Funderingar

Men den grejen lär man sig snabbt. Oändligt mycket snabbare än man lär sig ett nytt språk.
Det är samma sak även om det inte är ens modersmål.Kineser med skapligtengelska men med ett annorlunda tonfall → Svååårt till en början men efter ett par veckor helt hanterbart.
Indier med ganska korrekt engelsk gammatik men med gutturalt uttal: Obegripligt först, men några veckor senare helt hanterbart.

Bonnadialekt från det inre av plattskåne är en annan femma. :wink:

I beg to differ.

Nu skriver vi, vi plitar inte ned vad man säger när man svarar på en sådan fråga.
Varför äter du potatis så ofta? Jag gillar potatis.
Vad är det du har åsikter om (här och nu)? Potatis. Bara om potatis.

:wink:

Jag hade en amerikan anställd i min konsultgrupp som träffat en svensk tjej och la ned ordentligt med tid på att lära sig svenska. Det han hade svårast med var sammansättningar. Är det torsksoppa eller soppatorsk man beställer på restaurangen?

Sammasatta ord är väl mer ovanliga i många andra språks grammatik, än de är i svenska och norska, och även i danska?

Inte helt enkelt när när skottarna har en förmåga att svälja vokalerna :grin:

2 gillningar

Om du kastar in en Aussie i snacket så jämnar det ut sig lite.

Svaret kan ju vara skriftligt.

Givetvis, men att diskutera talspråk utgående från samma parametrar som man använder om man diskuterar skriftspråk, är ju halvt meningslöst.

Om man skriver ned det talade språket så får man ju talspråk i skrift. Det är en konstig hybrid som man väl sällan använder? Man skriver nog aldrig exakt som man pratar. Det skuille vara svårt att läsa, om inte annat.

Mahskrivehnoaldri xakt somman pratah.

Torsksoppa, btukar inte vara så specifikt…

Underbart ! :slight_smile:

1 gillning

Det är väl här jag tycker att många failar. Syftning!
Det finns säkert regler för det här men eftersom jag bara ”hör” hur det ska vara så har jag aldrig bemödat mig med att försöka lära mig dessa. Det var likadant i engelskan. Läraren kunde aldrig sätta dit mig. Grammatik är för mig en gåta men jag hade aldrig ett enda fel på det på proven.

Egon

Mellanlandning jobb =hugga i= inget sker om inget mer eller mindre manuellt utföres…
Helt ok en kort period men i en längre…dubbel urk..
Klart bättre med övervakande uppgifter med checks+ det som ska utföras för att just kunna övervaka i lugn o ro.
Och ja kroppen är inte van vid detta.
Gym o sedan hugga i …klart bättre med gym o sedan övervaka..
Ändå är detta typ det vanliga på flertalet företag inom tillverkning…typ industri 2.0..ibland för det är bästa lösning pga flexibilitet ibland för att företag inte har deg för nästa steg.

Funderar jag på hur det kommer sig att jag ser gamla schackpartier på youtube.

Fick nåt till mig via nån kanal (kan ha varit ett klipp eller nån info-mail) med HR som ämne. En sådan uttryckte sin aversion mot personer som söker tjänster där de vill övervaka, stötta el bidra med sin erfarenhet. ”Det gäller att vilja hugga i”… så hon.
Undrar om det gäller HR-tjänster också? Mtp. på uttalandet, och inte minst att det når ut, så verkar den yrkesbanan inte vara så svårt att slå sig in på.

Egon

Om du inte snabbspolar är det säkert lika spännande som en fotbollsmatch där Italien leder med 1-0

Julklappar, köper ni sådana?
Om ja, hur långt ut i “periferin” blir det tilldelning?

Här blir det tilldelning till: barn och svärsöner, barnbarn, fru Norrland. Ev kan det blir ngn liten grej till ngn mkt god vän också, om andan faller på och jag råkar hitta något passande (jag letar inte aktivt).
Edit: Glömde julklappen/arna till mig själv, de räknas också.

Bara närmaste familjen som man firar julen med. Bröderna emellan har sagt att vi avstår.
Nu är det inte några småbarn, så utdelningen har minskat litegranna om man säger så, lyckligtvis…

1 gillning

Normalt sett är det bara syskonbarnen och möjligtvis hemlig tomte till en vuxen person.

1 gillning

Lätt fixat i år, vi bekostar lägenheten där vi firar jul tillsammans med barn o respektive.

1 gillning

Försöker komma ihåg tio stycken bra golfslag jag slagit i år.

Kommer inte ihåg nåt, tror jag.

Antingen är jag värdelös eller dement.

Kul alternativ…

1 gillning