Den stora biltråden

Ska jag försöka kränga på gummibelägget till min kopplingspedal på bilen. Hatar att vara ohändig när det bara ska fixas skitsaker.

Allt hantverk börjar med att våga och våga göra fel. Ingen kan nåt första gången. Lycka till! Tålamod är nyckeln till allt.

1 gillning

Haha, jag köpte alu-pedaler till Mini’n och försökte montera dessa igår.
Det sket sig, så original skulle på igen. Kämpade i över 10min.

Egon

Ja det här vågar jag försöka. Och har försökt och lyckats förut. Men det är ett jävla mickel.

Skickar nog ned sambon i garaget efter en halvtimmes försök :slight_smile:

Du har för många pedaler. Två räcker.

1 gillning

Körde buss i innerstan (av och till) i 25 år. Fick nog av automat då.

Nu har jag ju inte kört buss, men jag har aldrig sett det “fina” med manuell låda.
Jag älskar min elbil, bara att gasa, inget funderande på varvtal eller växel

Tycker helt enkelt det är kul att växla. Att göra fina upp- och nedväxlingar.

Jag var såå nära att köpa en alfa 156:a med V6:an runt nånstans 2008. Hade en 2.0 innan, ingen bra motor. Men växellådan i V6:an, bästa av automat och manuell.Och motorn… nu tog förnuftet över och jag köpte en Mitsu Charisma… det var ju en pendlarbil. Men jag drömde om den provkörningen många år efteråt. Inte minst för växellådan .

Det är tydligt att vi är olika :smiley:

Kul att det körs i spalterna

Förr var nog automaterna rätt mycket farligare vid sladd men idag bör antisladdsystemen lösa det bättre än du och jag kan frikoppla ändå :slight_smile: Har bara kört hårt med min automat på grus men man riktigt känner hur bra antisladd funkar på den. Bara o styra så åker bilen ditåt. Fusk, typ.

1 gillning

Det jobbiga med automater är då man skall ligga efter tanter.

? Förklara! Jämför med hur det är med manuell!

Förstår inte. Men jag kör helst automat med paddlar så jag kör automaten “manuellt” om du är inne på motorbromsning. Dessutom håller jag avstånd oavsett hur ryckigt nån kör. På firmakärran har jag inte paddlar utan bara en liten extra knapp vid växelspaken för M, men de har du rätt i, jag gillar det inte lika mycket då. Men när jag körde stefans bil sist saknade jag ändå automaten… konstigt hur man vänjer sig.

Nya är kanske bättre men hade automat på en av de senare volvoar jag övertog efter farsan. Hamnade man bakom en tant som körde 50 varvade lådan alldeles för mycket, visst det gick att handjaga men det var meckigt. Men som sagt på alfan - som jag inte köpte - var det det bästa av två världar. Finns säkert en massa fräsiga bilar nu också som har liknande lösningar. enkelt växla både automat och manuell. Paddlar och sånt.

Annars är det märkligt vad lite roll det spelar. Har kört manuella egna en massa år mest för att övningsköra med ungar, men kommer jag i en automat så kör jag det och det känns ingen direkt skillnad. Pendlade i och för sig 13 år med manuell så det kräver ingen som helst tankeverksamhet. Lite roligare med manuell lite slöare med automat. men minimal skillnad. Skulle jag köpa ny begagnad(ny ny kommer jag aldrig köpa) så är manuell/automat en bra bit ner på priolistan.

Så kan man växla ned för omkörning utan att behöva göra kick-down. Mycket bekvämt.

2 gillningar

Förstår fortfarande inte vad som är roligare med manuell.
Roligt blir det när man ligger i 50-60 med elbilen, byter till sportläge och trycker gasen i botten.
DET är roligt!

1 gillning

En nyare automat låser växeln för att spara soppa och för att slippa svajande varvtal.

På sportigare bilar har man dubbelkopplingslåda (eller hade, det är dyrt och man har börjat fejka beteendet på vanliga automatlådor numera i vissa bilar) så det är egentligen en manuell låda som växlar själv. Inget vispande i oljan alltså.

Det är en infekterad debatt det här med elbilar but here it goes… Jag har haft elbil som bruksbil i över 7 år nu. Min nuvarande Tesla Model S har gått över 20 tusen mil. Jag ser ingen anledning att byta. Går lika bra nu som när den var ny. Tappat ca 5 mil (10%) i räckvidd. Tagit mig till Medelhavet och tillbaka 4 ggr samt 2 ggr till fjällen. Lastar som en V90 gör den också.

Det finns inte en minsta chans att jag skulle acceptera en bränslebil som bruksbil igen. Helt och hållet baserat på körupplevelsen och smidigheten i vardagen. Jag tror inte folk förstår hur bra den går. Hur enkelt det är med omkörningar o dyl. Även ekonomin spelar in. Jag kör mycket och sparar ca 4 tusen i månaden på bränslet.

Alla elbilsmotståndare förstår inte vad de går miste om. Många verkar ju tro att man “offrar sig för miljön” när man skaffar elbil. Inget kunde vara mer fel.

Med det sagt, det finns ändå en charm med manuella bilar. En slags delaktighet i körningen som går förlorad när man inte behöver växla själv. Så skulle jag köpa en bensindriven bil igen så skulle det vara nån slags entusiastbil som jag kör ett par hundra mil per sommar typ. Aldrig att jag orkar puttra runt så 4000 mil per år…

Om man har en sån dyr-bil, så.