Den stora biltråden

Idag är de ungefär (enligt Tesla) 50% dyrare eftersom litiumbatterier massproduceras och Solid State inte gör det.

Om de lyckas få tekniken att funka ordentligt är det nog minst 5 år innan det finns någon produktion att tala om.

Men blir det så lär väl dagens Lithium-batterier snabbt försvinna?

Givetvis kommer det ske utveckling på batterifronten nu när det finns starka drivkrafter för sådan utveckling.

Det behövs verkligen, dagens teknik lämpar sig nätt och jämnt för bruk i bilar.

1 gillning

E-klass, no looking back.

Sedan kanske det inte finns “nästa generation” batterier 2025…men det kommer.

Har du personlig erfarenhet av elbilar? Jag tycker det funkar alldeles utmärkt.

Klart det funkar och jag skulle gärna ha en EV9 men det innebär ju inte att tekniken är bra.

Är det någon som nätt och jämt är användbart i bilar är det ju bensin och diesel. Funktionen är ju katastrofal.

Förvisso. Vad har det att göra med att batteriteknik inte är riktigt topp (ännu)?

Inget mer än att dagens batteriteknik är bättre än bensin och diesel. Sen kan den givetvis bli bättre.

1 gillning

Nu trollar bara Stefan er och du rekommenderar rätt märke, men vill man ha en driftsäkerhet och pigg diesel är det bättre med en 530d. Mycket mindre komplext med 1 twinscroll turbo istället för 3 turbos som M550d har.

2 gillningar

Inte första gången :sweat_smile: Gamla däcktråden :rofl:

1 gillning

Om man ska vara korrekt, väldigt mycket.
Bränsletanken är anpassad efter bilen. I batteri mått mätt så kör de flesta en oversize tank. Dagens batteriteknik kan anpassas till önskvärd räckvidd … om man vill.
Ekonomi är egentligen något påhittat i sakfrågan och marknadskrafter styr det mer än själva kostnaden för batteriet/bilen.

Egon

Nej. Eller möjligen “???”.

Tror du verkligen på det själv? Jösses.

Bättre prestanda, snabbare gasrespons, möjlighet att kyla bilen utan att ha motorn igång, billigare bränsle, lägre tyngdpunkt…

Nackdelar är högre vikt och kortare räckvidd. Men det första bryr jag mig inte om och det andra är så sällsynt att det inte heller spelar mig så stor roll. Jag är i vilket fall inte redo att betala 50 tusen i bensin per år för att slippa stanna och ladda ett fåtal ggr.

Bara att kunna ha bilen värmd eller kyld så hunden kan vara i den nån stund är guld värt.

Jag tror inte ni som kör bensin eller dieselbil förstår vilken undermålig upplevelse det är. Ryckigt, långsamt, vibrerande, illaluktande…

Tror inte. Vet.

Har den inte fyra? Oavsett så håller jag med, 530 dieseln är riktigt bra ekonomi på.

Det stämmer att M550d i G-serien (2015-) har 4 turbos, var tvungen att kolla upp det då jag inte har 100% koll på tråkmodellerna. M550d i F-serien har 3 turbos. G-serien byts ut snart så det kanske blir 5 då. :joy: