En sådan där dag precis innan starten på något “nytt”. Kommer att sakna vissa och andra inte precis som det brukar vara. Imorgon mellanlandar jag på en avdelning för att “hugga” i. Rätt ok, samtidigt ett kort avslut, ska in någon dag med lite tårta som ett avslut till dem som blir kvar.
“Hugger” i denna vecka innan min praktik startar.
,Praktik veckorna lär tuffa på lite väl fort, det brukar det om något är intressant.
Sedan “,hugga” i till jul …1/1-26 närmar sig.
Lite avis blir jag ändå. Känslan när man är “på väg mot nya saker” tycker jag är upplyftande och ger energi.
Godspeed!
Är det verkligen “många” som ser på program i följande: 3:an, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12 och ytterligare några som finns i det utbud jag just nu har?
Det är sällan, mycket sällan, jag hittar något sevärt bland de där kanalerna. Ett och annat program finns det såklart, men eg inget som motiverar prenum på kanalpaketet. Jag överväger fimpa det, när avtalet löper ut.
Jag inser givetvis att tillräckligt många kollar på skräpet för att det skall finnas kvar, så frågan kanske egentligen borde vara: Hur är folk funtade, som konsumerar mer än pyttelite av det där?
(Om du känner dig träffad så kan du med fördel välja att fundera lite på argumentationen, innan du svarar
)
Nian och tian… man får ju skiten på köpet.
Händer väl att man ser nån wheeler dealers, aussie goldhunters, Diners, Drive-ins and Dives eller frusna vägar. Mys-tv.
Men det är infinitesimalt i jämförelse med SVT Play, golf eller cykel.
TV4: Hela Sverige bakar, Sveriges Mästerkock och Morden i Sandhamn
Viaplay: Golf
Discovery+: Golf
Sjuan: Drew Pritchard på lunchen om både jag och frugan jobbar hemma den dagen
Det här får du inte berätta för någon!
Hur ofta har man inte både sagt och hört den repliken. Och som alla vet gäller den inte.
Det här får du inte berätta för någon betyder nämligen:
- Det här får du bara berätta för en!
Alla vet ju att om man hör en riktigt saftig historia så måste man åtminstone berätta den för den man delar säng med.
Nu gäller det här avdelningen roliga/pinsamma/sjuka/knasiga saker!
Självklart inte grejer som kan vara direkt till skada för någon om det kommer ut. Eller hemska saker som sjukdomar och annat.
Min sambo drog en story för mig häromdagen som fick mig att fnissa riktigt högt. Men den var på gränsen för vad man kan föra vidare till någon.
Men ni ska veta att jag var grymt sugen. Fast jag är inte med i gänget som inte kan hålla ett tysthetslöfte.
Har man sagt: Det här berättar du inte för någon!
Så berättar jag det inte alls.
Jag, tillsammans med kanske 10 andra gäster, satt på en uteservering när någon högt och tydligt uttalade just de orden… Det var ju bara “han på restaurangen” och den i andra änden i telefonen…
Jag och mitt sällskap bara skakade på huvudet…
Jag tittar med stor förtjusning på “En plats i solen”, “Location, location, location”, “NCIS”, “Stugfixarna Norge”, “Pawn Stars” och lite annat på flera av dom kanalerna.
Jag får väl inse att jag möjligen är i minoritet, vad gäller TV-underhållnings-genre-smak. Jag kollar iofs nån gång ibland på en del av de program ni räknat upp men det är då jag råkar knäppa igång burken när något rinner förbi i nån kanal.
![]()
Kul program, perfekt att kolla ett avsnitt på paddan på lunchen när man jobbar hemma.
Var min inkörsport till gamla bilar. Inte så enkelt som det framstår men kul upplägg
Av de som nämnts så tittas det ibland på Wheeler Dealer, Aussie Goldhunters, NCIS. En plats i solen,fast det är ett tag sedan.
Repair Shop uppskattas.
Tittar på de flesta av nämnda kanaler, nån gång. Tyvärr så missar jag mycket på TV4 eftersom jag är så j-a anti avs. just den kanalen. Jag står inte ut med deras utstuderade reklamavbrott.
Egon
Sitter och tänker på hur svårt det ändå måste vara att lära sig svenska. Ta exempelvis en mening med orden JAG TYCKER BARA OM POTATIS.
Man kan kasta om orden och få X antal olika betydelser.
JAG TYCKER BARA OM POTATIS
JAG BARA TYCKER OM POTATIS
JAG TYCKER OM POTATIS BARA
BARA JAG TYCKER OM POTATIS
JAG TYCKER OM BARA POTATIS
Av dessa meningar kan ett par dessutom användas olika beroende på hur man betonar.
Många versaler är det. ![]()
Menar du att i andra språk har man inte olika semantisk betydelse beroende av den valda ordföljden?
För övrigt är inte alla de där Potatismeningarna riktigt korrekt skriftspråk, eller hur? Kanske är de talspråk i skrift? Sånt kan man debattera i oändlighet eftersom talspråk är informellt och ofta ofullständigt och med undermeningar.
Vi svenskar är nog generellt väldigt toleranta inför att folk massakerar vårt språk vid tal dock.
Visst kan vi tycka det är roligt när pizzabagaren i Lessebo skrev “Kommer plötsligt tillbaka” men vi är generellt väldigt accepterande.
Finns det något språk där talspråket inte är förenklat, förkortat, ändrar sig ganska snabbt över tid, fyllt med antaganden och undermeningar, slang, slapp grammtik, …
Plus alla dialekter som finns och som gör att t ex norrlänningar och sydskåningar har svårt att förstå varandra trots att man i grunden pratar samma språk.
Åk till Glasgow och se om du hänger med på pubsnacket ![]()
Versalerna får man stå ut med.
Jo, jag skulle säga att det är korrekt skriftspråk.
-
Man gillar bara potatisen men inte ärtorna.
-
Man svarar på frågan varför man äter potatis så ofta
-
Svar på frågan “vad sitter du och har åsikter om?”.
-
Svar på frågan vilka i gänget som gillar rotsaken
-
Svar på frågan om man gillar att äta endast rotsaken.