Etikett på rangen

Köper du nya wedgar när de gamla börjar rosta?

Egon

Behövde komplettera sortimentet. Hade inga svarta MG4. The horror!

Värsta etikettbrottet är att snacka sönder på rangen. Prata konstant i mobilen, gäng som i detalj ska gå igenom kvällen före och gapa högljutt.
I somras var det kö på rangen på Bjäre. Då står 2 personer på varsin rangplats och istället för att slå ska de ockupera varsin plats och prata igenom HELA semesterns händelse. Jag tror helt ärligt att folk inte fattar att de kan störa andra. Vill liksom inte tro att de är så ego. På min klubbs range blir folk tillsagda om de snackar i mobil. Även av mig.
Ang plocka peggar måste man vara försiktig. Personligen har jag inte det problemet, har säkert 100 peggar i bagen.
Har också gjort en Ludvig Åberg och tappat ett klubbhuvud på full range. Det var inte kul.

3 gillningar

Hehe, du hittar ju tom. peggar på parkeringen… håll uppsikt på bilarna. :wink:

Egon

Lite på samma ämne ang. rangen.
Jag brukar tänka att jag har det bra som kan bestämma mig på morgonen om jag vill spela samma dag. Nu är det fan fullbokat 1/5 och snålt med tider i helgen.
Att vi har tappat golfare i SE märks inte här. Tvärtom och sen är det mest tngre killar som har börjat och de är så slöa att tom panchis-4bollar med herr o dam får vänta.
Något vett o etikett har de inte heller… de ställer bagar på fel ställen och beter sig som yra höns.

En gång i tiden fanns det ett maxtak på hcp. i bollen… en min.ålder kanske inte är så dumt?

Egon

Nä att intresset skulle ha gått ner vet jag inte om jag kan hålla med om heller, det är tvärfullt i helgen.

Och nybörjare får ju såklart alla vara, men någonstans bör det väl vara bra med någon som kan hjälpa dessa på traven så att de får till rutiner som kan förenka “vardagen” på banan.

Gissningsvis finns kring 400 ordentligt aktiva spelare per 18hålsbana i snitt och många är extra sugna att komma ut när det är fina vårdagar, självklart blir det fullt överallt.

givet, men redan förra året var det inte sällan “problematiskt” på en hel del banor. Å andra sidan är det ju frågan om de “bra” eller kanske “attraktiva” tiderna.
Jag spelar ofta på Riksten i tullinge, och om jag inte misstar mig så tror jag att jag hörde att den tydligen är av stockholms eller om det tom var sveriges mest spelade banor olyckligtvis, så där såg man ingen direkt dipp…

Folk som snackar o har trevligt på en range är nåt av det finaste dom finns. Såklart att man gör det när det finns plats men kul man kan uppfatta det så olika.

1 gillning

Småsnack och socialt umgänge på rangen är för mig helt oförargligt. Kunde inte bry mig mindre. Men å andra sidan har jag ungefär NOLL emot att folk snackar även när det är min tur att slå på banan.

Kommer aldrig aldrig att förstå tystnadskravet i tennis och golf.

Word!

Det är skillnad på småsnack och att flabba runt ofokuserat eller snacks högt i mobilen. Dvs ta sig rätten att störa andra.

Håller med och det går ju inte riktigt att få fram intensiteten i varenda situation, textmässigt. Att vi sen kanske upplever det olika är ju ytterligare en ”språkförbistring”.

Att en range är full är ok för mig.
Att en eller flera spejare ”ockuperar” platser är också ok.
Likaså har jag inga problem med telefoner, tips vänner emellan och lite trash talk.

Tyvärr så upplever jag att folk som inte vågar lita på sin känsla och säga till när det behövs, är de som retar sig mest på andra.
Givet är också att många faktiskt är ganska trevliga … men att det projiceras lite för mycket.

Detta ämne får mig osökt att tänka på min arbetskamrat som såg en ”fjåle” stå på golfarenans range och bete sig som en kommunalare som hade fastnat med handen i spadhantaget. Han kastade och vred sig men ”spaden” släppte inte.
Detta varvades med högljudda samtal på engelska i flera minuter … och sen var han på det igen. En massa gadgets, pinnar och en stor tourbag gjorde töntstämpeln komplett.
Detta var på helgen under Scandinavium mixed … och Norén hade missat cutten. :joy:

Egon

Det är svårt att boka tid på banan med Sveriges bästa greener när ryktet spridit sig.

Det är sant… men då skulle de bokat förra året.
Man kanske skulle införa dress code igen. Mycket halvruttna spelare i hikingkläder nu. Inget långhårigt slödder som tur e, då hade de nog åkt på stryk.

Egon

1 gillning

Värst är väl ändå dessa unga killar som hyr - ofta varsin - golfbil och sedan kör rally på golfbanan för att försöka sätta något slags rekord i att spela 18 hål så snabbt som möjligt :rage:

Ohh en “sniper slice” som en gammal forumit alltid hade sagt! :sweat_smile:

1 gillning

Det är dramaturgin. RC senast, 40.000 tvärtysta, sen ett vrål då Europén slagit iväg. Lite samma på rundor där det inte bara är ploj. Ett golfslag är nåt som uppmärksammas. Ett stort minus för LIV.

1 gillning

Det kan bli tyst ändå när det är spännande. DET är dramaturgi.

Alla golfslag är svåra, och därmed spännande