Den stora biltråden

Bara den lilla detaljen med prislappen…

Jag får inte ens 300 tusen om jag skulle sälja min. Det räcker inte ens till en V90 från 2018.

När jag skaffade min Model S ny för 6 år sen så var räntan 0,25% och förmånsvärdet galet lågt så det var ungefär samma totalekonomi som just en V90 D4 om man tänkte sig leasa den på firman.

Idag är en ny Model S inte ett alternativ för mig. Däremot får du en Model Y med 50-60 mils räckvidd för lite drygt 600 tkr och med 0% ränta för tillfället.

Jag gillar inte själv Model Y jättemycket (därför har jag kvar min gamla S) men börjar du räkna på det så blir det billigare än mycket annat. Även begagnade alternativ. Särskilt om du kör relativt mycket.

Billigaste Volvo XC60 kostar från 686 tusen nuförtiden… Som referens.

Ultimata lådan och har man en kärra som varvar +7k så är det lätt att köra om :manual_wheelchair:

“Förstår fortfarande inte vad som är roligare med manuell.”
Det har väl inte med prislappen på bilen att göra?

Är det inte snarare vridmoment man vill åt när man ska köra om, inte just varvtal?

Nej du vill ha effekt. Effekten är en produkt av vridmoment och vinkelhastighet, både på elmotorer och förbränningsmotorer.

P=T⋅ω

• P är effekten i watt (W),
  • T är vridmomentet i newtonmeter (Nm),
  • ω är vinkelhastigheten i radianer per sekund (rad/s). (detta härrör sig från motorns varvtal)

Varför det är effekten du vill åt och inte vridmomentet? Enkel högstadiefysik. Energiprincipen. Dvs för att öka bilens rörelseenergi måste du tillföra lika mycket energi från motorn samt lite extra för diverse förluster i form av luftmotstånd, friktion internt osv. Och som alla vet så är Energi = Effekt ggr Tid. Det gör att du behöver mindre tid för att ge bilen mer rörelseenergi om du har högre effekt. :smiley:

Tar du en effektkurva på en bil så är energin, enkelt uttryckt, arean under grafen. Har du en spetsig effektkurva behöver du tätare växlar för att maxa energiuttaget över en viss acceleration.

Utan vinkelhastighet får du noll effekt även om du har oändligt vridmoment. Och vice versa.

Energi är energi. Hur du får fram den spelar mindre roll. En motor som varvar 7000 rpm har i regel lägre max vridmoment men kompenserar det med högre vinkelhastighet. Men vid samma varvtal, typ 2000 rpm så är ju den mycket svagare där än en turbodiesel som har högre vridmoment vid det varvtalet. Dvs ska du göra en omkörning med en bil med lågt vridmoment så måste du kompensera med högre varvtal.

Här kommer det fina med elmotorn. Den har max vridmoment redan från 1 rpm och når sin maxeffekt ganska tidigt och sen har den en lång platå där den bibehåller sin maxeffekt. Dvs det blir som att köra en bensinmotor på optimalt varvtal precis hela tiden. Därför slipper man omaket med att växla ner och varva upp inför omkörningar t ex.

Men mot riktigt höga varvtal så tappar elmotorn lite effekt. Därför har t ex Porsche en tvåväxlad låda i sin Taycan. För att inte tappa flås i högre hastigheter. Min Model S har drygt 400 hästar som max men tappar ner mot ca 315 hästar (om jag minns rätt) vid 200 km/h. Det gör ju ingenting för min del men används som argument mot elbilar i vissa kretsar. :slight_smile:

1 gillning

300000 för en bil med över 20000 mil på mätarn är rätt steep oavsett.
Framtiden får visa, men tror inte elbilar kommer dyka upp som entusiastbilar om 50 år eller så.

… får man lära sig något nytt igen :+1:

Samma här!

Så enkelt livet var innan vinkelhastigheten…

Jag fortsätter med mina V90-liknelser. Samma årsmodell, fler mil. Betydligt högre driftskostnader och klart sämre totalekonomi.

Jag tror det är större chans att en Model S dyker upp som entusiastbil än en V90 men jag vet inte om det är viktigt för mig. Om 50 är är det andra entusiaster än dagens och jag gissar att Model S kommer ses som en modell med stort historiskt värde.

1 gillning

Nej, det har med att göra att folk egentligen inte vet vad de pratar om och därför förmedlar en ytterst begränsad ”logik”.

Det är samma sak med elbil vs fossilbil, golfbil eller gå, simulator vs riktig golf.
Det man inte vet något om skyr man som pesten och sen intalar man sig något som sedan blir en allrådande sanning.

Egon

Man kan göra det enkelt.
Elmotor är bättre än fossilmotor på ungefär alla sätt du kan jämföra: Vridmoment. Vikt. Effektivitet. Tillförlitlighet. Troligen priset också.

Det är batterier som kostar $$ i en elbil. Och såklart kanske även högre marginaler på försäljningen har en del i de höga priserna.

Bara en sån sak som 96-ish procent verkningsgrad i en elmotor. En diesel kanske har 40 procent. Resten är värme till kråkorna och utsläpp av skit och oförbränt bränsle, genom avgasröret.

Man kan ju kolla hur 919 HybridEvo (bensin+el) totalslaktade rekordet på Nordschleife.

Den har en i sammanhanget tunn bensinare men kombinationen är brutal.

Jag vet inte vilken väg frågan om aut. vs manuell bör ta, men om man inte tar fakta i beaktande så blir det ju inget bra av det.
Det är väl min paroll i allt. Fakta rules och sen handlar det ju om att kunna hantera detta i sina beslut.

Känslomässiga beslut hör ju inte hemma i många sakfrågor förutom när det handlar om människor. Empati är viktigt men att ha det för en manuell växellåda…. :wink:

Egon

1 gillning

Fakta är troligen att moderna automatiska lådor växlar bättre än Sven Svensson gör med en manuell låda. Att bränsleekonomin är lika eller bättre.

Sedan övergår det till personlig preferens.

Ju mer aktiv man tvingas vara bakom ratten ökar ens uppmärksamhet i trafiken.

Att använda båda fötterna vid bilkörning är sålunda bättre än att bara använda en.

Källa på det?