Alla de som fått bekosta batteribyten själva, har de också gjort ett smart val?
Hur många fossilbilar ser du som rullar 200,000 mil utan att byta allt?
Jo för det finns säkert jättemånga såna? Det är klart att det finns någon enstaka men det är betydligt troligare att du får byta motor i en fossilare än batteri i en elbil. Det är dessutom extremt långa garantier/försäkringsgiltighet på batterierför de flesta märken vilket är ett bevis på att det är en lågriskkomponent. Kia t. ex. skulle aldrig ge 7 års garanti på batteriet om det bara förväntas hålla i 5 år.
Alla?
Vi behöver med andra ord öka skatterna för att få bättre vägunderhåll??
Hur många meter ny asfalterad väg hade man fått för dom där 25? miljonerna det där rosa konstverket kostade i Göteborg? Hade hellre tagit asfalten i varje fall.
5km landsväg typ, nån enstaka km motorväg.
Jaja ni har inte ens nämnt kamelcentret vs ny väg…vissa saker är typ viktigare
Till viss del kommer givetvis det finnas begagnade elbilar till ett rimligare pris.
Dock har man ju läst rubriker om bilhandlare som inte tar emot elbilar, om bilhandlare som går i konkurs då det är svårt att bli av med de begagnade elbilarna.
Med tanke på att genomsnittsålder på personbilar är 11,4 år i Sverige är jag tveksam till att elbil kommer att vara var mans egendom med nuvarande batteriteknik. Jag gissar att väldigt mångas budget för inköp av bil ligger på en femsiffrig summa. Många av de med begränsad budget är nog tveksamma till att köpa en 10 år gammal elbil som gått mer än 20000 mil då det ännu inte finns tillförlitlig fakta kring batteriers livslängd. Framtiden får utvisa vilken livslängd batterierna egentligen har, om det visar sig att ett medelbatteri funkar i 30000 mil eller mer då kommer nog andrahansmarknaden sätta fart ordentligt.
Elpriserna i Tyskland slår ju rekord hela tiden, timpriset var ju uppe i över 100kr/kWh under sommaren. Tror du att det inte kommer drabba Sverige också, EU ser nog till att skillnaderna kommer att jämnas ut.

Elpriserna i Tyskland slår ju rekord hela tiden, timpriset var ju uppe i över 100kr/kWh under sommaren. Tror du att det inte kommer drabba Sverige också, EU ser nog till att skillnaderna kommer att jämnas ut.
Vet du inte hur elpriset sätts?
Är du orolig kan du binda i 3 år till ca 60 öre (plus nätavgift, skatt och moms). Kolla elskling.se.
Tror du elbolagen låter kunder binda till så lågt pris om prisrekord väntas till vintern?
Jag har haft bundet nu i snart tre år på 68 öre. Hann precis binda innan priserna rusade. Första året tjänade jag en del på det men andra året och nu under det tredje har jag förlorat på det. Då bor jag ändå i SE3. Du bor i SE2 och ni påverkas definitivt inte av tyska marknaden.
Jag kan allt om elpriser.
Jag vill ha en bra dieselbil på företaget. Några förslag?
Jag pratar i huvudsak om Europa. I somras var det mycket nära att man började stänga ned elnätet i Tyskland.
Då inträffar det jag inledde med, att elförsörjningen i Europa kollapsar.
Om tyskarna har en situation där elpriset skjuter i höjden rejält oftare och oftare tror du att de kommer att köpa fler elbilar ?
Det var kanske inte bättre förr, men enklare, då det gäller bil.
Mitt egna största argument mot elbil är att jag är alldeles för disträ, ostrukturerad och dålig på att planera. Detta skulle medföra att jag många gånger skulle stå med ett tomt batteri när jag har bråttom iväg någonstans.
En hybrid skulle därför passa mig bättre.
Jo tyskarna är jag besvikna på och de har ju gjort bort sig ordentligt nu när de stängde kärnkraften. Tror de löser det med kolkraft i slutändan. Grundtanken var ju rysk gas när det inte blåser. Gerhard Schröder och Angela Merkel satte sig i knät på Putin riktigt ordentligt. Schröder yrar fortfarande om att hans vänskap med Putin kan leda till fred…
Miljöpartister och andra aningslösa dårar är väldigt skadliga för samhället.
Northvolt kommer gå i konkurs. Nästa projekt som går i putten är det “gröna stålet”. Bara vänta och se.
Många missuppfattar min vurm för elbilar med miljöpartism men inget kunde vara mer fel. Jag gillar elbilar för att jag i grunden tycker att de är bättre.
Jag gör verkligen genuint det och det provocerar kanske ännu mer än om jag kört elbil “för miljöns skull” och ställt upp på premissen att dieselbilar ändå är bättre.

Jag vill ha en bra dieselbil på företaget. Några förslag?
Det är dåligt med bra dieselbilar. Försök hitta en nästan ny BMW M550d G30. Då får du nåt som nästan är lika bra att köra som en elbil.
Nya femman verkar bara ha 2-liters diesel och det är orimligt. Långsam och låter som en entreprenadmaskin.
Finns säkert andra märken om du inte är petig.
Någon som är påläst rörande bättre batterier?
Det har ju pratats om Solid State batterier länge men inte så mycket verkar hända.
Senast (i vintras) jag försökte att bilda mig en uppfattning om läget verkade Mercedes med samarbetspartners ha kommit längst. Solstice hette projektet.
Det enkla skälet är att det inte finns någon marknad för solid State idag eftersom det skulle göra redan dyra bilar ännu dyrare utan att göra dem nämnbart mycket bättre.

Det enkla skälet är att det inte finns någon marknad för solid State idag eftersom det skulle göra redan dyra bilar ännu dyrare utan att göra dem nämnbart mycket bättre.
Det är väl ungefär det omvända Mercedes säger, billigare, lättare, högre energidensitet och inga problem med svårsläckta bränder.