Fotografi

En tråd för golfbilder vore kul! Tänker framför allt inte på bilder från sällskapsrundor (” kompisbilder”) utan lite mer ” artistiska” bilder (utan stora krav). Om man lägger upp bilder direkt i tråden så kan man ju göra skärmdumpar ifrån telefonen, då blir det ju bilderna inte alls så tunga?

1 gillning

Kul idé, men svårt att släpa med en tung och ömtålig systemkamera i bagen.

Min nya kamera kan ta 14 bilder i sekunden. Det hade varit kul att se om man kan få bild på en bollträff. Återkommer!

1 gillning

Jag tar bilder med min mobil. Klart de inte blir proffsiga och jättebra, men tycker ändå att det är kul att försöka ta snygga bilder. Detta trots att varken kameran i telefonen eller fotografen själv är speciellt mycket att ha.

5 gillningar

Min mest kära bild. Otrolig bild på en otrolig hund. Han hade så mycket klokhet i sina ögon.

9 gillningar

En av mina favoritbilder. Vår lilla minishettis med sitt föl. Året var 2013 och kameran var en Canon EOS 7D med ett 70-200/2.8. Så mycket värme i bilden.

3 gillningar

En golfbild då.
Pinnacle point, Mossel bay, Sydafrika.
Det är 17:e green, vy mot Indiska oceanen, 18:e och klubbhuset.

3 gillningar

Med tillräckligt bra bana och läge blir bilderna lätt bra, men det är nästan alltid roligare med djur eller människor i bilden.

3 gillningar

Den gången @Orlimar fick gå ner två gånger för 10ans backe på Åtvidaberg..

3 gillningar

Har du tittat på GIMP?
Har testat den lite på stackade stjärnhimmelbilder.

Jag är en hardcore linux user sen 2001 och jag hade inte rört GIMP med grilltången ens.

OS’et har inte med detta att göra eller? Jag kör den på windows :slight_smile:

Som ett gratis alternativ till Ps, gäller bara att förstå hur man jobbar i den typen av bildeditorer.

Nä bara att det går lite hand i hand. Själv har jag kört photoshop via wine och proton sen forever. Köpt det t.om för att slippa. En av få mjukvaror jag betalat för sen dess. (sublime text tidigare är en annan).

En av höstens bättre med min gamla onePlus nord. Motljusjunkie är jag, irl och med foton.

1 gillning

En av bilderna från Galway Bay i resans väder! :wink:

2 gillningar

Guggenheimmuséet i Bilbao. Utsidan var mer intressant än utställningarna där inne.

1 gillning

Kul, ska dit snart tror jag. Besök hos underleverantör ett par dagar. Så museet skall bevistas.

1 gillning

Kollade hos Adobe, det var inte så ohemult dyrt som jag trodde. Köpte ett paket med PS, Lightroom och 1TB lagringsutrymme.

1 gillning

Tyckte det var ohållbart dyrt för några par år sen då jag var inne på foto, vad får du betala?

285/månad, man överlever.

Klart värt det då man har intresset på den nivå du beskriver.

Jag har mina kort drällande omkring all over the place och kör bara med kamerans ”fixa ljuset”… men det där fotointresset kan mycket välkomma tillbaka.

En kollega på gamla jobbet var halvproffs, plåtade rock och tjänade rätt bra sidopengar på det, både konserter, skivomslag och sånt. För honom var Lightroom en självklarhet. Och han predikade dess lov. Både som kortfixare och iordninghållare.

1 gillning