Etikett på rangen

Hur är det på rangen? Går ni fram och hämtar peggen utan att kolla så de andra där har koll? Vems är ansvaret?

Traskar man rätt ur på rangen får man kolla så ingen är redo att slå.

2 gillningar

Jag gissar att ansvaret i praktiken är delat. Den som slår är ansvarig för att inte slå så att bollen riskerar träffa ngn. Samtidigt har en rangespringare ansvar för att inte rusa ut i vägen.
Kanske?

Använder aldrig vanliga standardpeggar på rangen. Om rangen ej har gummiploppspegshål så struntar jag i att slå med peg på sådana ranger.

Om jag använder vanliga peggar skulle de snabbt ta slut… Använder en plastpeg i orange som man trycker ner i springan.
Men om man skulle använda vanliga är det ens eget ansvar att se till att ingen slår tycker jag. Exempelvis kan man ju inte förvänta sig att någon skall se bakom ryggen exempelvis.
Nä, det yttersta ansvaret ligger på hämtaren.

Det där funkar ju sådär i trafiken och faller nog på samma brist av konsekvenstänk.
Klart man har rätt att hämta sin peg… :roll_eyes:

Egon

Kommer ihåg en händelse för några år sedan.
Brukade på lunchen åka och träna på Kista Drivingrange.
Det var en fin vårdag, kanske 50 personer var där.

Jag gjorde en Åberg, dvs slog en drive och klubbhuvudet for iväg.
Det var en smula besvärligt innan jag fått alla 50 personernas uppmärksamhet och raskt kunde jogga ut och hämta klubbhuvudet 100 meter ut på rangen.

2 gillningar

Finns ju den som står o glor på bollen några sekunder innan de slår. I teorin skulle det hinna ut 30 pers som står ivägen.

Rätt och rätt.
Skall man ha rätt att springa runt och plocka upp 100 peggar som man slagit ut, och att alla andra ska vänta på det för att det finns risker med att beträda en range? Eller att den enda peggen man använder skall hämtas efter varje slag och att alla andra ska anpassa sig efter det och alltså vänta?

Trafikens regler kan man ju inte påföra i alla sammanhang.
Regler i trafiken är en sak, regler på rangen en annan, om det ens finns några.
Typ att alla till höger kan springa ut och hämta sina peggar, (företräde) de till vänster får vänta? Vänster/högerspelare, skall dessa tolkas olika?

Det är väl enklast att den som vill göra något som påverkar andra ser till att de andra är medvetna om vad den vill göra istället för tvärtom?

Tråden heter “Etikett på rangen”. Sedan efterfrågas om ansvar.
Det är två olika saker.

Etiketten är enkel: du skall icke springa ut på driving range för att hämta peggar.
Ansvaret är en annan sak. Om du springer ut på rangen och då blir träffad av en boll så tror jag inte att den som slår bollen utan vidare kan hållas skadeslös. I praktiken blir det nog från fall till fall.
Självbevarelsedriften borde avhålla alla från att hämta peggar från rangen.

Glöm inte de riktigt snåla som promt ska ut och hämta bollarna de slagit (+ alla andra bollar) som bara gått max 5 meter för att slippa köpa ännu en hink bollar :unamused:

Personligen är det för att det är närmre till 5m för 10 bollar till än 50 meter till automaten :wink:

Ironi finns tydligen inte i din vokabulär!?
Det är klart att man har lika mycket rätt att hämta sin peg som att gå ut på ett övergångsställe framför en bil i full fart. :roll_eyes:

Egon

Tror vi har ett uttryck för detta.

Dum får lida

Oops, sorry. Den så att säga flög ganska högt över.

1 gillning

Så jäkla sugen på att dra en boll i ryggen på honom och säga, ”You shouldn’t have been standing there.”

Min pro kom till rangen och jag pekade på idioten utan att säga något. Pron körde fram till honom och frågade, ”går det inte att pegga på mattan?”

2 gillningar

Klart man får stå och slå drivar från grästeen även om den är avstängd (förutsatt att man peggar och inte kör driver of the deck :smile:). Pegga på mattor är värdelöst.

1 gillning

Jag håller med dig att man kan gå framför mattan och pegga upp normalt, men står det en skylt med “grästee avstängd” så respekterar jag detta.

4 gillningar

Nej. Avstängd betyder att man inte slår därifrån. Sluta snåla och köp en därför avsedd pegg och stå på mattan.

Jag kan inte slå när någon är framför mig på rangen. Inte för min egen skull utan för deras.

2 gillningar

haha, spinnkontroll

1 gillning