anställda är desto bättre går i regel företaget.

(Jag betalar gratifikation (läs: vanlig extra löneutbetalning) om företaget går bra i mitt bolag).

Ja, man kan ju hävda att det är jag som företagare som tar risken etc etc men om det inte finns jobb säger jag ju upp mina anställda så på det viset är ju risken fördelad och en del av vinsten tycker jag dom anställda skall ha om den finns.

2 gillningar

Bra frågor.

Ang vinstdelning: Nuvarande AG (stort bolag, flera tusen anställda) har ett bonussystem. Det blir mellan noll kr och drygt en halv månadslön. Förra AG (litet bolag, vi var 14 totalt) hade vinstdelning. Inte rakt av lika mellan ägare och icke-ägare men bra andel för mig som anställd.

Ang sjuklön: Kanske en del i att AG skall ta ansvar för arbetsmiljön “på riktigt” dvs inte bara som lagen säger? Kanske?

Om anställd är sjuk produceras ingen inkomst för företaget och dom fasta kostnaderna står ändå där och kostar pengar så att ha god arbetsmiljö är man mån om ändå. Både av rent mänskliga skäl men också ekonomiskt.

Ett IT-bolag har lite andra förutsättningar än hantverkare men om man t.ex säger nej till ergonomiska möbler och datortillbehör är man ju bara dum som företagare.

Friskvårdsbidraget kan man diskutera. Det kostar ju ändå företaget även om det ger lite mervärde i att man slipper arbetsgivaravgift och den anställde slipper skatta men det är ju fortfarande en ökad kostnad för företaget om man inte jämkar lönen (hur brukar företag göra med sånt egentligen? Bara ge friskvårdsbidrag för x kr i ren bonus?)

Man får ersättning upp till X kr, mot uppvisande av kvitto som är “giltigt”.

För bolaget är det lönekostnad utan sociala avgifter. Som löntagare betalar man ingen skatt på förmånen (och får heller ingen pension på det beloppet). Arbetsgivaren ger träningskortet eller vad det kan vara som “bonus”.

Jag utgår från att ingen jämnkning av lön sker. Du skulle ju t.ex försöka få spelavgiften på gk 5000kr betald av chefen mot att du sänker din lön med motsvarande differans från vad man har att röra sig med normalt. Du sparar skatten och firman slipper sociala. Bra deal.

Vad jag menar, X är olika på olika firmor beroende på hur snäll chef man har.

1 gillning

Friskvårdsbidrag är inte viktigast tycker jag. Friskvårdstimme/timmar värt betydligt mer ur hälsosynpunkt

1 gillning

Sådana timmar kan man i stort sett glömma när man är anställd av en firma som debiterar per timme. En timme/vecka blir i praktiken sådär 40-60’ per person och år…

En smart arbetsgivare inser vikten av personalhälsa. Många arbetsgivare ärvtyvärr inte smarta.

Bara för matematikens skull så motsvarar väl ungefär den kostnaden 2,5% av din omsättning. Vilket skulle motsvara ca 5,5 sjukdagar då. Så den där timmen måste ekonomiskt förbättra sjukfrånvaron med en vecka för att gå break even. Typ alltså. Vilket jag tror att man från statligt håll önskar med friskvårdsbidraget.

Snittet sjukdagar per år och anställd verkar enligt chat gpt vara 8-9 stycken. Jag tror det är svårt att korta ner det med tanke på vinterkräksjuka exempelvis.

VAB och föräldraledighet kapar betydligt fler dagar. Dock döljs mycket sjukfrånvaro av VAB eftersom det inte är karens på dom dagarna.

Jag hade 3 sjukdagar totalt på 33 års anställning, däremot var det ju många VAB-dagar.

Är man sjuk och har barn är det väl regel att barnen är “sjuka”, det är väl ingen karensdag för VAB?

Mitt frånvarosnitt är nog en halv dag per år i och med att jag kan jobba hemifrån och bara är frånvarande/sjuk om jag är rejält risig.

En AG som frivilligt ger bort 2.5 procentenheter av inkomsten, i förhoppning om att få payback på det via minskad sjukfrånvaro, har jag inte träffat hittills.

1 gillning

En karensdag (läs, en full arbetsdag) räcker inte för få bukt med anställda som är okynnes-sjuka.

Lönen för en anställd bör vara satt i paritet med effektivitet. Om man räknar med en total kostnad/timme på säg.. 240:- måste man således få ut ett värde på 300:-/timme för att ens gå jämnt upp. Vill man sen ha förtjänst på det hela så… go figure.

Addera sen övr. kostnader och en anställd inom industri bör ligga på en ”förädling” någonstans runt 500-700/timme. Det kan säkert vara både upp o ner på det ber. på yrke… men det kan kanske förklara varför hantverkare kostar betydligt mer än bara ”lön” när man som kund funderar på varför det blir dyrt.

Egon