Petimeter: Dramaturgi är läran om drama. Inte dramat i sig.
Petimäter.
Båda stavningarna är “ok”.
Men det låter övertygande. Och tja, det är väl läran om drama i golf som jag presenterade, kanske.
Je sais!
Samma för mig, man kan gärna knalla omkring och småsnacka när jag puttar, bara det inte blir plötsliga och eller höga ljud precis i samband med slaget eller att man går pprecis i mitt blickfång gärna.
Musik är tumme upp.
I princip är jag emot, gillar den andäktiga tystnaden inför andras golfslag, ett hänsynstagande. Detta sagt, jag har aldrig blivit störd, någonsin, av att något runtikring har låtit då jag skall slå. Är så helt i min svingbubbla.
Musik på golfbanan går fetbort. Det här “partyhålet” de hade på Ullna under Scandinavian Mixed, en massa dunkadunka och överförfriskade typer som skrålade överdrivet över allt som slogs, inte min kopp the. Knallade med, följde bollen m Björk o Söderberg, var skönt att komma vidare efter det hålet.
Det finns eller snarare fanns ett tjo och tjimhål som verkligen levererade, det här partyhålet på danskarnas europatourtävling. Men danskarna är ju roliganer. Men golfloud för mig, det är publikreaktionerna till slag på Masters 16:e under åren. Tar det alla dagar i veckan före Phoenix motsvarande.
Att folk pratar på rangen, inget jag reagerar på förutom om nån skall hålla på och utbilda familjemedlem i golfsving på mattan bredvid.
självklart köper man en pegg som stannar kvar.
allt annat är otänkbart.
ringsignal avstängd
brödhålet stängt
ganska lika självklart som man håller bubblan när andra slår ute på banan
Tyvärr stannar den kvar när man lämnar rangen också.
då får du skärpa dej
Att lämna kvar peggen till näste person som besöker rangen borde väl ses som väldigt bra etikett.
Jag brukar börja med att först gå ut och leta andras peggar…
Egon
Såna där orangea rangepeggar med en platta att stoppa ner i slitsen…
Nä, det tror jag inte. De flesta kan faktiskt uppföra sig.
Men de behöver inte.
En rangeboll är inte aut. ”tillåten” för spel… en practice är det.
Egon
Man har inte rätt att sno bollar oavsett på vilken range de finns eller hur de är märkta.
Men det vet väl alla…och det har väl ingen påstått att man får!?
Saken är att folk likväl gör det.
Då hamnar det i det läget att en range-boll (märkt range) sällan möter den tekniska spec. som krävs för att få spelas på bana (hcp.grundande el. lokal tävling på lägre nivå). En practice är en boll med samma spec som det som står på bollen dvs. i det här fallet en pro v1.
Alltså… om man kan sno riktiga spelbara bollar som är tillåtna att tom. äntra PGA Championship med, så gör folk det.
Egon
Visste inte att Titleist sålde non-conforming prov1 rangebollar. Skulle nog tro att dom är helt okej ur golfregler att spela på.