Norpa golfbollar

Varför är det egentligen förbjudet att spela med rangeboll på banan?

2 skäl.

  1. För att bollen inte är godkänd enligt conforming golf ball list https://www.usga.org/ConformingGolfBall/gball_list.pdf

  2. För att det är inte din golfboll, den tillhör driving rangen.

1 gillning
  1. Givetvis. Men om Krösus GK köper 1000 Pro V1:or till sin range och trycker RANGE på dem, är de då fortfarande förbjudna?

Givetvis inte, om det står Tiger Woods eller Vattenmannen på dem är de heller inte förbjudna att spela med.

1 gillning

Men då faller din punkt 2 :grin:

Nej. Du får inte stjäla grejer. Rangebollarna tillhör rangen oavsett vad det atår på dem. Saknar du bollar kan du få några kassar av mig. Dock inga rangebollar.

1 gillning

Man måste skilja på golfregler och Svea rikes lag.

Haha. Nej jag saknar inte bollar. Fråga vad min sambo tycker om de tre lådorna i källaren.
Vad jag menar är att det är lite fånigt att klubbarna skriver att det är absolut förbjudet att spela med rangebollar. Sanningen är väl mer att man inte får stjäla dem.
Man får inte stjäla, men man får naturligtvis spela med stöldgods. Om stöldgodset är tillåtet för spel enligt golfreglerna

En range har historiskt sett haft range-bollar i den korrekta bemärkelsen dvs. Bollar som är tillverkade och avsedda för detta ändamål.
På senare år har det blivit kotym med finare ”riktiga” bollar, speciellt på finare banors range. Lite dubbelfel som gynnar snik-Svenson mer än tour-Andersson.
Har faktiskt en äkta snodd boll från PGA … pga att jag ville reta kompisarna lite hemmavid. ”Ni spelar ju sämre skit än vad de har på rangen i Skåne”.

Egon

Det skulle vara intressant om någon jurist redde ut det här med stöld av bollar.

Min åsikt är att om märkningen tydligt visar vem som äger en boll så är det stöld om någon annan spelar med en sådan boll.

Jag gissar att “finders keepers” är tillämpligt i ganska många fall. Dvs att hitteboll inte är stöld.

Eller så är det stöld

Om bollen är omärkt och av ringa värde stämmer det nog.

Det finns något gammalt rättsfall där ungefär en dagstidning var gränsen för ringa värde.

Om bollen är märkt på ett sätt som gör att ägaren går att hitta tror jag inte att det finns någon gräns för värdet.

Dock är jag lekman på det juridiska området så jag kan ha fel.

Nu skrev vi samtidigt.

Att spela med den är ju inte stöld. Att stjäla den är stöld. Om jag går in i shopen och snor en järnsjua är det ju inte förbjudet att spela med den på banan.

Jag lånade bilen bara, det var ingen stöld.

Får en stulen bil inte köras på vägen?

Prova att “låna” en bil, ring polisen och berätta var du är, de kan nog svara på frågan.

Är bilen skattad och besiktigad har jag svårt att tro att det är olagligt att köra den rent trafikmässigt. Däremot är ju risken stor att man gör sig skyldig till nån form av häleri.

Driving Ranch, I like it… men fattar jag laglänken så är rangebollarna tjuvigare att ta än bortslicade pro V1:or?

Väldresserad mormor förresten