Det jag verkligen skulle vilja lära mig är det frugan är expert på, att plåta folk. På 90% av mina bilder finns ingen människa med, på hennes är 90% med människor. Och många jäkligt bra. Har liksom svårt, det känns påfluget.
Det lönar sig att tänka ordentligt på hur man vill ha taggningen innan man börjar köra LR.
Geo, typ av bild, nyckelpersoner, motiv, hierarkier av taggar, …
Det finns plats att ladda upp. Men bilderna skalas om automatiskt. Får vi ont om plats (ej troligt) så sänker vi upplösningen så använd inte EG som backiptjänst.
Det tar tid att lära sig en kamera, speciellt när man inte har varit aktiv de senaste tio åren. Lite stökig bakgrund, det blir så i trädgården.
Lite crop, lite vignette, lite sharpness, en skvätt exponering.
Ja, jag vet att det är lite käftigt att fixa med andras bilder, oombedd.
Funkis?
Du tog fram det jag tog bort.. ![]()
Fin jycke oavsett.
Den bilden gillar jag! Riktigt bra!
Sorry… ![]()
No worries! ![]()
Svårt med vit päls, lätt att högdagrarna bränner ut.
Några flygbilder då, som omväxling. Ja, jag är både flygnörd och ganska förtjust i sv/v när det funkar med motiv och “feeling”. Taget med 70-200/2.8 utan bildstab. Bildstab vill man ha speciellt när man fotar propellerkärror för det är 1/80 och kanske 1/125 som behövs för att man skall få blur och det blir ganska många oskarpa om man också måste panorera.
Ja, dynamiken med svart/vitt kan bli knepig när man inte kan rigga belysningen själv (studio). Tycker nog att du har lyckats rätt bra med de bilder du lagt upp här
Vilka härliga nördar ![]()
Fantastiska bilder.
Jag vet att det blir tjatigt men jag fick feeling av Barsebaecks inköp av nya grejor och gick loss bland gamla bilder.
Några landskapsbilder (Sydafrika 2009). Landskap har inte riktigt varit min grej även om en och annan blir schysst när man helt enkelt inte kan undvika en komposition som bara finns där.
Kanske måste även jag väcka liv i fotohobbyn? Den har sovit i drygt 10 år.
Nu skall jag sluta spamma den här tråden.