Funderingar

…i mörkret, återigen närmar sig en period för lite djupare funderingar, djupare, dock inte mörker djupa som de 3 mörka triaderna. Fast kanske lite då de är närvarande aningens, eller kanske inte aningens, mer subtilt, de är där men det går inte riktigt att veta om…

Läser du något i häraden funderingar?

Inte direkt, mer reflektioner samt funderingar som bakas o knådas ihop till just funderingar.
Denna gång var det någon artikel om iq som triggade funderingarna, inte iq i sig själv utan vad artikeln ochså tog fram, narcissm.
Det ledde till funderingar på besvikna runt 50 åringar som fastnat i någon typ av leda då de anser sig vara förtjänta av något bättre.
Artikeln, narcissm en del i mörka triaden, enligt artikeln så ökar den bland yngre. Varför var tvetydigt. ( Iq sjunker).

Kreativ, en egenskap som ser ut att efterfrågas, men vad är det som egentligen efterfrågas?.
När är man kreativ?
God lyssnare, något som drogs upp av cheferna på sista mötet,en egenskap som man mer eller mindre krävde av personer i position X.
Självklart hade xxxx77 lite frågor på detta med goda lyssnare vilket fick kolleger att småle och cheferna se vilsna ut…

Jag gissar att få av de som efterfrågar detta kan tala om vad de faktiskt menar.

Samma sak med ”lösningsorienterad”.
Detta är bara fancy ord och om man är ”kreativ” med sin score i golf så är man säkert likaså ”lösningsorienterad” då man vänt ett nederlag till en vinst.

Egon

Benägen att hålla med.

Hmmm man förlorar aldrig man samlar på erfarenheter:).

När är man kreativ? Kanske:

När du kan ta vidare ett narrativ, en bok, ett projekt, ett konstverk, en bilrenovering förbi det triviala och skapa en bättre lösning än vad den snittkreative skulle åstadkomma. Intelligens, fantasi, grit är ingående delar. Kanske.

Ni tar upp grit, benägen att hålla med, dagdrömmande kreativa prokrastinerare får ju inte tummen ur…

Jag tycker att det lutar åt att kreativ för det mesta är något dåligt/icke önskvärt.
En kreativ konstnär… överproducerar
En MacGyver… vill man att en sån ska fixa bromsarna på bilen?

Egon

Associerar kreativ med att skapa värde utan ansträngning.

Ser det annorlunda, troligtvis för att vi lägger olika värde i ordet kreativ

Utveckla, värde för vem osv?

Det varierar, kärnan är att detta görs utan ansträngning med små medel för att man har en förmåga andra saknar så det kräver mer resurser att komma till samma slutsats för dessa inte så kreativa.

Erkänt kreativa människor jobbar ofta utav helvete. Komma med en liten snilleblixt kan ju vara bra, men att översätta det i en produkt kan vara en helvetes massa jobb. GW var(kanske är) skön på det sättet. Han skrev typ 9 till 5 med paus för lunch.

Men visst, kreativitet kan vara att hitta smartare vägar, som minskar behovet av ansträngning.

Jo jag hänvisar mer till det som var en egenskap vid tex en arbetsplats mer än nån känd uppfinnarjocke.

Arbetsplatser, många kör olika typer av Lean.
Ett av de sk slöserierna är outnyttja kreavitet.

När jag läser det ovan då ser jag i första hand flow…

Oki, det är som när avdelningar äskar pengar för något och de får 50% av det önskade, gäller att nyttja dessa 50% maximalt och vara kreativ?