@AlbertS Mitt minne är inte så bra som det borde… Men jag har för mig att de sociala avgifterna minskades och utbetalning av sjuklön flyttades från F-kassan till arbetsgivare. Detta skedde för 25 år sedan??? Jag får ibland meddelande att sjuklönerna för mina anställda överstigit “normen” och företaget får då tillbaka den delen av sjuklönen som överstigit.
@Berra VAB betalas direkt av Försäkringskassan. Ingen karensdag.
Friskvårdsersättningen är ju en “lön” utan skatt för någon. Visst vill jag att mina anställda ska känna att företaget “tänker på dem”!!
De (och jag, eftersom jag också är anställd) får 5000 i lönekuvertet och detta kostar företaget 5000. Skulle de istället tagit av sin “övertid” för att betala samma träning hade de behövt dra in kring 10000. 50% i skatt ger 5000 kvar. För företaget kostar detta drygt 13000.
Om staten bestämmer sig för att ta bort friskvårdsersättningen tror jag många företag kommer dra in på den. Då kommer vi satsa på Blodomloppet och liknande där detta kan räknas som en aktivitet som är avdragsgill (men som inte alla anställda vill vara med på).
Där har du säkert rätt. Och arbetsmiljön för F-kassan blev samtidigt bättre för de slapp bekymra sig om ifall någon var sjuk, eller bara simulerade… Nu har arbetsgivaren detta ansvar.
Ska man vara ärlig är kanske inte supermånga “okynnessjuka”. Men deras jobbarkompisar kanske inte tycker det är så kul.
Sannerligen. Även de flitiga är underliga i sitt jobbande. Ibland är de ute med hunden mitt på dan, ibland jobbar de vid midnatt. Vi har ganska stora möjligheter jobba hemifrån men jag föredrar vara på kontoret. När jag är ledig vill jag vara ledig.
Glöm inte “skriva på EG”.
…and I love it!
Jag har iofs ingen jycke men just att kunna jonglera en aning med tiden är guld. Ta bara en sån sak som att ha möten med kanadickerna. De tas med fördel vid 20-tiden svensk tid och om man hängt @kontoret hela dagen är det inte lika tilltalande att också lägga in en timmes jobb på kvällen. Eller när man får en “Fan, det där måste ordnas pronto” vid 2230. Samma grej med att det tar emot lite mer om man har 08-17 på kontoret dagen före och dagen efter.
Vi kan jobba hemifrån om det krävs. Många ”jobbar” hemifrån när de är sjuka. Många vobbar desto mer. I snitt, på de som anammar sin ”rättighet” , ca. 25%.
Det har, med rätta, lyfts upp att det inte känns bra för AG att folk ska ha denna frihet.
Sen… tyvärr så gäller det bara vissa personer så AG är inte konsekvent utan mest ambivalent i sin åsikt.
Mtp. på ovan så har jag inrättat mig i ledet och sagt att om jag är sjuk så är jag sjuk. Inget ”jobba hemma”. Nu får jag höra (underförstått och på omvägar) att AG tycker att jag är korttids-sjuk oftare än andra. Detta trots att jag har förtroendetid (kan styra min dag och får inte övertid om jag jobbar mer) och således inte ens behöver anmäla mig sjuk för del av dag.
(Tror jag ligger på ca. 40 timmar tot. i år medan mina kollegor stoltserar med minst lika många sjukdagar och sen 250-300 Tim hemjobb/vob.)
Btw.
Vi har HR på ”konsultbasis” så det är jag som sköter personalärenden, de flesta anställningar, attest av tid och allt mm. som detta innebär. Ergo.. AG vet helt enkelt inte vilka anställningsvillkor/lagar/regler som faktiskt gäller.
… och Nej, ovan är inte mina riktiga arbetsuppgifter utan det görs vid sidan av det jag är anställd för att göra.
Jag tycker nog att det är skillnad på sjuk och sjuk.
Sjuk så att man har svårt att jobba → Givetvis är man hemma då.
Sjuk så att man definitivt kan jobba men man riskerar smitta andra med virus/baciller → Då är det väl finfint att jobba hemifrån?
Jag vet inte hur ni andra upplever det (och ifall det är någon skillnad på olika yrken). Som kontorsråtta är det sedan pandemin sällsynt att folk hostar, nyser och fräser på jobbet. Det känns verkligen som att möjligheten till att jobba hemma gjort att vi friska slipper detta omkring oss. Och själv har jag nog aldrig varit så frisk som under de senaste åren…
Givetvis för kort tid för att vara statistiskt säkerställt…
Förutom Covid -22 och att mer normal flunsa/förkylning efter det tenderar att ge mig en lite efterhängsen hosta i typ 10 dagar (istf att alla symptom försvinner efter 2-3 dgr) så håller jag med. Väldigt få “hostare” på jobbet.
Första året med sonen, i svunnet millenium, med gröna linor från näsan som alla andra ungar - jag och frugan var säkert förkylda 4 gånger under första året. Sedan dess har jag bara sjukdagar pga influensa eller covid. Har inte varit förkyld i någon relevant omfattning det här milleniet.
Och de som har barn på förskolan stannar hemma när de, för femtioelfte gången blir sjuka, istället för att ta med det som en present till alla jobbarkompisar.
Hade en medarbetare som var hemma sjuk i tre dagar. När fackrepresentanten såg honom tillbaka sa han: du vet att du får vara hemma 5 dagar va?
Eller såna som frågade chefen när de skulle stämpla sjuk för att slippa karens(då man kunde jobba 6 timmar och bara få 2 timmar karens).
Istället för slopad karensdag tycker jag nog tvärt om. 2 dagar istället kanske? Folk är för klena för att jobba tror jag.
Vilket också är en liten hick up för mig. Folk som begär att andra ska gå hem för att de fått en snorkråka på tvären. Nej, jag överdriver inte… det är rena rama lynchstämningen på vissa. Tyvärr kan inte de på golvet jobba hemifrån .. så sjukfrånvaron, med såna Karen’s som tror de har rätt, skjuter i höjden.
Vaddå “begär”?
Jag har en enkel maxim: Skulle jag vilja att de kring mig på jobbet är på jobbet eller hemma, om de mår som jag? Svaret ger mitt agerande.