Etikett på rangen

Har vi inte diskuterat om range-bollar är tillåtna för spel i en annan tråd? Eller var det gamla forumet?

Frågar man företaget så är det bollar som är utsorterade av kosmetiska skäl, taskig färg, dåligt tryck av loggan osv.

Som jag skrev (eller antydde) så är en pro v1 en pro v1 varesig det står practice på den eller inte.
En boll märkt range är sällan en riktig/conforming boll och mig veterligt så märker man inte en practice ”range”.

Edit/
En boll behöver inte vara confirming i ordets rätta bemärkelse (dvs. inlämnad för test/godkänd hos USGA) för att få spelas på lägre tävlingar/hcp.grundande sällskspsronder. Det räcker att den är tillverkad i syfte om att vara conforming.
Ex. på dessa bollar är hipsterbollar som hitpin m.fl.
En rangeboll är generellt sett inte tillverkad i detta syfte.
Ex. på dessa bollar
Egon

Det här med kända varumärken på rangebollarna driver nog upp priserna i onödan.

1. Köp in bollar som är tryckta med något välkänt bollmärke.
  2. Ta bra betalt för polletterna eftersom det är så fina “märkesbollar”.
  3. Bli av med fler bollar än tidigare eftersom folk tror det är äkta grejor.
  4. Höj priset ytterligare p.g.a. svinnet.

Som medlem är jag ganska less på att betala för detta.
Om idioterna som snor våra NXT Tour hade bemödat sig med att kika på någon av de trasiga bollarna som dyker upp då och då så hade de insett att de snor tvådelsbollar d.v.s. det enda som är äkta NXT Tour med våra bollar är själva texten på bollen.

1 gillning

Det finns ingen bollmaskinen på rangen på BH, bollar på rangen är obegränsat för medlemmar och ingår för den som betalar greenfee. Slå så mycket du vill. Kostnaden för svinnet försvinner naturligtvis inte för det. Men uppenbarligen anses värdet av bra bollar för medlemmar och andra vara tillräckligt högt.

Det skulle ju kunna vara så men det är knappast troligt.
Inköpskanalerna är väletablerade och priset är inte i närheten av vad vi betalar.
En tillverkad range-boll typ comp 90 kostar mallen 2-6:-/styck.
En practice går att få för 8-12:-/st.

Att då köpa en refinished eller en ren kopia känns inte rimligt. Pris bör ligga runt practice på dessa.

Egon

Hittade tidigare tråd om rangebollar. Norpa golfbollar

Kompis! :smiley:

1 gillning

Finns inte bra lösningar för slå peggat från range? En sån orange peg som passar i slidan har jag men det borde finnas lösningar som inte tarvar peg över huvud taget.

Finns

Används bl.a. för paragolfare

2 gillningar

Jag inser inte problemet. Mattor med slits och helt vanliga träpeg funkar ju bra.

Alla bra ballstriker jag känner står på en plastmatta hela veckorna…

3 gillningar

Tack!